ACTIVITATS
Objectius didàctics

1. Descriure les propietats i aplicacions més importants d'alguns materials bàsics, el cotó, la llana.

2. Identificar les fibres i les tècniques de filat i teixit més utilitzades, amb observació directa, i identificar els lligaments senzills, desfent el teixit.

3. Identificar i descriure els elements bàsics d'ordinadors tot utilitzant, produir i manipular documents de text, amb integració de gràfics i imatges amb Excel, i el Paint.

4. Utilitzar les noves tecnologies de la informació i la comunicació , fent ús d'Internet per cercar informació

5. Relacionar les adaptacions i efectes en la vegetació (llavors germinades de cotó i lli) amb el clima

6. Observar mostres, i fenòmens a ull nu i amb el microscopi i la lupa fent observació periòdica i sistemàtica del procés de germinació i creixement de les llavors

7. Identificar i utilitzar instruments (tisores, màquina de cosir, agulla, marcador) i instruments de mesura (cinta mètrica i regle) amb propietat, d'acord amb les normes de seguretat.

8. Analitzar objectes, (com la màquina de cosir), processos (tall de roba)i el funcionament d'aparells, eines, (serra t del taller) i el funcionament d'aparells senzills de l'entorn (tèxtil)

9. Valorar la planificació del treball en equip, col·laborant-hi activament i respectant l'aportació dels altres membres de l'equip.


10. Col·laborar a mantenir en condicions adequades l'aula de Tecnologia, el material propi i el d'ús comú.

11. Valorar críticament les condicions de treball i el compliment de les normes de seguretat laboral i acostumar-se a aplicar-les de forma continuada.

12. 10. Explicar i transmetre a altres persones les pròpies realitzacions en l'àmbit de la tecnologia, tant oralment com per escrit o expòsició.

13. Tenir una actitud creativa en les tasques de disseny, valorant-ne la funcionalitat i l'ergonomia

14. Cercar informació en mitjans especialitzats, persones o entitats o empreses i extrapolar-les a la realitat tecnològica.

15. Comparar i descriure la producció industrial, i artesanat en el procés de fabricació de les peces idel taller visitat amb el model simplificat fet a classe del davantal-peto


EL COTÓ: Es pot aconseguir fer germinar la llavor...

 

 

EL LLI

 

 

 

 

 

 

 

EL SISAL:

De la seva fulla podem extreure fil (fibra), i observar-la al microscopi (intel)

 

Amb LA LLANA fer un teixit

 

TIPUS DE TEIXITS SEGONS EL LLIGAMENT

amb la lupa es pot veure els diferents lligaments:
 

TINTATS

 

Cotó i lli acolorit amb arros salvatge (negre) i remolatxa

LA COSTURA

Prenen l'amplada i l'alçada podrem començar a pasar les mides al patró tipus


ACTIVITATS amb objectius i continguts

4.1 El cotó, una llavor germinada Cerquem de la natura (fibres)

Objectius

Fer observació periòdica i sistemàtica d'algun fenomen o procés
Observar i identificar, segons diferents criteris les primeres matèries d'un procés d'elaboració o fabricació


Continguts

-Recollida d'informació rebuda elaborant els propis apunts
-Representació plàstica, gràfica i verbal d'observacions i experiments realitzats
-Valorar el paper de la Ciència en la vida diària


Materials

Càmera digital MaViCa
Flor de cotó
Tija d'atzavara

Els alumnes observaran la flor del cotoner i extrauran les llavors.
Mantingudes les llavors amb humitat, veuran com germinen i posteriorment es trasplantaran a un test amb terra.
Tot el procés serà fotografiat. Igualment situarem plantes del cotoner en diferents lloc en quan a la posició del sol (llum), per veure les característiques del seu creixement de cada una en quan a la llum rebuda.



4.2 L'atzavara, fibra vegetal
Elaboració d'un mostrari


Objectius
· Reconèixer la implicació de diferents àrees de coneixements en un determinat avenç tecnològic.
· Habituar-se a observar, analitzar i utilitzar l'entorn tecnològic
· Reconèixer la implicació de diferents àrees del coneixement en un determinat avenç tecnològic

Continguts

Separació de parts de fibres i teixits
Elaboració d'imatges a partir d'unes pautes donades
Observació del funcionament d'objectes, instal·lacions i processos elementals de l'entorn tecnològic.
Valoració de la tecnologia en l'entorn naturals.

Materials

Microscòpic electrònic Intel
Fils i fibres de diferents tipus
Programa Photoshop

Els alumnes podran observar les mostres de totes les fibres al microscopi INTEL(connecta amb l'ordinador)
Hi haurà fibres de sisal, floc de cotó, fils de cotó de seda, de nylon.

El microscopi Intel es connecta al ordinador i a la pantalla es va visualitzant les mostres (tipus fotos). Desprès es poden desar, posant-li un nom a cada una de les mostres obtingudes.

Com avaluació cada grup haurà aconseguit fer un mostrari. (veure pàg. Web)


4.3 Fibres artificials

Objectius
· Usar instruments i aparells de mesura
· Valorar les condicions i el compliment de les normes de seguretat laboral i acostumar-se a aplicar-les de forma continuada en la feina.


Continguts

Realització de proves
Preparació del material de laboratori, deixant net i ordenat el material emprat
Responsabilitat en l'ús i conservació de material i substàncies de laboratori

Materials

Recipients laboratori (vaso de precipitados de 50 ml.)
Productes: Hexametilendiamina, Cloruro de adipolio, Hidróxido Sódico


Aquesta pràctica es farà al laboratori, segons el full detallat (posgrau)

Obtenció del nilò (poliamida)
Material: Hexametilendiamina: solución acuosa al 5%
Cloruro de adipoilo: solución al 5% en ciclohexano
Hidróxido sódico al 20%
Vaso de precipitados de 50 ml


PROCEDIMENT PER L' OBTENCIÓ DE NILO (POLIAMIDA)


Vierte 10 ml de una disolución acuosa al 5% de hexametilendiamina (1,6 hexanodiamina) en un vaso de precipitados de 50 ml, añade 10 gotas de disolución de hidróxido sódico al 20%.
Agita.
Añade con mucho cuidado 10 ml de una disolución de cloruro de adipilo en ciclohexano (al 5%), vertiéndola por la pared del vaso ligeramente inclinado. Se formaran dos capas (ver figura superior) e inmediatamente aparecerá una película de polímero en la interfase.
Con la ayuda de un gancho de cobre (Un trozo de cable de 15 cm con un extremo doblado9 DESPEGAR suavemente los hilos de polímero de las paredes del vaso de precipitados.
Juntar la masa en el centro del vaso y levantar lentamente el gancho de manera que la poliamida vaya formándose continuamente y se obtenga así un hilo de gran longitud.
El hilo puede romperse si se estira con demasiada rapidez.
Lávalo varias veces con agua. Deja que se seque.



4.4 Tintat

Objectius

· Fer observació d 'un fenomen o procés

Continguts

Recollida d'informació rebuda
Representació plàstica, gràfica i verbal d'observacions i experiments realitzats

Materials

Draps de diferents fibres, flocs i fils
Càmera digital
Lleixiu, tint, colorants naturals: arròs negre, remolatxa, fulles de castanyer

Com avaluació cal aconseguir draps sense color pel efecte del lleixiu i draps amb colors pel tint o colorant natural

Exemple d' activitat trobada a Internet:
Material: tubs d'assaig, gradetes ,pipetes graduades ( 1 ml,2 ml,5 ml,10 ml ),pipetejadors, roba de cotó i roba de tergal
lleixius: normal ,normal amb detergent ,amb roba de color


PROCEDIMENT.
-En tubs d'assaig degudament enumerats posem diferents quantitats de lleixiu : 1 ml de lleixiu , 1 ml de lleixiu i 1 ml d'aigua ,1 ml de lleixiu i 2 ml d'aigua , 2 ml de lleixiu i 5 ml d'aigua , 1 ml de lleixiu i 5 ml d'aigua , 1 ml de lleixiu i 10 ml d'aigua , i un només aigua , per fer la prova en blanc. Això ho fem pels diferents tipus de lleixiu que tinguem.

-Posem a cadascun dels tubs un tros de roba .Si utilitzem robes de diferent tipus podrem comprovar el poder decolorant dels diferents lleixius amb els diferents teixits. S'ha realitzat l'experiència amb teixit de cotó de color blau i amb teixit vermell de tergal.

-Deixem els teixits submergits durant quinze minuts aproximadament.

S'observa que la roba de cotó de color blau es destenyeix tal com es suposava, doncs aquest tipus de lleixiu no conté cap agent protector pel color de la roba. Si el lleixiu està més o menys diluït s'observa que destenyeix de menys a més.


4.5 La màquina de cosir tradicional

Objectius


-Analitzar objectes, processos i el funcionament d'aparells senzills de l'entorn (tèxtil)

Continguts

Anàlisi d'un objecte senzill
Descripció d'un objecte segons la forma, el color el materials i identificació dels diferents materials
Descripció de les característiques principals en relació amb la seva funció
L'energia com a element necessari en tot procés tecnològic

Materials

Màquina de cosir
Càmera digital

Cal mostrar un procés amb moviment a la pàgina web, fent servir la imatge de substitució


4.6 Visita al taller

Objectius

-Cercar informació en mitjans especialitzats, persones o entitats o empreses i extrapolar-les a la realitat tecnològica.
-Interpretar la informació ressenyada en els productes comercialitzats abans de fer-ne ús.
-Descriure les instal·lacions, la maquinària i el funcionament generals dels processos importants de -producció i elaboració de productes tèxtils
-Comparar la producció industrial i artesanat en el procés de fabricació d'un determinat material o objecte.
-Comparar els instruments i les condicions d'una operació a nivell industrial amb un model simplificat

Continguts


Utilització d'instruments de mesura
Obtenció de dades estretes d'instruments de mesura
Visita a instal·lacions diverses: tallers, indústries. Preparació prèvia i comentari posterior
Fabricació de teixits, fils i robes
Màquines que intervenen en el procés

Materials

Càmera digital MaViCa

Objectes i materials del taller

AVALUACIÓ:
Els nois/noies faran fotografies de les eines i del material


4.7 Disseny i confecció del Peto-davantal per les classes de plàstica i tecnologia

Objectius

-Tenir una actitud creativa en les tasques de disseny, valorant-ne la funcionalitat i l'ergonomia
-Fer servir l'ordinador amb programes específics per cada treball

· Cercar informació en mitjans especialitzats, persones o entitats o empreses i extrapolar-les a la realitat tecnològica.
· Interpretar la informació ressenyada en els productes comercialitzats abans de fer-ne ús.
· Descriure les instal·lacions, la maquinària i el funcionament generals dels processos importants de producció i elaboració de productes tèxtils
· Comparar la producció industrial i artesanat en el procés de fabricació d'un determinat material o objecte.
· Comparar els instruments i les condicions d'una operació a nivell industrial amb un model simplificat

Continguts

Tria d'eines i instruments més adients
Elaboració de taules gràfiques al Excels per aconseguir unificar talles de roba.
Seqüenciació de diferents operacions per reproduir a escala reduïda un procés de fabricació
Utilització d'instruments de mesura
Obtenció de dades estretes d'instruments de mesura

Màquines que intervenen en el procés
Col·laboració per desenvolupar les diferents tasques entres el grups formats

Materials

Programa Excel per l'elaboració de talles úniques de petos.
Màquina de cosir ( o no) roba, fil, cinta de mides, tisores, paper de patró, patró tipus.
Càmera digital