Aprendre a Aprendre

"Diversitat i Ensenyament Adaptatiu"

En el cas de l'Educació Obligatòria hi ha moltes possibilitats de diversificació de recursos i estratègies organitzatives per facilitar aprenentatges individualitzats:

• diversificació de mètodes en el procés d'ensenyament-aprenentatge i d'avaluació,
  • diversificació de les activitats d'aprenentatge,
  • utilització d'instruments i recursos diversos,
  • flexibilització en l'organització dels grups, del temps i de l'espai, la pròpia organització de l'etapa en cicles de dos anys, etc.

Pel que fa a la metodologia, l'ensenyament adaptatiu manté que no existeix en abstracte mètodes o intervencions millors, donat que l'eficàcia d'una metodologia només pot valorar-se en relació a les característiques concretes dels alumnes als quals va destinat.

Un aspecte important que cal considerar és la relació inversa que existeix entre el nivell de coneixement previ de l'alumne i la quantitat i qualitat de l'ajut educatiu necessari per assolir els objectius educatius. D'acord amb aquesta idea els alumnes amb un baix nivell de coneixements previs requeriran mètodes d'ensenyament que impliquin un alt grau d'ajut, mentre que els alumnes amb un elevat nivell de coneixements previs es beneficiaran de plantejaments metodològics que impliquin una major autonomia i un menor ajut per part del professor. Es ajudar a l'alumne a establir un pont entre els coneixements que ja té i els nous.

Tornar a Pàg. Principal
Teories

Per a suggerències o consultes:Correu electrònic cdorado@pie.xtec.es