Plaphoons

Jordi Lagares Roset

IES Santa Eugènia.
Girona
Resum. Plaphoons és un programa informàtic que permet a les personas no orals comunicar-se mitjançant símbols gràfics(fotos, pictogrames, ideogrames, paraules escritaes...) Els símbols i la manera d'accedir a ells poden adequar-se a les necessitats de l'usuari. Una cop elaborat el missatge pot ser escoltat mitjançant veu sintetitzada o digitalitzada.

1. Descripció

Plaphoons és un programa de comunicació. Pensat per a persones amb discapacitat motora que no puguin comunicar-se mitjançant laparla. Tradicionalment les persones amb aquestes discapacitats podien comunicar-se ,itjançant l'ajuda d'una altra persona i un llibre de símbols anomenat plafó de comunicació.

Marc Dilmé parlant amb un llibre de plafons tradicional

La finalitat principal d'aquest programa és donarmés independència a aquestes persones permeten que construeixin els seus propis missatges, suggeriments o senzillament puguin dir el que els vingui de gust de forma totalment independent.

Marc utilzant plaphoons per a parlar ambun commutador de cap

També pot ser utilitzat per a que aquestes persones puguin accedir a les capacitats de lecto-escriptura.

Marc Buchaca utilizantplaphoonsper a realitzar exercics de lepto-escriptura

2. Quà fa?, per a què serveix?

2.1. Quà fa?Aquest programa permet crear plafons i a partir d'ells, estructurar els símbols per a crear missatges. Aquest missatges poden ser visualitzas directament en la pantalla, ser impresos i/o ser escoltats mitjançant veu sintetitzada o digitalitzada.

2.1.1. Pot ésser utilitzar com editor de plafons per a ser impresos en paper utilitzant símbols definints per l'usuari, o bé símbolsBLISSo bé símbolsSPC(tipus Boardmaker).

2.1.2. Es pot utilitzar directament com un plafó de comunicació d'ordinador activant-lo mitjançant una pantalla tàctil o bé utilitzant el mouse tradicional, directament, utilizant un joistik, o bé amb un commutador que faci la funció clic esquerra fent servir la opció escaneig automàtic.

2.1.3. També pot ser utilitzat com un comunicador de gravadora

utilitzant les capacitats de síntesi de veu i/o veus gravades si es disposa d'un ordinador portàtil controlant-lo mitjançant una pantalla tàctil, utilizant el mouse tradicional, adaptació del mouse, o bé mitjançant un commutador utilizant l'escaneig automàtic.

La Marina utilizantplaphoonscom un comunicador de gravadora

activant el programa mitjançant els dits en la pantalla táctil.

Ordenador Tablet PC-Fujitsu Stylistic LT

3. Com s'hi accedeix?

S'hi pot actuar de forma directa (pantalla tàctil, mouse) o mitjançant escaneig automàtic a trvés de qualsevol tipus d'adaptació (multimouse, joystick, commutador).

4. Opcions de format

Permet introduir en els plafons qualsevol símbol (pictogrames, parailes escrites, fotografies...). Les quadrícules poden ser elaborades segons la necesitat de cada usuari tenint en compte el número de caselles i la grandària.

Francisco utilizant plaphoons amb un mouse tradicional

5. Exemples

Pantalla de plaphoons com a comunicador amb un missatge.

Pantalla de plaphoons amb un teclat alfabètic.

6. Notes

6.1En la presentació es mostrarà un video on es veu com els alumnes utilitzent el programa.
6.2Aquest programa es pot aixar gratuïtament de la plana www.lagares.org així com molts altres programes d'educació especial.

Kady aprenent a escriure el seu nom