|
Corre Manel, corre!
INTRODUCCIÓ A LA TRAMA
LITERÀRIA
La trama de la novel·la és
poc complicada: un personatge senzill es troba embolicat en un conflicte
que el supera i es tanca en ell mateix convertint- se, així,
en una mena denigma per als seus amics. El protagonista, el seu
millor amic, serà qui precipiti el desenllaç positiu del
conflicte.
És una trama suficient per desenvolupar diversos temes dinterès
per als adolescents i joves: el valor de lamistat, els beneficis
per a la salut corporal de lesport i de lexercici físic,
la transcendència de les relacions sentimentals, els mecanismes
de la competició esportiva... Sha procurat dibuixar la
percepció vital duns estudians de secundària que
tampoc no pretenen ser simbòlics ni modèlics, sinó
normals.
Precisament una qüestió que sha dobservar és
la falta de protagonisme que presenta el protagonista: tot allò
decisiu que succeeix a la novel·la passa al seu voltant, però
la seva actuació mai no és essencial. En Manel és
un aspirant a esportista que va reflexionant i mostrant-nos les vivències
i els conceptes que defineixen un corredor de fons. Amb ell aprenem
dades, idees i activitats específiques dels esportistes, però
no és un triomfador. Aquest és un relat sense herois,
sense personatges extraordinaris... amb joves que no tenen grans idees,
ni grans passions, ni grans raonaments: tenen un petit món que
els és suficient per experimentar vivències importants.
El text procura expressar un ús de la llengua pròxim als
joves. Sels deixa la veu de la novel·la amb certa freqüència
perquè parlant es caracteritzin davant del lector millor del
que ho faria una etopeia.
El text també utilitza el canvi de temps narratiu, com a exemple
de les possibilitats que ens ofereix el codi idiomàtic per referir
successos.jove Nahmi torna al seu país, Egipte, en un moment de profunds
canvis polítics; sense gairebé adonar-se'n, es troba embolicat en una
aventura que l'obligarà a ser valent, decidit i molt imaginatiu. Què
pot fer-ne, de l'or que li han encomanat? Aconseguirà
de fer-lo desaparèixer a temps? Els nous procediments químics que li
han ensenyat a París li seran d'una gran ajuda.
PRESENTACIÓ
DEL TEMA CIENTÍFIC
La
nostra societat es caracteritza per una manera de viure cada cop més
sedentària. Lesport ha anat guanyant cada cop més
adeptes, i la finalitat que els mou a la pràctica de lesport
pot ser molt diversa. Hi ha qui, com el protagonista de la novel·la,
el comença a practicar amb una finalitat lúdica i fins
i tot estètica, i acaba convertint-se en un esportista dun
cert nivell que sentrena per competir en campionats nacionals.
Sigui quina sigui la finalitat que ens porta a practicar lesport,
resulta evident que lesport proporciona força beneficis
al nostre organisme, sempre i quan coneguem els riscos i els avantatges
que cada activitat física ens pot aportar.
Amb la pràctica de lesport, es poden desenvolupar les diferents
qualitats físiques bàsiques: la força, la resistència,
la flexibilitat i la velocitat. Dins de latletisme, que és
lesport que practiquen els protagonistes de la novel·la,
cadascuna de les diferents especialitats (llançaments, salts,
curses...) desenvoluparà, preferentment, una o diverses daquestes
qualitats. En concret, amb les curses de fons es desenvolupa la resistència,
qualitat que provoca una sèrie dadaptacions en els diferents
òrgans i sistemes del nostre cos. Pel que fa a laparell
cardiocirculatori, el cor augmenta la capacitat de bombar sang amb menys
esforç, les artèries i les venes mantenen lelasticitat
i es preveuen, així, certes malalties, per desgràcia cada
cop més freqüents, com larterioesclerosi o linfart
de miocardi. Els pulmons també augmenten la capacitat de recollir
loxigen que necessitem per a totes les funcions vitals i per a
realitzar qualsevol activitat de manera que no ens cansem tant. Els
nostres músculs es tornen més forts, i les articulacions
mantenen la flexibilitat.
El fet daconseguir una bona forma física, per tant, ens
pot resultar molt útil, fins i tot per sortir de situacions complicades
com la dels protagonistes.
RETALLS
Feia ja
més dun any i mig que en Manel i en Xavi entrenaven al
club datletisme. Hi havia entrat per passar-sho bé,
perquè també hi anaven alguns dels seus amics i amigues;
perquè la Vero i la seva amiga Montse ja feia temps que passaven
al club gran part de la tarda
Havien començat a entrenar sense proposar-se cap altra
fita que no fos la destar una estona amb la seva penya i enfortir
el cos.
Va ser lentrenador qui els va encaminar cap a proves diferents
després dobservar-los, durant un any, mentre realitzaven
les activitats diniciació i els entrenaments.
La professora
els informa que avui realitzaran les proves de resistència, de
força abdominal i de flexibilitat i que la pròxima classe,
realitzaran les de coordinació, dequilibri i de velocitat.
La prova de resistència consisteix a córrer durant dotze
minuts comptant les voltes que fan al pati. Aquest és el test
de Cooper. Els que van al club datletisme ja lhan feta diverses
vegades per mesurar la resistència, és a dir, la capacitat
de mantenir un exercici físic dintensitat moderada durant
molt de temps.
però no sap si podrà superar les vint-i-nou voltes
al pati que va aconseguir lúltima vegada, a començament
de curs. Són moltes voltes, i equivalen a 3.480 metres, més
o menys.
|