"La Font Pedagògica"

Cal tenir ben clar que la diferència entre continguts conceptuals, procedimentals i actitudinals tal com s'introdueix en el currículum és una distinció de tipus pedagògic.

Resulta útil establir aquests tipus perquè són continguts de naturalesa diversa, i perquè els procediments mitjançant els quals s'ensenyen i s'aprenen conceptes, procediments, i valors i actituds són diferents entre si, com ho són també les estrategies i els instruments d'avaluació més adequats en cada cas. Estructurar el currículum al voltant d'aquests tres tipus de contingut ha d'ajudar al professorat a l'hora d'organitzar la seva pràctica docent, orientant-la amb l'enfocament que més encertat en cada moment.

L'organització dels continguts en els projectes curriculars de centre i, conseqüentment en les unitats didàctiques, han de tenir un enfocament o una perspectiva globalitzadora, es a dir, que els continguts d'aprenentatge s'insereixin en un marc més ampli o en depenguin.

La
LOGSE es planteja com a objectiu educatiu oferir a l'estudiant una cultura comú, a la que ha de tenir accés qualsevol ciutadà. Si més no, les motivacions, interessos, i processos d'aprenentatge són molt diferents entre els alumnes. L'educació, per tant, ha d'assegurar un equilibri entre la necessària comprensivitat del currículum i la innegable diversitat de l'alumnat, equilibri que només es pot arribar mitjançant la individualització dels processos d'ensenyament-aprenentatge. Plantejar el mateix currículum per a tots els estudiants només portaria a augmentar les desigualtats.

L'opció bàsica que assumeix la concepció constructivista pel que fa al tractament educatiu de les diferencies individuals és l'
ensenyament guiat adaptatiu que proposa fer front a la diversitat mitjançant la utilització de mètodes d'ensenyament diferents en funció de les característiques individuals dels alumnes. Proposa mètodes d'ensenyament diferenciats per a la totalitat de l'alumnat dintre del currículum comú.

Inici Pàgina: 1-12-96
Darrera revisió: 1-1-98