Operació
gàbies buides
INTRODUCCIÓ
A LA TRAMA LITERÀRIA
EUn grup de joves
naturalistes, amb una estudiant de biologia al capdavant, es prepara per alliberar
uns ocells engabiats que han de participar en un concurs de cant. La complexitat
de loperació, els problemes que van sorgint i la varietat de punts
de vista dels membres del grup, els farà reflexionar sobre la legitimitat
de la seva acció, la incidència de lactivitat humana en lentorn
natural i lestreta relació que hi ha entre les persones i els animals,
i tot plegat els plantejarà un seguit de dilemes ètics sobre la
pretesa superioritat dels humans.
Descobrir algunes pautes de comportament
dels animals i adonar-se que ells també són capaços daprendre
fa que els protagonistes de la història surtin del maldecap on shan
ficat amb un coneixement de lentorn natural i social que els enriquirà
com a persones i com a naturalistes.
PRESENTACIÓ DEL TEMA
CIENTÍFICOTECNOLÒGIC
El coneixement del món
animal és un dels elements que en el marc de laprenentatge de les
ciències crida més latenció als nois i noies. Malgrat
això, no se sol introduir a lescola els aspectes relacionats amb
el comportament o les capacitats dels animals en relació als humans. Lampliació
de coneixements referits a aquests dos temes és un dels dos objectius bàsics
de la novel·la.
Laltre objectiu té a veure amb lús
daquests coneixements. Des dels anys setanta sha iniciat una discussió
acadèmica entorn del que sanomena ètica ambiental, és
a dir, una ètica que tingui en compte com a elements legítims de
preocupació moral per als humans les relacions que establim amb altres
organismes i ecosistemes. Aquesta preocupació sinicià entorn
de la publicació de diverses obres que qüestionaven la manera com
tractem els animals i va donar lloc al naixement del Moviment dAlliberament
Animal. Nés un representant important el filòsof nord-americà
Peter Singer i, al nostres país, Jesús Mosterín. Igualment,
en educació ambiental cada cop hi ha més acord a considerar fonamental
leducació en valors com a element clau de la formació de lalumnat
i de la població en general. En aquesta línia, es considera important
oferir la possibilitat de discutir sobre els propis valors i els de la societat,
així com sobre la imatge que individualment o col·lectiva tenim
de la natura i els seus components.
En aquest context, la novel·la pretén
que el coneixement científic que hi apareix (comportament, aprenentatge,
comunicació, diversitat, ecologia
), serveixi perquè, duna
banda, el lector disposi darguments per participar amb més rigor
en aquesta reflexió ètica, i per laltra, que trobi més
funcionalitat en el coneixement adquirit. Daquesta manera es podrà
contribuir a la progressiva transformació de la imatge dominant que la
societat occidental té dels animals i de les relacions que hi estableix.
RETALLS
I
la Mercè els va guiar pel mig d'unes mates seguint un corriol que s'enfilava
dalt d'un turons. N'hi havia una munió.
-Cigonyes!
-van fer tots alhora.
-Han passat per sobre els teulats de la ciutat, lluny,
però jo les he vistes del dels finestrals de la classe de dibuix. Tot un
estol. Les he anat seguint amb la vista fins que han girat cap al cantó
del cementiri i després ja les he perdudes. He pensat que es devien haver
aturat aquí a les mòlleres. Però, encara he vist una altra
cosa dels de la finestra de la classe i això altre ja no és tan
maco, més aviat és força preocupant.
-Què
més has vist, doncs? -La Cuca volia saber-ho tot de seguida.
-Doncs
he vist un home que anava seguint el vol de les cigonyes amb uns prismàtics;
era al balcó d'una d'aquelles casetes amb jardí de l'altra banda
de la tanca del pati de l'institut.
-Li devien fer gràcia -va contestar
en Jordi, que no hi veia l'interès.
-És que després l'he
vist que sortia d'una casa amb una escopeta. L'ha carregada en un cotxe, un dos
cavalls d'aquells vells, i ha marxat en aquesta direcció.
Dimecres
farem una sortida científica. Anirem als Aiguamolls de l'Empordà
a veure les aus de pas arribades aquests dies. Porteu un bloc de notes per dibuixar
els ocells i després identificar-los.
La vida dels insectes, tot
i ser també animals, no acabava d'interessar ni als més aplicats,
per això, amb la intenció d'estimular l'interès dels alumnes,
en Fidel els va proposar un joc a l'aire lliure.
-És tracta de dibuixar
un quadrat d'un metre de llarg per un d'amplada , aproximadament, damunt la gespa,
i esperar quiets tot observant durant mitja hora a veure què passa dins
el quadre.
-És increïble, no ho sembla que hi hagi tanta
vida en un metre quadrat d'herba!
-Nosaltres, com que no hem tingut tant moviment
com ells per sobre l'herba, hem decidit aixecar una pedra
hem arribat a
distingir un cuc de terra, un centpeus, uns quants sastres amb les seves tisoretes
i una cuca de bola, que ens ha fet molta gràcia perquè de seguida
ha buscat un racó per amagar-se.
-D'això se'n diu cinesi, que
és el moviment per buscar condicions més favorables.
-Molt bé,
ara la ficarem en aquest tub llarg, una part la humitejarem i la deixarem a l'ombra
i l'altra part la deixarem seca i que hi toqui la llum. Ho veieu?
-La cuca
es desplaça cap el cantó humit -van observar els estudiants.
-I ara s'hi atura. Com que la cuca de bola necessita un ambient més aviat
humit i fosc, semblant al que tenia sota la pedra, s'hi desplaça i allà
es queda.