Escola Superior de Música de Catalunya

Pràcticum I - Curs 2007-2008


 

"El professor de música
a l'educació secundària"



Benvolgut amic,
Benvolguda amiga,

si arribes a aquesta pàgina és possible que hagis estat present a la sessió del seminari de didàctica de l'ESMUC. Gràcies pel teu interès. Trobaràs un guió de la sessió, la presentació -en la que falten les vostres veus, explicant-la!-, algunes referències generals sobre didàctica a l'ESO i sobre estratègies d'aprenentatge, les quals han suscitat un interès especial. He afegit un text de referència de Philippe Meirieu, un autor imprescindible.
També trobaràs enllaços a les activitats transversals que hem fet a música, aspecte que ha sortit en primer pla en les vostres preguntes. Podeu seguir els enllaços i trobareu la resposta a moltes preguntes sobre la forma de treballar, d’organitzar-nos o d’utilitzar els "materials didàctics". Espero que serveixi per completar totes aquelles preguntes que han quedat al tinter...
Afegeixo llocs web per a extendre’ns sobre alguns punts que han sortit i sobre algunes eines web que us han semblat interessants: la possibilitat de comentar fotografies, "georeferenciar" llocs amb Google maps o subtitular vídeos. Per cert, us he enllaçat un vídeo que exposa una mica les possibilitats de la xarxa. Mireu-lo, que val la pena... :-)

En fi, moltes gràcies per la vostra participació... i us espero de professors de música a l'ESO en un futur no gaire llunyà!

Boris Mir
Dijous, 18 d'octubre, 2007

Guió
de la sessió

 

 

La presentació
que va posar punt i final a l'exposició
sobre el triangle pedagògic.

Presentació
Diapositives

Text de referència
de Philippe Meirieu

Referències bibliogràfiques

Generals sobre l'ESO

Sobre la “didàctica” a l’aula

Les estratègies d'aprenentatge

Projectes comentats a la sessió

Projecte Jornada Mozart 2006

Projecte Els Estils 2007

Treballs finals

 

 

 

 

Exemples de treball a classe de música

Sessió amb 4t d'ESO

Concert amb Crèdit Variable

Dia de la dona 2007

Blog
" Aula de música"

Més, a la xarxa.

Apunts personals
sobre el tema

La possibilitat de comentar fotografies on-line

Georeferenciar llocs amb Google maps

Subtitular vídeos.

 

 

 

 

1. Presentació: "Tríptic: un nom i quatre números"

Anys de docència: 23 (17)
Valoració de l'experiència d'alumne: 7
Valoració del grau d'interès professional: 7,8
Valoració del grau de possibilitats d'acabar de professor d'IES: 10

2. Qüestions pel professor convidat

Plantejar tres qüestions individuals pel professor convidat.
Tres qüestions grupals.

3. Exposició: "El triangle pedagògic"

Exposició: la relació pedagògica, les estratègies d'aprenentatge, el camí didàctic. [ veure la presentació]

4. Anàlisi i resposta de les preguntes inicials

Bé, aquestes han estat les preguntes...

1. Com et veuen la resta dels companys de claustre? Com veuen l’assignatura? Fas coses comunes amb ells? Hi están molt o poc predisposats?
2. Quins meterials i recursos utilitzes? (llibres, noves tecnologies, instruments...
3. Hem observat que treballes en grup i uses l’aprenentatge cooperatiu?
4. Com ho gestiones per a tenir el control del grup i conservar una bona actitud en general? Ho fas sempre eixí?
5. Hi ha alguna relació- connexió entre assignatures? És possible i recomanable?
6. Com interrelacions els diferents tipus de música (tant l’actual com el Barroc...)
7. Quin és l’objectiu de les classes de música a secundària? És més a nivell teòric o més pràctic?
8. Com gestiona la diversitat a l’aula: diferència, entre competències, nouvinguts, motivació dels alumnes de cara a l’assignatura?
9. Quina metodologia utilitzes a l’aula. Per què?
10. Com de flexible ets entre les demandes dels alumnes i els objectius marcats pel currículum?
11. Com programes cada curs tenint en compte que has de seguir els objectius marcats per la LOE?
12. Quina primera impressió creus que han de tenir el alumnes el primer dia de classe per considerar aquesta com un èxit?

... les repostes han estat més "fluixes.

 

Gràcies a tothom.

 


 

Descarregar la presentació

 

 

Per saber-ne mÉs...

  • MEIRIEU, Philippe (2005)
    Carta a un joven profesor
    Barcelona, 2006; Ed. Graó
  • CELA, J. i PALOU, J.
    Va de mestres. Carta als mestres que comencen
    Barcelona, 2004; Ed. Associació de Mestres Rosa Sensat
  • PERRENOUD, Philippe
    Diez nuevas competencias para enseñar
    Barcelona, 2004, Ed. Graó
  • MORIN, Edgar (1999)
    Los siete saberes necesarios para la educación del futuro
    Barcelona, 2001; Ed. Paidós

 

 

Sobre la “didàctica” a l’aula

  • MEIRIEU, Philippe (1987)
    Aprender, sí. Pero ¿cómo?
    Barcelona, 1992; Ed. Octaedro
  • MEIRIEU, Philippe (2004)
    En la escuela hoy [original: Faire l’école, faire la classe]
    Barcelona, 2004; Ed. Octaedro
  • TOMLINSON, Carol Ann (1999)
    El aula diversificada. Dar respuestas a las necesidades de todos los alumnos
    Barcelona, 2001; Ed.Octaedro
  • PRZESMYCKI, Halina (1994)
    La Pedagogía de contrato: el contrato didáctico en la educación
    Barcelona, 2000; Ed. Graó
  • JORBA, J. i CASELLES, E. (ed.)
    Estratègies i tècniques per a la gestió social a l’aula.
    La regulació i l’autoregulació dels aprenentatges
    Barcelona, 1996; Ed. ICE-UAB
  • SANMARTI, Neus
    Didáctica de las ciencias en la educación secundaria obligatoria
    Barcelona, 2003; Ed. Síntesis Educació


+ informació

 


 

 

ESTRATÈGIES D'APRENENTATGE

• NISBET, J. & SHUCKSMITH, J. (1986)
Estrategias de aprendizaje
Madrid, 1983; Ed. Santillana

• GARANDERIE, A. de la (1982)
Pedagogia dels mitjans d'aprendre
Barcelona, 1990; Ed. Barcanova

• GARANDERIE, A. de la (1987)
Comprendre i imaginar
Barcelona, 1990; Ed. Barcanova

• ÉVANO, Chantal (1999)
La gestión mental. Otra forma de ver y escuchar en pedagogía
Barcelona, 2006; Ed. Graó

 

 

Classes de música a l'IES Arraona

 


Vídeo subtitulat amb DOTsub

 

Un de nostre...


Espero que aquesta informació et sigui interessant i útil.
Si vols comentar qualsevol qüestió, escriu-me.

Moltes gràcies pel teu interès.



 

 

 

Tot prenent un cafè...

La (verdadera) formació inicial dels professors.

La professionalització del docent.

Què fan els millors professors?

Ensenyar alguna cosa a algú



Espero que aquesta informació et sigui interessant i útil.
Si vols comentar qualsevol qüestió, escriu-me.

Moltes gràcies pel teu interès.



 


 

 


Pàgina inicial


Espais de treball
a la xarxa



Arxiu

 

Correu

Darrera actualització: 19.10.2007