Negraneu
amb gas
INTRODUCCIÓ
A LA TRAMA LITERÀRIA
Largument
daquesta novel·la ens presenta un triple conflicte dinformació:
els tres personatges centrals actuen condicionats per la informació de
què disposen i per la que necessiten o voldrien tenir.
El protagonista
principal descobreix una nau enfonsada (informació per a ell molt valuosa,
que vol controlar en exclusiva) i la vol reflotar, però per fer-ho necessita
una informació que no té. Lantagonista arriba a la població
on se situa linici de lacció a la recerca duna certa
informació que pensa vendre un cop lhagi robada. La coprotagonista
és una investigadora que treballa, també, a la recerca dinformació.
Des
daquesta perspectiva, largument es basa en un conflicte de caràcter
semiòtic: la potència argumental de tots els personatges sorgeix
de la informació que dominen, alhora que són víctimes de
dèficits dinformació. Dit duna altra manera: els personatges
són poderosos en la mesura que saben, i són febles en la mesura
que desconeixen.
Els dos nuclis dacció dramàtica són:
duna banda, el robatori i la posterior recuperació duna informació
(les fórmules i les receptes de la investigació de la coprotagonista);
daltra banda, la recerca i lobtenció de la informació
precisa per reflotar la nau enfonsada. Entenem que el tema del valor de la informació
és totalment adequat per a letapa educativa dels adolescents per
als quals està concebuda la novel·la. Entenem que la formació
personal en aquestes edats depèn en bona part de la manera com, a tots
els àmbits, científic, familiar, social, relacional,cultural,
etc., aprenen a processar la informació.
En relació amb
els personatges, hem procurat expressament que fossin singulars, però no
extraordinaris. No sels dibuixa amb personalitats complexes, i les relacions
que shan establert entre ells són més aviat poques i força
circumstancials. Tanmateix, es pot observar que quan les relacions estan basades
en el recel i lengany condueixen a un desenllaç negatiu, mentre que
quan es basen en la confiança i la col·laboració quan
es comparteix la informació de què es disposa sassoleixen
els objectius que es pretenien.
Formalment, la novel·la es basa en lús
qui sap si labús del diàleg; quasi sempre la veu
de la novel·la queda en mans dels personatges, i els lectors són
constantment convidats a deduir qui és qui parla a partir de la lògica
significativa de la conversa. La intervenció del narrador (o la narradora?)
és escassa, i tenint en compte això el lector o lectora podria deduir
els resultats narratius de la seva absència i de la seva presència.
Només en un dels quadres del capítol 5, el titulat «No entén
res», és la tercera persona qui assumeix de cap a peus el relat de
lacció.
PRESENTACIÓ
DEL TEMA CIENTÍFICOTECNOLÒGIC
En estudiar
els estats de la matèria des del punt de vista de les seves propietats
macroscòpiques (forma, volum, dilatació, canvis destat) normalment
no es fa incidència en el model microscòpic, llevat del cas dels
gasos, en què es va a parar de seguida a una descripció en termes
del model microscòpic de partícules per explicar el seu comportament.
Pel
fet que en els estudis elementals dels sòlids i dels líquids per
exemple, en tractar la dilatació no es fa prou referència
al model microscòpic, es consolida la tendència de molts nois i
noies a concebre la variació de la densitat dun sòlid o dun
líquid com una variació «de la densitat individual»
de les partícules que el formen (o, si es vol dir així, a concebre
els fenòmens de dilatació com a resultat de la variació de
volum de cadascuna de les partícules).
Una segona conseqüència
de la falta de saó del model microscòpic en els alumnes és
que no identifiquen prou les implicacions de les discontinuïtats de lestructura
de la matèria en les fases condensades (el problema de la penetrabilitat/impenetrabilitat
de la matèria) i, també, que tenen dificultats per captar la diferència
entre un recipient que conté un gas i un recipient estrictament buit. Per
exemple, quantes vegades no sha sentit dir a un adolescent, que mai no nha
agafada cap, que «una bombona plena de gas butà pesa menys que una
de buida»?
Indirectament, en estudiar les característiques bàsiques
de la matèria en els diferents estats sha de revisar la noció
de pressió. Això, per als líquids en particular, facilita
una revisió o una primera entrada, segons el cas, al principi o teorema
dArquimedes i a la llei de la hidrostàtica. També, és
clar, no es poden estudiar les característiques bàsiques de la matèria
sense fer referència a les lleis dels gasos ideals.
Malgrat el que es
diu en el paràgraf anterior, lenfocament dels continguts a què
ens hem referit per als alumnes de 13 a 15 anys (que són els destinataris
primers de la novel·la), limaginem essencialment qualitatiu. Entre
aquests continguts hi ha:
El comportament macroscòpic de la matèria en els tres estats.
La dilatació. Les propietats específiques dels gasos. La noció
de pressió.
Les escales termomètriques centígrada
i Kelvin.
La interpretació microscòpica del comportament
de la matèria en els diversos estats i dels canvis destat.
La interpretació
microscòpica qualitativa de les nocions de pressió i de temperatura.
La pressió en els líquids. La llei de la hidrostàtica i el
principi dArquímedes.63).
RETALLS
-Hola!
La meva germana m'ha dit que em volies preguntar unes quantes coses. No et pensis
que sóc una malcarada, però la veritat és que m'agafes en
un moment en què la feina se'm menja.
-Sí mira, és
que un amic meu i jo
Més ben dit, més jo que el meu amic
la
cosa és que volem investigar les possibilitats de reciclar envasos de plàstic
perquè
el meu amic és una mica artista
i diu que si obté un bon material
podríem crear una pila d'obres noves per col·locar-les al fons del
mar
Perquè jo faig immersió, saps? Bé, i així
vindrien molts turistes a visitar el nostre jardí sumarí
-Has
dit un jardí submarí d'obres de plàstic?
-Sí, mira,
com que tu ets química i et dediques a la investigació, havíem
pensat que ens podries indicar una mica com va el processos de transformació
dels plàstics i
Des
de feia uns quants anys en Mingo sabia que els sòlids es caracteritzen
pel fet de tenir forma i volum propis, que no depenen del lloc on siguin (i la
nau, realment, allà al fons havia de tenir la mateixa forma i el mateix
volum que havia tingut quan navegava i que tindria si tornés a solcar la
mar). Els líquids tenen volum propi, però no tenen una forma definida,
sinó que adopten la forma del recipient que els conté. Els sòlids
i els líquids són anomenats fases condensades perquè aparentment
no es poden "comprimir"
. Els gasos no tenen ni forma ni volum
propis: adopten la forma del recipient on són i n'ocupen tot el volum
,
poden "comprimir-se" en un recipient petit o "escampar-se"
per tots els racons d'un recipient més gran
El principi
bàsic de la seva idea per reflotar la nau
introduir un recipient
flexible i elàstic a la bodega del vaixell -com si col·loquéssim
un globus desinflat- i desprès injectar-hi un gas -que podria ser aire
Així
, el recipient elàstic primer s'expandiria i ocuparia tot l'espai de la
bodega gràcies a la pressió de l'aire injectat al seu interior i
després, com que tindria menys densitat que l'aigua dels voltants, experimentaria
una força cap amunt que tendiria a fer-lo pujar a la superfície
del mar i, juntament amb el recipient, arrossegaria cap amunt el vaixell, fins
a surar. Es tractava de combinar les propietats dels gasos amb l'antiquíssim
principi d'Arquímedes