Un cop acabat el treball,
m'adono del què he disfrutat fent-lo. Ja fos a l'estiu fent
entrevistes a l'escola o un cop aquí estudiant els vídeos,
gravacions de veu, i recollint informació sobre Nicaragua.
Anar fent el meu estudi no m'ha suposat cap disgust, sinó
ben bé al contrari. Mentre m'anava endinsant cada cop més
en aquell món, més em sentia atreta per ell. La part amb la
qual he disfrutat més ha estat, evidentment, amb el treball
de camp; parlant amb els nens i nenes de l'escola, el barri
i l'institut. Des del primer moment i fruit del contacte directe
amb ells em vaig poder fer una idea de com eren les seves
vides. Això em va donar empenta a seguir buscant informació
des d'aquí. Les dificultats amb les que m'he trobat han estat,
en primer lloc, l'excés d'informació i material d'estudi que
tenia; vaig estar molt de temps fent els buidats dels qüestionaris,
els seus diagnòstic, etc... tenia tanta informació que em
va costar centralitzar-la. El llenguatge també m'ha dificultat
l'estudi. En els qüestionaris moltes locucions o frases fetes,
així com oficis, menjars, etc.. no els entenia i vaig haver
de preguntar-ho a professors de l'escola de Chichigalpa. A
més, durant la meva estada a Nicaragua s'em va fer dur preguntar
segons quines coses als nens i escoltar-ne les respostes;
no em va resultar fàcil parlar amb un nen maltractat, o un
que menjava tan sols un cop al dia.... em va costar deixar
totes aquelles vides allà.
Per altra banda, fer les conclusions no m'ha suposat cap problema
perquè es deduïen amb força evidència del diagnòstic.
A part de disfrutar fent el treball, el seu vessant humanitari
m'ha fet reflexionar molts cops. Crec que l'única solució
que té Nicaragua per seguir endavant és deslligar-se del monopoli
que exerceixen els EUA, i optar per una política més humanitària
i social. Per dur-la a terme calen persones .culturalitzades
que defugin de la corrupció i treguin al país endavant pensant
en la seva gent.
Nicaragua
té un encant especial gràcies a les seva gent i sobretot al
somriure dels seus infants.
|