Recursos informàtics per a deficients visuals
M Teresa Corbella i Sílvia Boix
CRE JOAN AMADES-ONCE

En el document “La competència bàsica en tecnologies de la informació i la comunicació”, del P.I.E., es diu:

“Més important que aprendre tecnologia és aprendre amb la tecnologi, aprendre a saber utilitzar la informació i aprendre a treballar en el nou entorn. En aquest context, doncs, el repte és ensenyar a aprendre”.

Per a la nostra població això suposa un doble repte:

1.Utilitzar la tecnologia actual i aprendre l’us dels programes informàtics per accedir a la informació, i saber presentar-la a la societat en el format en el format adequat, al igual que qualsevol alumne sense dèficit.

2.Conèixer l’adaptació tiflotècnica que els permetrà l’accés a aquesta tecnologia actual. (ampliador de pantalla, sintetitzador de veu, etc.).

Molts cops no ens adonem dels recursos que tenim al nostre abast. Aquesta presentació pretén mostrar alguns dels recursos informàtics que podem utilitzar per treballar amb alumnes amb deficiència visual. La utilització d’aquests recursos repercutirà en una millora de l’ensenyança, de forma que alguns alumnes aconsegueixin el domini de les habilitats i recursos tecnològics bàsics al mateix temps que les estratègies i procediments informacionals vinculats a les tecnologies de la informació i comunicació.

Recursos per a l’estimulació visual:

1.Activitats EVO.

Programa informàtic d’estimulació visual que permet treballar diferents aspectes d’estimulació tals com la consciència visual, fixació, canvi de mirada, localitzacions, seguiments horitzontals i verticals, trajectòries lliures, exploracions, etc.

2.Activitats CLIC d’estimulació visual.

El CLIC és una aplicació pel desenvolupament d’activitats educatives multimèdia en entorn Windows.

N’hi ha que treballen l’orientació, identificació de colors, etc.

3.Jocs on-line.

Diverses pàgines web que permeten iniciar la navegació per Internet i la pràctica d’adaptacions tiflotècniques com el Zoomtext (ampliador).

4.Programa d’estimulació visual (Lleida).

Recursos per a alumnes cecs i de baixa visió:

1.La calculadora parlant.

La calculadora partant és un programari molt flexible ja que permet ser utilitzada mitjançant teclat, pantalla tàctil, tauleta sensible i ratolí.

2.Programa “El toque mágico”.

Programa informàtic que treballa amb pantalla tàctil, útil per treballar amb alumnes cecs.

3.Tauleta sensible.

La tauleta sensible és un perifèric de comunicació que substitueix al teclat i que permet situar objectes reals, plantilles amb relleu, etc, relacionades amb les imatges, paraules i sons que surten de l’ordinador. Permet treballar el joc, la manipulació, l’expressió oral i escrita dels alumnes amb NEE.

4.Contes: la caputxeta vermella, la llebre.

Programes informàtics adaptats per a cecs.

Adaptacions tiflotècniques:

1.Zoomtext.