Activitats d’oci per alumnat PC fetes en Flash
Acomell3@pie.xtec.es
CPC El Pi
Terrassa
(extensió aprox. 2 fulls)
1. ACTIVITATS D’OCI PER ALUMNAT PC FETES EN FLASH

1.1 Títol

“DIVERTIM-NOS AMB EN RAQUI”

1.2 Contingut

Aquest paquet d’activitats consta de trenta tres pel·lícules de Flash interactives amb extensió swf on es tracten diversos temes de música, esports, sentiments, festes tradicionals, endevinalles... distribuïdes en el calendari del curs vinent 2002-03 a raó d’una per setmana.

Seguir un calendari ens permetrà reforçar tot el treball referent a les nocions temporals. Es pot fixar un dia concret de la setmana per treballar cada activitat, com a punt de referència.

Hi ha activitats relacionades amb festes tradicionals o estacions de l’any i d'altres que no depenen d'una l'època de l'any concreta. Trobem activitats lligades a blocs temàtics de l’interès dels alumnes i/o que a nosaltres ens interessa treballar: música de l’estiu, sentiments, cantants actuals, estils de música i esports. O també, altres activitats més aïllades: endevinalles, any Gaudí, presentació i comiat d'en Raqui.

Els blocs temàtics acaben amb una activitat resum, perquè l'usuari decideixi activar una escena de la pel·lícula que li hagi agradat més o que en aquell moment vulgui tornar a veure.

El tipus d’activitat és de causa-efecte o d’escanneig (ja sigui per escollir una opció o bé per donar el resultat correcte).

La primera activitat ens presenta en "Raqui" (un drac), personatge que farà de fil conductor i sortirà en totes les activitats. En Raqui, en aquesta primera pel·lícula, ens explica com funcionen les activitats i què ha de fer l'usuari per interactuar: s'ha d'accionar el commutador quan a la pantalla apareix el botó verd, aquest sempre està situat en el mateix lloc, a baix a la dreta. Si l'activitat és d'escanneig, el botó verd està a la part inferior dreta del quadre que emmarca l’opció a triar (ja sigui imatge, foto, símbol...).

Totes les activitats permeten que els usuaris que utilitzen el commutador, com a únic dispositiu per poder accedir a l'ordinador, les puguin realitzar. L'estructura és similar en totes elles, encara que els temes siguin diferents, per ajudar els nois i les noies a situar-se i reconèixer l’activitat.

En totes les pel·lícules (excepte en les d’escanneig), s’ha inclòs una escena final (sempre la mateixa) amb una doble funció: tornar a començar o bé sortir. D'aquesta manera, cada noi o noia pot decidir si vol tornar-la a veure o no.

Hem tingut molt en compte, a l'hora de decidir com serien les activitats:

- L'edat cronològica i nivell cognitiu del grup d'alumnes de referència. El nivell de dificultat de les activitats és baix però els continguts no són infantils i tenen diferents graus de complicació.

- Els interessos reals dels nois/es (sobretot en relació a les músiques). En totes les activitats hi ha música pel seu paper motivador i dinàmic.

-Que sortissin continguts, objectes... treballats a classe (ex. lectura de símbols SPC).

1.3 Finalitats

L’objectiu bàsic a l’hora de planificar aquest treball va ser elaborar unes activitats de caire lúdic, en les quals la música tingués protagonisme, dirigides a nois i noies preadolescents-adolescents amb una afectació motriu i cognitiva molt important.

Altres objectius més específics que ens vam plantejar són:

·Fer activitats motivadores, impactants, amb moviment, per provocar l’interès.

·Presentar temes actuals, utilitzant material i músiques que agraden als noies d’aquestes edats.

·Elaborar activitats en què els alumnes puguessin accedir a través d’un commutador.

·Activitats curtes per fer sols en estones de lleure.

·Activitats accessibles a tots els alumnes del grup però amb diferents graus de complicació.

·Que l’activitat ens permetés, posteriorment, fer un treball a classe, sobretot a nivell de comunicació i adaptat al nivell de coneixements de cada alumne.

·Facilitar, durant l’horari escolar, la demanda espontània per part dels nois/es de veure una pel.lícula concreta, o bé, escoltar una cançó sencera.

(Amb aquest fi es pot incorporar en un racó de la classe o en els propis plafons de comunicació una imatge, rètol, fotografia, símbol... representatiu de les pel.lícules ja treballades per què puguin demanar i triar).

1.4 Usuaris

Inicialment, aquest paquet d’activitats està pensat per a nois i noies preadolescents i adolescents amb una discapacitat motriu i cognitiva molt important i que facin servir el commutador com a principal o únic dispositiu d’interacció amb l’ordinador. El motiu de triar aquest grup, ve donat pel fet que són els que tenen més problemes per accedir a l’ordinador i a l’hora, per trobar activitats adients a la seva edat però amb un nivell de dificultat baix.
Això no vol dir que altres nois i noies més petits o amb més capacitats motrius o cognitives no puguin gaudir de les activitats.

En funció de l’usuari, es pot seguir el calendari establert (una activitat per setmana) o bé fer una tria de les activitats que es cregui més convenient.