A punt de fuga
INTRODUCCIÓ A LA TRAMA
LITERÀRIA
Art i perspectiva, per les seves característiques
pròpies de connexió i de representació de la realitat,
han fet possible explicar-los mai millor dit des de visions
diferents i, per tant, també des del punt de vista de la protagonista
daquesta història. La novel·la té molts moments
on lexperiència creadora i lexperiència vital
es fonen en un sol cor, indissolublement: el de la Maria, estudiant
de primer curs de Belles Arts.
La novel·la narra en primera persona totes les impressions que
produeix a la Maria, noia que fins aleshores havia viscut a Sant Elm,
Mallorca, el fet destudiar a Barcelona. Novel·la carregada
dil·lusions i també de neguits que van des de la
reflexió personal fins a la reflexió tècnica, passant
també per lartística i fent-ne de totes elles un
entrellat únic i indestriable en el qual viurà, amb els
amics acabats destrenar, una de les aventures més detectivesques
de la seva vida.
PRESENTACIÓ
DEL TEMA CIENTÍFIC
Voler representar els objectes sobre un pla, i aconseguir
una il·lusió de la seva profunditat ha estat sempre un
neguit i fins i tot una necessitat. Però no és fins al
segle XV, amb el Renaixement italià, que sarticulen una
sèrie de regles, recollides lany 1435 per Leon Baptista
Alberti en el llibre De Pictura (Sobre lart de pintar).
La regla bàsica que apareix en aquest tractat és que ja
que els objectes semblen més petits com més lluny són,
el que cal esbrinar és el càlcul de la reducció
que sofreixen a lhora de representar-los. De llavors ençà,
aquestes regles shan anat aprofundint i, tot i que el Cubisme
la va voler superar, la perspectiva continua manifestant-se en totes
les representacions de la realitat que ens envolta.
Les imatges perspectives i el seu coneixement tenen un valor docent
important, ja que formen part de la cultura visual i plàstica
bàsica. Així doncs, podem dir que la perspectiva cònica
és el resultat que sobté quan projectem des dun
determinat punt (punt de vista), i produïm en el dibuix (pla del
quadre) una imatge de lobjecte anàloga a la visual. En
aquest procés intervenen dos aspectes: duna banda, els
geomètrics (dibuix tècnic) i de laltra, lelecció
del punt de vista, amb lample ventall de possibilitats que té
la seva situació (dibuix artístic). Aquests dos aspectes
fan que la perspectiva cavalqui entre la ciència i lart,
barreja que permet mirar, veure, percebre, interpretar i valorar el
nostre entorn visual i plàstic de forma diferent.
RETALLS
-Aquí,
a Pedralbes no tindries feina! Em va dir.
-Qui ho sap això, potser quan arribi a ser una gran artista
-No hi ha façanes mitgeres que puguis dissimular, per tant, no
et pots donar a conèixer.
Vaig mirar lentorn amb uns altres ulls. Era cert, això
que en deia en Vicent. Tot el passeig era ple dedificis amb grans
finestrals. Els de la banda de la llum, reflectien els pocs núvols
rogencs que encara quedaven de tarda. També el blau del cel.
Que nera de bonic! No mhi havia fixat mai, i aquella avinguda,
que sempre mhavia semblat plena de cotxes, de cop sem convertia
en un neguit, en una volada, en un tros dimaginació.
En arribar a la primera boca de metro em vaig para desma amb la
mirada perduda a lhoritzó.
-Sé el que veus i el que sents. Sents les espurnes de la
por més enllà del punt que ara pots veure al fons de tota
lavinguda. Un punt on coincideixen, tots junts, les voravies,
els edificis, els arbres
Això és una mostra de perspectiva
frontal.
Havíem
quedat per dinar als menjadors universitaris, però en aquelles
hores somplia tant, que era bastant difícil trobar una
taula on poguéssim estar tranquils
La pizzeria estava una mica més avall, passats els jardins
de la Facultat de Filosofia. Un cop asseguts, en Vicent es tragué
de la carpeta el llibre de Panofsky que shavia molestat a demanar
en préstec a la biblioteca. El llibre tenia un bonic color daurat,
però el que em va sorprendre més era la seva forma: no
era rectangular com qualsevol llibre, tenia el costat superior no paral.lel
a laltre.
-És curiós contestà en Vicent-, la
paraula perspectiva, en llatí vol dir "mirar a través",
com si miressis per una finestra
Una finestra per on entra
un con visual, i tots els raigs daquest con, en projectar-se sobre
la finestra conforme una figura plana.
-Tho diré duna altra manera! Tots els objectes
passen per un procés llarg fins que el producte arriba al consumidor.
En aquest procés el disseny ocupa un paper rellevant; així
doncs, dissenyar és dibuixar sobre un pla, amb tota precisió,
les formes que després es volen construir entres dimensions.