Recorda
en Barné
INTRODUCCIÓ
A LA TRAMA LITERÀRIA
En Barné
és un noi adolescent que viu amb el seu pare i el seu germà, amb
els quals té una relació difícil. En Barné ha tingut
un accident de moto i ha de fer servir temporalment una cadira de rodes. Perquè
pugui anar en un centre de recuperació la família lloga un xofer,
un noi jove que lintroduirà en els secrets de la tecnologia del trànsit.
També lintroduirà en el món duna associació
que es dedica a ajudar els vells que viuen sols. En aquesta associació,
en Barné descobrirà el sentit de la solidaritat i recuperarà
la seva afició a tocar el violí, que havia abandonat des de laccident.
I coneixerà la Berta, una dona extraordinària amb un munt de vivències
per explicar. Ella, de jove, empesa per la seva rebel·lia i les ànsies
de llibertat, havia conduït un automòbil, un vell Ford amb el qual
havia fet un viatge ple de perills fins al front de guerra.
PRESENTACIÓ
DEL TEMA CIENTÍFICOTECNOLÒGIC
Si calgués
buscar el giny tecnològic més característic del segle XX,
la màquina que més bé defineix el comportament i la manera
de pensar dels ciutadans del segle que ara sacaba, no hi ha dubte que lautomòbil
seria un dels candidats principals. El segle XX és ple de tecnologies que
shan estès pel Planeta: el televisor, lordinador, els avions
i tants daltres
, però cap com lautomòbil no sintetitza
alhora els signes contradictoris del nostre temps: acció i reflexió,
repòs i moviment, col·lectivitat i individualitat, llibertat i normes
socials, metròpoli i natura.
Aquesta màquina, que forma part
de la nostra vida i amb la qual convivim diàriament, omple les nostres
ciutats i les ha transformat profundament. El trànsit, aquest moviment
de milers de vehicles per carrers i vies urbanes, ha passat de ser un element
de llibertat a comprometre seriosament la vida urbana. Després duna
expansió continuada de lautomòbil al llarg del segle, posar
límits al trànsit ha esdevingut una necessitat socialment reconeguda.
Curiosament, hem arribat al consens que cal posar límits a un concepte,
el trànsit, del qual sovint coneixem ben poca cosa.
El llibre que presentem
pretén divulgar en els lectors de segon cicle de leducació
secundària obligatòria conceptes del trànsit poc coneguts,
com ara la capacitat dun carrer i el nombre de cotxes que hi poden passar
durant un temps determinat. També shi descriu el trànsit en
comparació amb un fluid (un líquid o un gas), dacord amb modernes
teories matemàtiques, a les quals ens introduïm. Aquestes teories
ens condueixen a lexplicació científica de com es formen les
cues de trànsit, en què tots ens hem trobat alguna vegada, els embussos
que sovint ens resulten inexplicables. Al llibre, també shi expliquen
els diferents tipus de trànsit, des de la fluïdesa total fins al col·lapse
circulatori, els mecanismes de regulació del trànsit, el funcionament
dels semàfors i qüestions sobre la seguretat de circulació..
RETALLS
"Barné,
hem de parlar d'home a home -va dir-li el pare amb posat seriós-. Últimament
he observat que t'estàs deixant anar, no sé si m'entens. Vull dir
que tens una actitud desmenjada, que et passes les hores davant del televisor
mirant futbol, que no convides els amics a casa; en fi, a vegades sembla que ni
et vingui de gust veure'ns al teu germà i a mi
" El pare s'apropà
al llit, va agafar una cadira i es va asseure de cara al respatller: "Tot
això, fill meu, no és gens bo per a la teva salut, no et va bé
per a la rehabilitació. Els metges del centre m'han informat que t'estàs
recuperant més lentament del que s'esperaria en el teu cas, perquè
es tracta d'una paraplegia temporal, me'n continuen donant plenes garanties. Llavors,
cal que el pacient col·labori al màxim o la recuperació podria
no ser al cent per cent
T'adones de què estem parlant?
I
per això la societat es preocupa d'actuar sobre els tres elements que poden
provocar els accidents: les persones, els vehicles i les carreteres. Per exemple,
els vehicles han millorat molt la seguretat des d'aquells automòbils que
tu coneixies, Berta. En aquell temps eren unes andròmines que feien un
pes enorme i tenien uns frens escassos: ara els veiem com un munt de ferralla.
Els cotxes moderns tenen uns frens molt més potents i pesen molt menys,
tenen reforçada la cabina de viatgers i la resta d'elements són
deformables perquè absorbeixen les topades. Els danys que els accidents
poden produir als ocupants d'un vehicle són de dos tipus: l'aixafament
i trencament dels materials de la cabina, que poden impactar o tallar el cos humà;
i la desacceleració sobtada, que afecta òrgans com ara el cervell
o les vísceres. Ambdós efectes es poden pal·liar amb una
cabina indeformable i, en canvi, unes parts davantera i posterior, motor i maleter,
molt més flexibles, que són les encarregades de para el cop.
"Amb la mateixa finalitat, absorbir l'energia alliberada en un xoc, s'usen
les barreres de seguretat que hi ha a les carreteres"