PCC de les Escoles d'Educació Especial de les comarques de Tarragona: aportacions metodològiques i gestió informatitzada.
Xavi Gisbert Caballé
Assumpció Canela
CEE Verge de la Cinta
EAP Tarragonès
Tortosa
Interàrees
En els darrers anys, i dintre de les activitats pròpies del PFZ de les comarques de Tarragona, s'ha inclòs un seminari destinat a l'elaboració d'un exemple de segon nivell de concreció que pugui esdevindre un referent per a les escoles d'EE. En aquesta activitat hi han participat activament els següents centres: CEE Verge de la Cinta (Tortosa), CEE Estela (Tarragona), CEE Solc (Tarragona), CEE Alba (Reus), CEE Jeroni de Moragas (Mora d'Ebre), CEE l'Àngel (Amposta), CEE Sant Jordi (Tortosa).

Davant la dificultat que suposava la gestió de la informació de manera manual es va plantejar la possibilitat d'emprar les noves tecnologies. Es va considerar que la millor opció era la proporcionada per les bases de dades relacionals. En el disseny i implementació de la base de dades SEMPCC es van plantejar dos objectius:

- Crear un instrument automatitzat per tal de gestionar el Projecte Curricular de Centre.

- Relacionar les habilitats adaptatives amb el Projecte Curricular de Centre.

Tot plegat ens ha permès:

1.- Consensuar criteris metodològics en l’elaboració del PCC (relació entre els objectius generals d'etapa i les àrees, organització en blocs temàtics...).

Cada centre parteix dels 15 Objectius Generals d’Etapa (OGE) i els relaciona amb les àrees. Cadascuna de les relacions establertes agafa entitat pròpia i s’utilitza com a base de en l’establiment de Blocs Temàtics Propis (BTP). Cada BTP està relacionat amb una única relació OGE-Àrea. Posteriorment es defineixen continguts i objectius per a cadascun dels Blocs Temàtics Propis.

2.- Elaborar un esquema comú de blocs temàtics per a cadascun dels objectius generals d'etapa.

En aquest cas es parteix directament dels Objectius Generals d’Etapa (obviant les àrees) per tal d’establir Blocs Temàtics Comuns. A través de la posta en comú es va decidir de manera consensuada quins Blocs Temàtics Comuns (BTC) s’havien de contemplar en el desenvolupament de cadascun dels OGE.

Al final l’esquema presenta 43 BTC distribuïts entre els 15 OGE.

Seguidament cada centre va revisar els seu esquema de Blocs Temàtics Propis per tal que cadascun estigui relacionat amb un i només un BTC.

3.- Utilitzar la base de dades SEMPCC per tal de gestionar el PCC de cadascun dels centres participants.

Consisteix en la introducció del PCC del Centre (Relacions OGE-Àrea, Blocs Temàtics Propis, Objectius i Continguts) en la base de dades SEMPCC. Aquest pas suposa un esforç important però necessari per tal d’aprofitar posteriorment la potencialitat de lesbases de dades relacionals: elaboració de consultes, extracció d’informes,...

4.- Iniciar l'elaboració consensuada entre els diferents centres participants d'un exemple de segon nivell de concreció de referència per a les escoles d'EE a partir del PCC de cadascun dels centres participants.

Es parteix del desenvolupament curricular dels BTP per tal d’establir de manera consensuada el desenvolupament curricular dels BTC. Es va veure la necessitat d’establir una metodologia per efectuar-ho, que suposa una sèrie de passos en ordre seqüencial:

a)Presentació de l’OGE amb els BTC que s’hi contemplen.

b)Fixació d’un BTC.

c)Presentació, per part de cadascun dels centres participants, dels blocs temàtics propis inclosos en el BTC fixat.

d)Establiment del continguts de fets , conceptes i sistemes conceptuals.

a.Cada centre esmenta el nombre de continguts d’aquesta mena que té contemplats tenint en compte tots els BTPinclosos en el BTC

b.El centre que presenta un menor nombre de continguts d’aquesta mena inicia el procés.

c.En ordre ascendent els diferents centres van presentant els seus continguts per tal de consensuar la seqüència de continguts de fets, conceptes i sistemes conceptuals del BTC.

e)Establiment del continguts de procediments.

a.Es segueix un procediment anàleg al cas dels continguts de fets, conceptes i sistemes conceptuals, però tenint cura que cada contingut de procediments estingui relacionat amb un contingut de fets, conceptes i sistemes conceptuals.

f)Establiment del continguts d’actituds

a.Es segueix un procediment anàleg al cas dels continguts de fets, conceptes i sistemes conceptuals. Alguns es consideren transversals i d’altres es relacionenamb els continguts de fets, conceptes i sistemes conceptuals.

g)Establiment dels objectius

Fins ara s'ha efectuat el desenvolupament curricular dels blocs temàtics corresponents a un dels objectius generals d'etapa.