Títol del Taller :
Contes SPC : Contes amb sistemes alternatius i/o augmentatius de comunicació
Responsable/s:
Òscar Morales, Joan Antoja
e-mail:
Centre de treball:
CEIP Pompeu Fabra
Població:
Sant Adrià de Besós
Nivell educatiu:
x
Internivells
Primària
Secundària
Àrea:
Comunicació i llenguatge
Tipus de NEE:
X
Deficients Auditius
Deficients Visuals
X
Deficients Motòrics
X
Deficients Psíquics
X
Educació Compensatòria
Tipus informació:
X
Curricular
General
Tècnica
Fa referència a:
Equipament
X
Programari
Descripció:
Els contes SPC sorgeixen com tantes altres coses, fruit d’una necessitat. 

Treballant aquests darrers cursos dins una aula d’Educació Especial i mirant d’engegar propostes engrescadores que motivin als nostres alumnes, ens hem adonat que pràcticament no hi ha materials publicats que treballin els Sistemes Augmentatius i Alternatius de la Comunicació (SAAC) d’una manera lúdica i motivadora.

Teoria trobem molta als llibres, però de recursos…

Per a nosaltres, un dels objectius bàsics a la nostra feina és el de potenciar, tant com sigui possible, la comunicació en els nostres alumnes tenint en compte les seves limitacions. Entenem la comunicació com a un element bàsic per potenciar les malmeses aptituds d’aquests infants, i molts d’aquests alumnes amb necessitats educatives especials (NEE) estan impedits d’aquest fet tan vital. 

L’activitat d’ordinador que us fem arribar és la “punta de l’iceberg” del nostre treball escolar. En realitat la idea original és un “Taller de Contes i Expressió” que realitzem setmanalment amb els nostres alumnes d'EE i altres alumnes del Parvulari i el Cicle Inicial (tant d’escolaritat ordinària, com amb NEE i altres alumnes procedents d’altres cultures). 

Ens hem adonat que els diversos llenguatges que oferim quan expliquem un conte al taller (fotografies, símbols i icones SPC, llenguatge de signes gestuals, etc.) els aprofiten en realitats tots els alumnes; tant amb NEE, com nens i nenes “normals”. Al contrari que es pugui pensar es dóna major context a una paraula, ja que s’augmenten els llenguatges per a un únic significat (p.ex. la paraula “gos” es reconeix en dibuixos, icones que ens acosten a les pregrafies, signes gestuals, etc.). Tots els participants incorporen tots els llenguatges i la vivència és més àmplia i amb major significació i comprensió, a més de ser una eina integradora per als nens i nenes amb NEE que fan servir només un sistema de comunicació... sense adonar-se, els alumnes d’ordinària aprenen nous llenguatges que permetran la comunicació amb altres companys més desavantetjats....

Així, després, i al llarg de la setmana es torna a presentar el conte treballat al taller en forma d’activitats programades tant de llapis i paper, com de conversa oral, o en el cas que us presentem: com a eina informàtica