Un mitjà de locomoció: El tramvia
Els
tramvies són trens lleugers de superfície i propulsió
elèctrica que circulen en àrees urbanes, En alguns països d'Europa Central i gran part d'Europa de l'Est han sigut i són un mitjà de transport molt estès. S'utilitzaren durant una part del segle XX en diverses ciutats dels Països Catalans Barcelona, València, però foren abandonats durant un llarg període, i després tornaren a ser considerats i reintroduïts en algunes ciutats a finals del segle XX. En
la majoria de casos, els tramvies utilitzen un carril especial que permet
pavimentar ambdós costats, per fer possible la circulació
dels cotxes. Altres cops van per una via separada del trànsit automòbil
i poden utilitzar el mateix carril que els ferrocarrils (amb menor secció
i pes per metre linial), amb travesses i balast. Les traveses poden ser
de formigó, fusta i fins i tot metàl·liques. Avantatges
i inconvenients |
El tramvia a Barcelona El primer ferrocarril de l'Estat espanyol es va inaugurar el 28 d'octubre de 1848 entre Barcelona i Mataró. El seu impulsor, amb l'ajuda de capital britànic, va ser Miquel Biada, un comerciant de Mataró enriquit a Cuba que, segons explica la llegenda popular, va optar pel ferrocarril, que ja havia conegut a la colònia caribenya, quan el 1843 es va quedar sense plaça a la diligència que unia Mataró amb Barcelona.El
27 de juny de 1872 va entrar en servei el primer tramvia de Barcelona,
entre la Rambla i la plaça dels Josepets, a la vila de Gràcia.
Era un tramvia de dos pisos, amb imperial descobert, de tracció
animal i propietat de la companyia britànica Barcelona Tramways.
La seva construcció la va impulsar Alejo Soujol, l'adjudicatari
de gran part de les concessions per a les primeres línies de tramvia
de Barcelona. De fet, Soujol va ser qui va recuperar un primer projecte
tramviari dels enginyers Vila y Rafael de Luna, datat el 1864. |