Notes sobre l'ésser 
                      humà com a animal simbòlic.
                    Pere MONTANER
                    Se sol dir que l'ésser humà 
                      és un animal racional o pensant. Amb aquesta definició 
                      es vol expressar que l'ésser humà està 
                      dotat de raó, és a dir, de la facultat que 
                      li permet conèixer i pensar, aprendre una llengua 
                      i exercir-la, jutjar i actuar segons uns principis determinats. 
                      Aquesta seria la característica específica 
                      de l'ésser humà, aquella que el distingeix 
                      dels altres animals. La racionalitat humana es convertia 
                      així en una manera de descriure el que som i, alhora, 
                      assenyalaria el que l'ésser humà té 
                      de més valuós: la raó. Si som animals 
                      racionals, es dedueix que hem de viure racionalment. 
                    1.- Plantejament històric
                    Entre els filòsofs del passat, 
                      n'hi va haver molts que van defensar la teoria de l'home 
                      racional. Hi trobem sant Tomàs d'Aquino i Descartes, 
                      que es va enfrontar al problema de trobar un lloc per a 
                      la raó humana i un origen per a l'activitat racional. 
                      Però: què és la raó i on és? 
                      Quin és el seu origen? Per què som animals 
                      racionals?
                    Sant Tomàs (1225-1274), seguint 
                      Aristòtil, va pensar que l'ésser humà, 
                      com tots els ésser vius, està compost de matèria 
                      i forma substancial, és a dir, de cos i ànima. 
                      L'ànima humana és la seu de la raó 
                      i, per tant, en l'ànima humana, que és racional, 
                      es troba la diferència específica amb els 
                      animals, que només tenen ànima vegetativa 
                      i sensitiva. A més de l'intel·lecte, l'altre 
                      aspecte fonamental de l'ànima humana és la 
                      voluntat. Així, l'ésser humà es caracteritza 
                      també perquè la seva ànima li permet 
                      prendre decisions, però sant Tomàs considera 
                      que l'intel·lecte, la raó, està per 
                      damunt de la voluntat. Respecte del seu origen, l'ànima 
                      humana és una creació de Déu, que va 
                      fer la persona a imatge i semblança seva. 
                    Descartes (1596-1650) també 
                      és partidari del dualisme cos i ànima, i fa 
                      pivotar la condició humana sobre aquesta última. 
                      Si som alguna cosa, diu, som éssers pensants. El 
                      cos és secundari i mecànic (tot i que sense 
                      ell no hi hauria sensació ni vivència del 
                      món). Tant el cos com l'ànima són creacions 
                      de Déu, que és la garantia última que, 
                      en aquesta mena de complicat mecanisme que és el 
                      món, tot funcioni.
                    En la història de la filosofia 
                      predominen els filòsofs racionalistes, però 
                      també hi va haver qui va criticar aquesta visió 
                      de l'home per considerar-la unilateral, i va defensar que 
                      el que és específic de l'ésser humà 
                      resideix en el sentiment, en la voluntat o en la llibertat. 
                      Per a Sant Agustí (354-430), per exemple, allò 
                      que compta vertaderament a l'hora de definir l'home és 
                      l'amor ("Estima i fes el que vulguis", deia). 
                      També per a Pascal "el cor té raons que 
                      la raó no comprèn"". En la mateixa 
                      línia l'escriptor suís Henri Frédéric 
                      Amiel considerava a mitjan segle XIX que: "l'home s'eleva 
                      per la intel·ligència, però no és 
                      home més que pel cor". Tota l'antropologia filosòfica 
                      clàssica està mediatitzada pel debat entre 
                      racionalisme i emotivisme com a posicions contrapuntades 
                      a l'hora de definir l'humà.
                    Però el pensament del segle 
                      XX està dominat per la crítica que Marx, Nietzsche 
                      i Freud (i posteriorment l'existencialisme de Sartre) van 
                      fer a la pretesa naturalesa racional de l'ésser humà. 
                      
                    · Per a Marx (1818-1883), 
                      l'ésser humà es defineix per la seva activitat 
                      productiva (el treball) i les seves idees, si és 
                      que alguna cosa tenen de racionals, estan determinades per 
                      la pressió que exerceix la classe dominant.
                    · Des del punt de vista de 
                      Nietzsche (1844-1900), l'ésser humà és 
                      fonamentalment voluntat de poder i en el procés d'expandir 
                      la seva vitalitat la raó (nihilista) pot ser-li un 
                      entrebanc. 
                    · Per a Freud (1856-1939), 
                      l'ésser humà és un camp de batalla 
                      entre els instints i la cultura, de manera que el que domina 
                      la ment i la conducta humana són, més que 
                      els pensaments racionals, els desitjos inconscients. 
                    · Finalment el moviment existencialista, 
                      i especialment Sartre (1905-1980), no tan sols va posar 
                      en qüestió la racionalitat, sinó que 
                      va criticar la noció mateixa de "naturalesa 
                      humana". Per a l'existencialisme, l'ésser humà 
                      no té naturalesa (no té essència universal, 
                      sinó existència individual) i la seva existència 
                      està marcada per un decidir constant i angoixat en 
                      què viu com a "passió inútil". 
                      L'ésser humà, quan decideix i actua, es construeix 
                      a si mateix. Per això l'existencialisme copsa la 
                      persona com a fruit de la seva (auto-) activitat, sigui 
                      racional o no. La persona és allò que hom 
                      fa de si mateixa. 
                    Cassirer i l'ésser humà 
                      com a animal simbòlic
                    A més del debat sobre raó 
                      i passió (emoció) en la definició de 
                      l'home i de la crítica de la filosofia de la sospita 
                      i de l'existencialisme a la noció de "naturalesa 
                      humana", l'antropologia filosòfica tradicional 
                      [l'anterior a Foucault i a Sloterdijk, Nota de l'Ed.], va 
                      plantejar també el tema de l'home com a animal simbòlic. 
                      L'ésser humà pot ser descrit com a animal 
                      simbòlic, un ésser capaç de crear símbols 
                      amb els quals representa la realitat i es comunica amb els 
                      altres. Un símbol és quelcom destinat a suscitar 
                      la imatge o a representar la idea d'alguna cosa amb la qual 
                      no té cap relació objectiva: la bandera, per 
                      exemple, simbolitza o representa la pàtria, la paraula 
                      "cercle" simbolitza o representa la idea de cercle. 
                      Però la pàtria podria ser simbolitzada per 
                      uns altres colors o per qualsevol altre objecte, i el cercle 
                      es podria anomenar de qualsevol altra manera.
                    El llenguatge és un sistema 
                      de símbols. Per mitjà de les paraules representem 
                      la realitat, pensem les coses i les comuniquem. Això 
                      és una cosa que no succeeix entre els animals no 
                      lingüístics, de manera que el llenguatge i, 
                      en general, la capacitat simbòlica, constitueix un 
                      tret específic de l'ésser humà.
                    Per a Ernst Cassirer (1874-1945) 
                      la capacitat simbòlica defineix i singularitza l'ésser 
                      humà. Segons Cassirer, els humans no podem comprendre 
                      o reproduir de manera immediata el món real; sempre 
                      necessitarem la mediació d'un sistema de símbols, 
                      mitjançant els quals podrem "traduir" la 
                      realitat als nostres esquemes mentals. 
                    Mentre que l'animal viu adaptat al 
                      seu medi i respon de manera directa als estímuls 
                      que rep, els humans es relacionen indirectament amb el món 
                      per mitjà del llenguatge o mitjançant altres 
                      creacions simbòliques que també formen part 
                      de la cultura com ara l'art, la religió, la ciència, 
                      la política, la història o, fins i tot, la 
                      filosofia. En tots els llocs i èpoques, l'ésser 
                      humà ha construït símbols, amb els quals 
                      es pot relacionar amb la realitat. Es tracta d'artificis 
                      culturals, que funcionen com a intermediaris entre el món 
                      i la resposta humana, de manera que qualsevol acció 
                      humana depèn d'aquestes mediacions simbòliques. 
                      Ernst Cassirer va anomenar aquesta mediació cultural, 
                      "l'univers simbòlic" dels humans. 
                    Els humans, doncs, no habitem només 
                      en un pur univers físic, sinó en l'univers 
                      simbòlic que hem bastit. L'ésser humà 
                      no s'enfronta al món directament, sinó mitjançant 
                      les seves pròpies creacions. I està tan immers 
                      en aquestes creacions que no percep res sinó és 
                      a través d'elles. 
                    En opinió de Cassirer, una 
                      antropologia de les formes simbòliques corregeix 
                      i amplia la definició clàssica de l'ésser 
                      humà. La racionalitat segueix sent un tret inherent 
                      de moltes activitats humanes, però no és capaç 
                      d'abastar tot tipus de realitzacions, algunes d'elles de 
                      caràcter netament irracional. Al costat del llenguatge 
                      científic o lògic -que podríem considerar 
                      exemplars pel que fa a racionalitat- existeix també 
                      un llenguatge emotiu o un llenguatge poètic que no 
                      s'ajusta a les exigències de la raó en sentit 
                      estricte. 
                    Tampoc l'art o la religió 
                      no són sempre productes de la racionalitat. Aleshores, 
                      per què cal continuar caracteritzant l'ésser 
                      humà com a animal racional? Tal vegada moltes realitzacions 
                      humanes no són racionals; però totes elles 
                      són simbòliques. 
                    Per tant, conclou Cassirer: 
                    "... en lloc de definir l'ésser 
                      humà com a animal racional, el definirem com a animal 
                      simbòlic. D'aquesta manera podem designar la seva 
                      diferència específica i podem comprendre el 
                      nou camí obert a l'home: el camí de la civilització". 
                      
                    I en aquest projecte s'inclou l'estudi 
                      posterior de tota antropologia filosòfica que pretén 
                      dir quelcom significatiu de l'home en tant que animal simbòlic. 
                      
                    
                      Text recollit de FILOSOFIA, L. Martínez, P. Montaner 
                      i J. Sanllehí, Ed. Castellnou, 2002. Barcelona.
                    
                    
                    
                    
                    Article 
                      per guardar o imprimir 