Evariste Galois

País: França

Any: 1984

Segell emès pel país natal del matemàtic, qualificat com a revolucionari i geòmetra, un adjectiu aquest últim habitual al segle XIX, encara que avui en dia l'obra de Galois s'inscriu dins de l'àlgebra.

La genialitat per a les matemàtiques de Galois va jugar, paradoxalment, en contra seva tota la vida. A l'acabament de l'ensenyament mitjà, no va superar fins al tercer intent la prova d'ingrés a l'École Polytechnique, bressol de grans matemàtics de l'època, degut a la manca de preparació sistemàtica. Malgrat aquest fet, amb només 17 anys, ja havia desenvolupat els seus descobriments sobre la resolubilitat de les equacions polinòmiques tot relacionant-la amb propietats del grup simètric format per les arrels d l'equació. Galois va trametre aquestes demostracions a destacats professors universitaris que no van fer cas dels seus descobriments, en el millor dels casos, degut a la novetat, profunditat i poca claredat en l'exposició del propi Galois.

Un assumpte d'honor, característic del moment, el va portar a un duel amb armes de foc i a la mort amb tan sols 20 anys. La nit anterior va posar per escrit les seves idees, publicades post-mortem i que col·loquen a Galois com un dels grans matemàtics del tots els temps.

Índex dels segells
Galois i la teoria de grups