GOYA

 

La família de Carles IV

 

 

 

 

 

 

 

 

LOCALITZACIÓ
· títol

· autor
· cronologia
· situació
· tècnica
· suport
· mesures

 

ELEMENTS FORMALS
· dibuix
· color
· llum
· composició
· perspectiva
· ritme
 

 

ICONOGRAFIA

 

 

 

 

 

INTERPRETACIÓ
· funció
· causalitat
· comitent

 

ACTIVITATS
· textos
· exercicis


EL DETALL

 

 

DOCUMENTACIÓ
· bibliografia

 

 

 

 
 La família de Carles IV
 Francisco de GOYA y Lucientes
 1801
 Museu d'El Prado (Madrid)
 oli
 tela
 280 x 336 cm. 

 

Goya disposa els personatges reials en forma de fris, en grups de 4, tots ells vestits amb sedes i abillats amb joies i condecoracions. En el centre del quadre destaca la figura de la reina, molt il·luminada per l'únic focus de llum que procedeix de l'angle superior esquerre de l'habitació.  Al fons del quadre, en la penombra del cavallet, s'hi retalla l'autorretrat del pintor, en clara reminiscència de Las Meninas.  Pel que fa al color, destaquen sobretot els colors càlids (vermells i daurats dels vestits reials). Els personatges estan retratats en una actitud  reposada i amb una certa rigidesa pel que fa al posat.  

 

Goya inclou en el retrat de la família reial 13 persones, que s'identifiquen d'esquerra a dreta amb: l'infant Carles Mª Isidre, el príncep d'Astúries Ferran (futur rei),la infanta  Mª Josefa, germana del rei, una jove no identificada, la infanta Mª Isabel, la reina Mª Lluïsa, l'infant Francesc de Paula, el rei Carles IV, l'infant Antonio Pascual, germà del rei, Carlota Joaquima, filla gran del rei, el príncep Lluís de Parma i la seva dona, la infanta Mª Lluïsa, amb el seu fill Carles Lluís en braços.  Darrere, en la penombra, l'autorretrat del pintor.  Goya dóna la seva visió personal de com era la família reial, en el que pot qualificar-se com un veritable retrat psicològic que, malgrat el càrrec de pintor reial, deixa entreveure la ideologia del pintor en relació a la monarquia.

 

Goya va pintar aquest  retrat conjunt de la família reial a Aranjuez, on passaven una temporada. El rei Carles IV va realitzar l'encàrrec al seu primer pintor de Cambra durant la primavera de 1800.

 

 

 

 

En el quadre destaca la contraposició dels rostres de la reina, Mª Lluïsa, i del rei, Carles IV. Ella, dirigint la mirada cap a l'espectador, té una mirada intensa i autoritària; ell, de rostre bonifaci i rodanxó, té una mirada un punt melanconiosa i perduda.