1. Descriure
les propietats i aplicacions més importants d'alguns materials
bàsics, el cotó, la llana.
2. Identificar
les fibres i les tècniques de filat i teixit més utilitzades,
amb observació directa, i identificar els lligaments senzills,
desfent el teixit.
3. Identificar
i descriure els elements bàsics d'ordinadors tot utilitzant, produir
i manipular documents de text, amb integració de gràfics
i imatges amb Excel, i el Paint.
4. Utilitzar
les noves tecnologies de la informació i la comunicació
, fent ús d'Internet per cercar informació
5. Relacionar
les adaptacions i efectes en la vegetació (llavors germinades de
cotó i lli) amb el clima
6. Observar
mostres, i fenòmens a ull nu i amb el microscopi i la lupa fent
observació periòdica i sistemàtica del procés
de germinació i creixement de les llavors
7. Identificar
i utilitzar instruments (tisores, màquina de cosir, agulla, marcador)
i instruments de mesura (cinta mètrica i regle) amb propietat,
d'acord amb les normes de seguretat.
8. Analitzar
objectes, (com la màquina de cosir), processos (tall de roba)i
el funcionament d'aparells, eines, (serra t del taller) i el funcionament
d'aparells senzills de l'entorn (tèxtil)
9. Valorar
la planificació del treball en equip, col·laborant-hi activament
i respectant l'aportació dels altres membres de l'equip.
10. Col·laborar a mantenir en condicions adequades l'aula de Tecnologia,
el material propi i el d'ús comú.
11. Valorar
críticament les condicions de treball i el compliment de les normes
de seguretat laboral i acostumar-se a aplicar-les de forma continuada.
12. 10. Explicar
i transmetre a altres persones les pròpies realitzacions en l'àmbit
de la tecnologia, tant oralment com per escrit o expòsició.
13. Tenir una
actitud creativa en les tasques de disseny, valorant-ne la funcionalitat
i l'ergonomia
14. Cercar
informació en mitjans especialitzats, persones o entitats o empreses
i extrapolar-les a la realitat tecnològica.
15. Comparar
i descriure la producció industrial, i artesanat en el procés
de fabricació de les peces idel taller visitat amb el model simplificat
fet a classe del davantal-peto
EL
COTÓ: Es
pot aconseguir fer germinar la llavor...

EL
LLI
|
 |
 |
|
|
De
la seva fulla podem extreure fil (fibra), i observar-la
al microscopi (intel)
|
|
|
Amb
LA LLANA fer un teixit 
TIPUS
DE TEIXITS SEGONS EL LLIGAMENT
amb
la lupa es pot veure els diferents lligaments: |
|
|
TINTATS
|

Cotó
i lli acolorit amb arros salvatge (negre) i remolatxa
|
|
LA
COSTURA
Prenen
l'amplada i l'alçada podrem començar a
pasar les mides al patró tipus
ACTIVITATS amb objectius i continguts
4.1
El cotó, una llavor germinada
Cerquem de la natura (fibres)
Objectius
Fer observació
periòdica i sistemàtica d'algun fenomen o procés
Observar i identificar, segons diferents criteris les primeres matèries
d'un procés d'elaboració o fabricació
Continguts
-Recollida
d'informació rebuda elaborant els propis apunts
-Representació plàstica, gràfica i verbal d'observacions
i experiments realitzats
-Valorar el paper de la Ciència en la vida diària
Materials
Càmera
digital MaViCa
Flor de cotó
Tija d'atzavara
Els alumnes
observaran la flor del cotoner i extrauran les llavors.
Mantingudes les llavors amb humitat, veuran com germinen i posteriorment
es trasplantaran a un test amb terra.
Tot el procés serà fotografiat. Igualment situarem plantes
del cotoner en diferents lloc en quan a la posició del sol (llum),
per veure les característiques del seu creixement de cada una en
quan a la llum rebuda.
4.2 L'atzavara, fibra vegetal Elaboració
d'un mostrari
Objectius
· Reconèixer la implicació de diferents àrees
de coneixements en un determinat avenç tecnològic.
· Habituar-se a observar, analitzar i utilitzar l'entorn tecnològic
· Reconèixer la implicació de diferents àrees
del coneixement en un determinat avenç tecnològic
Continguts
Separació de parts de fibres i teixits
Elaboració d'imatges a partir d'unes pautes donades
Observació del funcionament d'objectes, instal·lacions i
processos elementals de l'entorn tecnològic.
Valoració de la tecnologia en l'entorn naturals.
Materials
Microscòpic
electrònic Intel
Fils i fibres de diferents tipus
Programa Photoshop
Els alumnes
podran observar les mostres de totes les fibres al microscopi INTEL(connecta
amb l'ordinador)
Hi haurà fibres de sisal, floc de cotó, fils de cotó
de seda, de nylon.
El microscopi
Intel es connecta al ordinador i a la pantalla es va visualitzant les
mostres (tipus fotos). Desprès es poden desar, posant-li un nom
a cada una de les mostres obtingudes.
Com avaluació cada grup haurà aconseguit fer un mostrari.
(veure pàg. Web)
4.3 Fibres
artificials
Objectius
· Usar instruments i aparells de mesura
· Valorar les condicions i el compliment de les normes de seguretat
laboral i acostumar-se a aplicar-les de forma continuada en la feina.
Continguts
Realització
de proves
Preparació del material de laboratori, deixant net i ordenat el
material emprat
Responsabilitat en l'ús i conservació de material i substàncies
de laboratori
Materials
Recipients
laboratori (vaso de precipitados de 50 ml.)
Productes: Hexametilendiamina, Cloruro de adipolio, Hidróxido Sódico
Aquesta pràctica es farà al laboratori, segons el full detallat
(posgrau)
Obtenció
del nilò (poliamida)
Material: Hexametilendiamina: solución acuosa al 5%
Cloruro de adipoilo: solución al 5% en ciclohexano
Hidróxido sódico al 20%
Vaso de precipitados de 50 ml
PROCEDIMENT PER L' OBTENCIÓ DE NILO (POLIAMIDA)
Vierte 10 ml de una disolución acuosa al 5% de hexametilendiamina
(1,6 hexanodiamina) en un vaso de precipitados de 50 ml, añade
10 gotas de disolución de hidróxido sódico al 20%.
Agita.
Añade con mucho cuidado 10 ml de una disolución de cloruro
de adipilo en ciclohexano (al 5%), vertiéndola por la pared del
vaso ligeramente inclinado. Se formaran dos capas (ver figura superior)
e inmediatamente aparecerá una película de polímero
en la interfase.
Con la ayuda de un gancho de cobre (Un trozo de cable de 15 cm con un
extremo doblado9 DESPEGAR suavemente los hilos de polímero de las
paredes del vaso de precipitados.
Juntar la masa en el centro del vaso y levantar lentamente el gancho de
manera que la poliamida vaya formándose continuamente y se obtenga
así un hilo de gran longitud.
El hilo puede romperse si se estira con demasiada rapidez.
Lávalo varias veces con agua. Deja que se seque.
4.4 Tintat
Objectius
· Fer
observació d 'un fenomen o procés
Continguts
Recollida d'informació
rebuda
Representació plàstica, gràfica i verbal d'observacions
i experiments realitzats
Materials
Draps de diferents
fibres, flocs i fils
Càmera digital
Lleixiu, tint, colorants naturals: arròs negre, remolatxa, fulles
de castanyer
Com avaluació
cal aconseguir draps sense color pel efecte del lleixiu i draps amb colors
pel tint o colorant natural
Exemple d'
activitat trobada a Internet:
Material: tubs d'assaig, gradetes ,pipetes graduades ( 1 ml,2 ml,5 ml,10
ml ),pipetejadors, roba de cotó i roba de tergal
lleixius: normal ,normal amb detergent ,amb roba de color
PROCEDIMENT.-En
tubs d'assaig degudament enumerats posem diferents quantitats de lleixiu
: 1 ml de lleixiu , 1 ml de lleixiu i 1 ml d'aigua ,1 ml de lleixiu i
2 ml d'aigua , 2 ml de lleixiu i 5 ml d'aigua , 1 ml de lleixiu i 5 ml
d'aigua , 1 ml de lleixiu i 10 ml d'aigua , i un només aigua ,
per fer la prova en blanc. Això ho fem pels diferents tipus de
lleixiu que tinguem.
-Posem a cadascun
dels tubs un tros de roba .Si utilitzem robes de diferent tipus podrem
comprovar el poder decolorant dels diferents lleixius amb els diferents
teixits. S'ha realitzat l'experiència amb teixit de cotó
de color blau i amb teixit vermell de tergal.
-Deixem els
teixits submergits durant quinze minuts aproximadament.
S'observa que
la roba de cotó de color blau es destenyeix tal com es suposava,
doncs aquest tipus de lleixiu no conté cap agent protector pel
color de la roba. Si el lleixiu està més o menys diluït
s'observa que destenyeix de menys a més.
4.5 La
màquina de cosir tradicional
Objectius
-Analitzar objectes, processos i el funcionament d'aparells senzills de
l'entorn (tèxtil)
Continguts
Anàlisi
d'un objecte senzill
Descripció d'un objecte segons la forma, el color el materials
i identificació dels diferents materials
Descripció de les característiques principals en relació
amb la seva funció
L'energia com a element necessari en tot procés tecnològic
Materials
Màquina
de cosir
Càmera digital
Cal mostrar
un procés amb moviment a la pàgina web, fent servir la imatge
de substitució
4.6 Visita
al taller
Objectius
-Cercar informació
en mitjans especialitzats, persones o entitats o empreses i extrapolar-les
a la realitat tecnològica.
-Interpretar la informació ressenyada en els productes comercialitzats
abans de fer-ne ús.
-Descriure les instal·lacions, la maquinària i el funcionament
generals dels processos importants de -producció i elaboració
de productes tèxtils
-Comparar la producció industrial i artesanat en el procés
de fabricació d'un determinat material o objecte.
-Comparar els instruments i les condicions d'una operació a nivell
industrial amb un model simplificat
Continguts
Utilització d'instruments de mesura
Obtenció de dades estretes d'instruments de mesura
Visita a instal·lacions diverses: tallers, indústries. Preparació
prèvia i comentari posterior
Fabricació de teixits, fils i robes
Màquines que intervenen en el procés
Materials
Càmera
digital MaViCa
Objectes i
materials del taller
AVALUACIÓ:
Els nois/noies faran fotografies de les eines i del material
4.7 Disseny
i confecció del Peto-davantal per les classes de plàstica
i tecnologia
Objectius
-Tenir una
actitud creativa en les tasques de disseny, valorant-ne la funcionalitat
i l'ergonomia
-Fer servir l'ordinador amb programes específics per cada treball
· Cercar
informació en mitjans especialitzats, persones o entitats o empreses
i extrapolar-les a la realitat tecnològica.
· Interpretar la informació ressenyada en els productes
comercialitzats abans de fer-ne ús.
· Descriure les instal·lacions, la maquinària i el
funcionament generals dels processos importants de producció i
elaboració de productes tèxtils
· Comparar la producció industrial i artesanat en el procés
de fabricació d'un determinat material o objecte.
· Comparar els instruments i les condicions d'una operació
a nivell industrial amb un model simplificat
Continguts
Tria d'eines
i instruments més adients
Elaboració de taules gràfiques al Excels per aconseguir
unificar talles de roba.
Seqüenciació de diferents operacions per reproduir a escala
reduïda un procés de fabricació
Utilització d'instruments de mesura
Obtenció de dades estretes d'instruments de mesura
Màquines
que intervenen en el procés
Col·laboració per desenvolupar les diferents tasques entres
el grups formats
Materials
Programa Excel
per l'elaboració de talles úniques de petos.
Màquina de cosir ( o no) roba, fil, cinta de mides, tisores, paper
de patró, patró tipus.
Càmera digital

|