Títol del Taller :
Recursos Informàtics Personalitzats per a la Logopèdia
Responsable/s:
Xavier Ferrer Portella
e-mail:
xferrer1@pie.xtec.es
Centre de treball:
CEE Sants Innocents
Població:
Discapacitats Psíquics
Nivell educatiu:
Internivells
Primària
Secundària
Àrea:
Llenguatge / Logopèdia / NEE
Tipus de NEE:
Deficients Auditius
Deficients Visuals
Deficients Motòrics
X
Deficients Psíquics
Educació Compensatòria
Tipus informació:
Curricular
General
X
Tècnica
Fa referència a:
Equipament
X
Programari
Descripció:
TITOL DEL TALLER:RECURSOS INFORMÀTICS PER A LA LOGOPÈDIA

AUTOR: Xavier Ferrer i Portella

POBLACIÓ DESTINATÀRIA: Tot i que és evident que les activitats han estat realitzades pensant en la població que atenem en els centres d’educació especial de disminuïts psíquics; no obstant, podria aplicar-se directament, o bé, fent petites modificacions, a qualsevol tipus de població i usuari. Es tracta, per tant, d’una proposta d’àmplia aplicació.

CONTINGUT: Els recursos informàtics com a suport o complement de la tasca diària en logopèdia i en la praxis docent en general, són una eina actualment molt beneficiosa, gaire bé imprescindible, que no hauríem d’ignorar com a professionals avantguardistes i innovadors.

Es presentaran un conjunt d’activitats informatitzades (realitzades majoritàriament amb el programa PowerPoint, amb el Clic i amb el Toca-Toca) amb la finalitat de transmetre a altres professionals aquesta experiència tan satisfactòria per a mi i, tanmateix, poder intercanviar amb els companys de professió diverses inquietuds i propostes envers aquesta qüestió.

Les activitats que es presentaran es poden distribuir en funció de tres nivells d’interès:

a)aquelles activitats de caràcter genèric creades per tal d’afavorir certs aprenentatges d’interès col·lectiu o molt ampli (Ex.: tot el centre, o bé, la majoria dels alumnes).

b)Aquelles activitats pensades per un col·lectiu més reduït que acompleixen unes característiques determinades (Ex.: un grup d’aula; els alumnes d’una determinada assignatura o experiència; la població d’un cert nivell cognitiu; etc.).

c)Finalment, aquelles de caràcter personalitzat que en pot gaudir un subjecte determinat únicament i que pot fer-se servir dins i fora del centre (Ex.: a casa seva).

Tot i que el concepte de material personalitzat pot tenir diferents graus de proximitat a l’usuari concret, es presentaran un conjunt d’activitats polivalents, que evidentment són susceptibles de generar moltes altres propostes pedagògiques, i que a la vegada podenser motiu de treball individual o en petit grup, o bé, tanmateix aprofitar-ho per un col·lectiu més ampli d’interessats.

Aquesta proposta ens permeten aconseguir simultàniament tot un seguit d’objectius pedagògics força rellevants. La majoria d’aquestes activitats han estat elaborades utilitzant el programa informàtic Power-Point donades les seves àmplies prestacions. 

Per elaborar una proposta, en primer lloc, s’ha de crear una situació comunicativa propera i coneguda per l’usuari per incrementar el seu nivell d’implicació i, per tant, millorar la motivació inicial. Aquesta situació comunicativa pot crear-se a través de fotografies pròpies on hi hagi reflectit algun esdeveniment familiar o escolar important que doni peu a iniciar una conversa informal que, més tard, quedarà constància de la mateixa i es podrà plasmar mitjançant missatges escrit i/o auditius-sonors.

Si disposem d’una seqüència de fotos d’un mateix relat o esdeveniment podríem construir sense massa dificultats una narració o història personalitzada amb un ordre cronològic establert, on podríem, de fet, treballar un gran nombre d’objectius de llenguatge i altres aspectes implicats en les funcions superiors, si fos el cas.

Ja sabem que el programa informàtic Power-Point ens permet seleccionar aquelles imatges que ens interessin i, per tant, decidir el nombre d’imatges que formaran part d’una narració, adequant el nivell de complexitat d’aquest relat al nivell cognitiu i de competències de llenguatge que presenta un usuari determinat. Això vol dir que una mateixa activitat podrà servir per a molts usuaris diferents, simplement adaptant el material que presentem a les seves característiques.

Al mateix temps, tot aquest material que s’ha anat desenvolupant en format de narració personalitzada, es pot imprimir si s’escau i, d’aquesta manera, obtindrem un relat en format de paper imprès molt valuós per treballar la lectura personalitzada d’esdeveniments motivadors.

Per altra banda, el text que aparegui al llarg d’aquesta narració serà aquell que haurem decidit conjuntament amb l’usuari, o bé, aquell que s’ha consensuat en petit grup. Per tant, el nivell de dificultat que presenti la narració estarà en consonància amb les possibilitats de competència lectora i comprensió cognitva de la persona o persones implicades en l’activitat.

Sincerament, considero que aquesta possibilitat d’elaborar materials sonors i escrits amb la cooperació de tot els interessats i adequar-los a les seves capacitats cognitives, és una troballa que cal subratllar i destacar per damunt de totes les altres qüestions.

Els professionals que hi treballem amb col·lectius de persones moderada i greument afectades a nivell psíquic coneixem perfectament les dificultats reals per trobar materials per treballar continguts de lectoescriptura amb usuaris joves, adolescents i adults amb un pobre domini lector, on els seus interessos superen amb escreix les temàtiques que es troben en les narracions i llibres que corresponen al seu nivell de lectura que hi ha en el mercat i; per altra banda, la seva competència en lectoescriptura i el seu nivell cognitiu i comprensiu, no els permet accedira les lectures que serien pròpies per la seva edat cronològica.

La meva opinió és que, finalment, amb les possibilitats que ens brinden aquests productes informàtics multimèdia, i concretament el programa Power-Point, hem resolt d’una vegada per totes aquest inconvenient històric que arrossegàvem tots els professionals de l’educació especial en general i, concretament, aquells professional més vinculats amb la logopèdia i el llenguatge a l’hora d’aconseguir material de lectoescriptura d’acord amb les necessitat educatives dels nostres alumnes.

MATERIALS: És necessari per impartir aquesta sessió disposar d’un ordinador fix o portàtil, com a mínim Pentium II i d’un canó que pugui projectar la informació en una pantalla més àmplia. Tots els materials que es presentaran necessiten el suport informàtic dels programes Toca-toca, Power-Point i Clic.