Títol del Taller :
El Pequeño Escritor: Una eina per Educació Especial
Responsable/s:
Joan Molar i Navarra
e-mail:
Centre de treball:
CEIP Salvador Espriu
Població:
Badalona
Nivell educatiu:
x
Internivells
Primària
Secundària
Àrea:
Llengua
Tipus de NEE:
Deficients Auditius
Deficients Visuals
Deficients Motòrics
Deficients Psíquics
Educació Compensatòria
Tipus informació:
Curricular
x
General
Tècnica
Fa referència a:
Equipament
x
Programari
Descripció:
Les eines que ofereixen les TIC són un suport molt interessant a l’hora de treballar amb qualsevol alumne, perquè està comprovat que l’ús de recursos informàtics sempre té efectes positius com ara:

·Aportar una dosis extra d’interès, motivació i estímul. 

·Reduir els aspectes més mecànics i soporífers de les feines.

·Augmentar considerablement la productivitat dels alumnes

·Millorar significativament la presentació dels treballs

·Augmentar-ne l’autoestima i l’autoconcepte

·Possibilitar el treball i l’encert per tempteig 

·Reciclar l’error com una font més d’aprenentatge i recerca. 

Però si això és cert per la majoria de l’alumnat, encara ho és més en el cas d’infants que presenten algun tipus de dèficit. Per aquesta raó és doblement interessant fer servir les eines que ofereixen les T.I.C. amb els nostres alumnes amb necessitats educatives especials (n.e.e.).

El pequeño escritor, l’eina que presentem, és un bon instrument en l’aprenentatge de la lectura i escriptura, oferint unes possibilitats pràcticament inesgotables per treballar llenguatge, en qualsevol idioma, sobretot l’expressió escrita. El fet que inclogui imatge i so, li afegeix un plus de motivació. 

El pequeño escritorés un aplicatiu multimèdia en CD-ROM que permet llegir i escoltar un conte, si n’hi ha d’escrits, o escriure’l, il·lustra-lo i sonoritzar-lo de nou. Presenta una pantalla on anar confegint les pàgines del nostre conte. 

Cada pàgina conté un decorat, que serveix de fons, a escollir entre molts models diferents. Sobre aquest paisatge haurem de col·locar-hi els personatges. Òbviament n’hi ha bastants per triar, de molt diferents. Fins i tot, si no ens en agrada cap dels predissenyats, el programa té també un petit mòdul de dibuix per crear nous personatges o nous fons.

Finalment caldrà escriure a sota del decorat el text que desitgem i afegir-hi sons o música. També n’hi ha moltes per triar. 

Com es pot veure un programa indicat per llengua catalana, castellana o idioma estranger per qualsevol cicle de primària o secundària, en la seva versió de creació i, fins i tot per Educació Infantil, si es vol treballar un conte. 

Aplicació en alumnes amb n.e.e.

Associat a la personalització dels perifèrics de l'ordinador, amb una configuració adient a les necessitats especials físiques o psíquiques de l’usuari/a que vulgui treballar-hi, és molt adient per treballar expressió amb infants amb tota mena de n.e.e. 

En alumnes amb n.e.e. derivades de situació de risc social, que rebutja el sistema educatiu normalitzat, aquest aplicatiu ofereix una forma de treball agradable que en millora la participació i els socialitza. Permet la feina per projectes, activa i concreta, centrada en els aspectes més manipulatius, fet que afavoreix la reducció del rebuig i del fracàs escolar. Podem replantejar l’aprenentatge de l’expressió escrita utilitzant noves estratègies quan les tradicionals han fallat. 

Per els alumnes amb dèficits físics o psíquics, que tenen problemes afegits, treballar amb el pequeño escritor pot ser un bon ajut, sempre que poguem fer les adaptacions pertinents al teclat estàndard al ratolí. 

Podeu trobar més informació en els materials de diferents publicacions de la S.G.T.I., com ara revistes de seminaris o manuals de cursos de formació. Podeu visualitzar-los a l’adreça www.xtec.es i en els CD-ROM “Sinera” i “Materials de formació”.