![]() |
Durant uns dies, us convertireu en
escriptors i escriptores que necessiten expressar els seus pensaments i
convertir les anècdotes de la vida diària en petites històries literàries.
Però, per començar a escriure i aconseguir el vostre propòsit (el
reconeixement del públic i la manifestació entusiasta de l’èxit
inqüestionable de la vostra obra) primer haureu de conèixer el món literari.
Aquests dies heu estat treballant
una part molt important per a l’escriptor: la sintaxi. El coneixement
d’aquesta ciència lingüística us ajudarà a construir un text
correcte, coherent i comprensible. Ara, us apropareu als gèneres literaris.
Els gèneres literaris permeten
classificar les obres de la literatura seguint uns criteris: estructura,
intervenció dels personatges i de l’autor, segons el tema...
Ara cal que us poseu a investigar a fi d’escriure una peça original i
perfecta!
1.
Feu un mapa conceptual on es trobin especificats els
gèneres literaris i els seus subgèneres. Heu d’entregar-lo amb eines TIC.
Entregueu-lo al moodle
quan l’acabeu (no oblideu escriure els noms dels components del grup)
2.
Una mica d'història. Expliqueu l’origen del gènere literari
que heu treballat. On va començar, quines són les primeres obres que es
conserven, quina era la finalitat … fins i tot podeu explicar alguna
curiositat.
3.
Un cop heu llegit el vostre text, responeu: A quin gènere
literari pertany? Quines són les característiques generals d'aquest gènere
literari? I les característiques del subgènere? Feu una graella comparant les
característiques generals del gènere amb les què apareixen al vostre text
(podeu adequar la graella a les vostres necessitats). Mínim 12 elements.
Exemple:
POESIA |
||
CARACTERÍSTIQUES GENERALS |
CARACTERÍSTIQUES TEXT |
|
1. |
La
poesia s’estructura en estrofes |
El poema que estem treballant a classe té
4 estrofes |
2. |
Les
estrofes són formades per versos
i si temin en compte les estrofes i la mesura dels versos les podem classificar: tercet, quartet, romanç ... |
Aquestes 4 estrofes tenen 4 versos a les
dues primeres i 3 versos a les dues estrofes últimes. L’estructura del
poema és 4+4+3+3. És un sonet |
3. |
Els
versos tenen ( o no) rima.
La rima pot ser assonant
(repetició de vocals a final de cada vers) o consonant (repetició de sons vocàlics i
consonàntics a final de cada vers) ... |
... |
4.
Quins recursos literaris s'utilitzen en el vostre text? Transcriviu-los
i expliqueu-los
Metàfores, símbols,
comparacions, personificacions…
5.
Quins autors són els autors més destacats en el gènere
literari que heu treballat? Citeu 10 autors (4 catalans com a mínim), incloeu
les dades de naixement i mort. Anoteu DUES obres importants de cada autor.
Busqueu una foto de l’autor i inseriu-la:
|
William Shakespeare (1564-1616) |
v
Romeu i Julieta v
Hamlet |
6.
Escriviu el decàleg que per vosaltres hauria de complir
un bon escriptor, és a dir, els 10 elements a tenir en compte alhora
d’enfrontar-se amb el paper en blanc (pànic de tot escriptor)
Entregueu les activitats de la 2 a la 6 al moodle ( no oblideu escriure els noms dels components del grup) … Feu una portada
per aquesta tasca!
v Elaboreu un text de dues pàgines
(davant i darrera, és a dir, 800 paraules) seguint les pautes del gènere i
subgènere que us ha tocat treballar (teatre)
Entregareu el treball al moodle
(3r document)
v Elaboreu dos/tres textos (han de
tenir com a mínim dues pàgines, ÉS A DIR, unes 800 paraules) seguint les pautes
del gènere i subgènere que us ha tocat treballar (narració)
Entregareu el treball al moodle
(3r document)
&
http://recursos.cnice.mec.es/lengua/profesores/eso2/t1/teoria_5.htm (Recurs en castellà.
Recordeu en fer una bona i acurada traducció en català)
&
http://www.institucio.org/lafarga/alumnes/mrllengua/textliterari.htm
& http://perso.wanadoo.es/dcosg/1r%20BATXILLERAT/GENERES%20LITERARIS/LA%20NARRACI%D3.htm
&
http://perso.wanadoo.es/dcosg/1r%20BATXILLERAT/GENERES%20LITERARIS/El%20g%E8nere%20teatral.htm
&
http://lletra.uoc.edu/ (cerqueu per gènere literari i contrasteu els
resultats, és a dir, llegiu la informació)
&
http://80.25.203.117/lc/lite/IntroduccioGeneres.pdf
&
http://www.edu365.cat/eso/muds/catala/literatura/index.htm
&
http://www.xtec.cat/aulanet/ud/catala/textos/exercicis/teoria1.htm
& L'art
d'escriure (Compte! Recurs en castellà!)
|
0
|
1
|
2
|
3
|
Ortografia
|
Els textos i les preguntes no estan corregits
|
Els textos i les preguntes presenten faltes
d’ortografia
|
Els textos i les preguntes tenen algunes faltes
d’ortografia
|
Les faltes d’ortografia no són
significatives
|
Presentació
|
Falten moltes activitats o parts del treball
|
Falten algunes activats o estan incompletes
|
Alguna activitat no està acabada o podria
millorar-se
|
Totes les activitats estan acabades correctament
|
Contingut
|
El contingut està copiat totalment de la
informació d’Internet
|
El contingut és parcialment copiat.
L’activitat no està completa
|
Hi ha contingut que es pot millorar
|
El contingut presenta tots els aspectes que es
demanen
|
Creació
|
No compleix les característiques demanades
(contingut, estructura)
|
No compleix algun requisit.
Podria millorar-se bastant
|
Podria millorar-se en algun aspecte
|
És una creació original i interessant.
|
Col·laboració
grupal
(valoració
individual)
|
No ha col·laborat gens en les tasques a realitzar
|
No sempre ha col·laborat en les tasques a
realitzar
|
Normalment ha col·laborat en les tasques a
realitzar
|
Sempre ha col·laborat en les tasques a realitzar
|
Representativitat
(valoració
individual)
|
La lectura no ha estat gens preparada per l’alumne/a
|
La lectura no ha estat suficientment preparada
|
La lectura ha estat preparada però hi ha hagut
algun error.
|
La lectura ha estat preparada
|
Actitud
a l’aula
(valoració
individual)
|
L’alumne/a no ha fet res a les hores de classe
o no manté una bona actitud a l’aula
|
L’alumne/a ha treballat poc, la seva actitud
a l’aula és millorable.
|
L’alumne/a ha treballat i ha mostrat una
actitud positiva gairebé sempre
|
L’alumne/a sempre ha mostrar predisposició
pel treball
|