Títol del Taller : 
Les TIC, eines afavoridores de l’ensenyament-aprenentatge de la lectura i l’escriptura.

Responsable/s:
M. Núria Torrents i David Beltrán.

e-mail:

Centre de treball:
Població:
Nivell educatiu:
Internivells
x
Primària
Secundària
Àrea:
Tipus de NEE:
Deficients Auditius
Deficients Visuals
Deficients Motòrics
Deficients Psíquics
x
Educació Compensatòria
Tipus informació:
x
Curricular
General
Tècnica
Fa referència a:
Equipament
Programari
Descripció:

1. Justificació.

Des de fa molt temps estem treballant a l’escola Baró de Viver de Barcelona.

Les condicions de les famílies i de l’entorn del centre fan que aquest sigui considerat com a centre d’atenció educativa preferent. En general, els nois i noies que arriben a l’escola tenen unes necessitats bàsiques de seguretat i afectivitat per sobre de la mitjana normal dels nens i nenes de la seva edat (problemes familiars, econòmics...etc.)

Tenen poca motivació per aprendre, així com dificultats de llenguatge, escàs vocabulari, comprensió lectora ipronunciació deficients, nocions d’ espaii de temps per sota de la mitjana d’altres nens i nenes de la seva edat.

També la seva capacitat d’escoltar, atenció, retenció i concentració és molt baixa.Sempre ens ha preocupat, a nivell de centre,que l’ alumnat aconsegueixi un domini de la lectura tal que no solament vegi la necessitat de l’aprenentatge dins de l’àmbit escolar, sinó que en pugui fer ús i gaudir en la seva vida quotidiana.

Després de participar en diversos cursos i assessoraments de l’ICE sobre el tema que ens ocupa vam provar diverses experiències amb més o menys grau d’èxit. Durant el curs 97-98 es va crear l’aula de informàtica.Vam considerar que la podíem considerarnou recurs per treballar l’ensenyament-aprenentatge de la lectoescriptura. Amb aquest nou recurs, cada nen o nena podia seguir el seu ritme de treball, i a més, comptaven amb l’alicient de l’ordinador com aeina atractiva , motivadora i innovadoraPer això,hem iniciat un treball per millorar la l’ensenyament-aprenentatge de la lectura i l’escripturaque es tradueix en: 

 
·El processador de textos com a recurs, que ens ha permès un treball de creació de contes individuals i colectius, contes “a trossos”, invenció de contes amb inserció d’imatges, a partir d´un inici crear-ne el final, llibres de la classe, còpia de diverses tipologies textuals, ...

·Internetcom a element motivador per afavorir l´ensenyament-aprenentatge de la lectoescriptura, amb activitats com la recerca d´una imatge i escriure’n la notícia, escriure preguntesque surten a l’aula (a partir d´activitats o de treballs per projectes) perquè siguin contestades des de webs infantils, descàrrega d’imatges conegudes amb treball posterior de descripció i explicació d’aquesta (així ho vam fer amb els famosos “pokémons”), recerca d’informació sobre un animal i fer-ne la fitxa,escriptura de missatges electrònics a nens i nenes d’altres escoles ,...

·L’elaboració de diversos paquets d’activitats CLIC per als diversos cicles de l’educació Primària. Pretenen millorar la comprensió lectora de l’alumnat i fer-lo pensar, al mateix temps que es treballen aspectes curriculars de diverses àrees i també temes transversals que s´hi poden entreveure clarament com educació per a la salut o educació vial, entre d’altres.

Totes aquestes activitats ens han ajudat a millorar el nivell de lectoescriptura de l’alumnat, tenint sempre present l’entorn en el qual ens movem , i han servit per anar incorporant el món de les noves tecnologies en el currículum de l’escola, de manera graduada, per tal que vagi convertir-se en una eina important per a tota la tasca d’ensenyament-aprenentatge del nostre alumnat.

2. Objectius de l’experiència

Aquest treball intenta:

Þaportar un recurs per treballar alguns aspectes de la comprensió lectora i de l’expressió escrita dins de l’escola, a nivell d’exercitació individual i autònoma.

ÞSer una eina de treball, no solament en Centres d’Atenció Preferent, com el nostres, sinó de qualsevol tipus d’escola,ja que els/lesmestres poden adaptar-lo a les seves necessitats. També el podran utilitzar aquells alumnes que s’inicien en la llengua catalana i castellana, que arriben d’indrets llunyans a Catalunya. També pot resultar útil a l’aula d’Educació Especial.

ÞIncorporar el camp de les noves tecnologiescom a recurs didàctic del currículum, dins del context específic i significatiu de cada àrea.

ÞContribuir, amb aquest nou recurs, a un ensenyament més interactiu i engrescador per a un alumnat amb dificultats i moltes vegades poc motivat. 

ÞCrear una eina útil per a tot el professorat, elaborant uns materials per treballar alguns aspectes de la compensió lectora dins de l’escola, a nivell d’exercitació individual i autònoma de l’alumnat.

ÞIntegrar l’escola dins els avenços tecnològics de la nostra societat

3. Realització d’activitats amb les TIC: avantatges i altres criteris metodològics

Amb aquest conjunt d’activitatshem volgut elaborar un nou recurs per treballar la comprensió lectora, fent servir els avantatges que ens ofereixen les noves tecnologies. 

Està sobretot adreçat als alumnes amb dificultats d’ensenyament-aprenentatge i amb poques motivacions per la vida escolar.Però també a qualsevol tipus d’alumnat amb ganes d’aprendre.

Uns altres avantatges són:

-L’ordinador permet que l’alumnat estigui tant temps com necessita per resoldre un exercici determinat, Això suposa una correcta correspondència amb el ritme de treball de l’alumne.

-L’ordinador informa el nen i la nena,i només a ells, del resultat correcte o incorrecte del seu exercici. El nen i la nena no se sent jutjat ni pel mestre, ni pels seus companys. Gràcies a aquesta einaentrarà en joc un element tant important com és l´autoavaluació.

-Els fa pensar on és l’error d’un exercici. En el cas del Clic, quan el nen o la nena no dóna la resposta correcta, la màquina no accepta la resposta i això el fa pensar perquè s’ha equivocat.

-La rapidesa de resposta els ajuda a repetir o a corregir tantes vegades com sigui necessàri els exercicis.

-L’ordinador treu a l’atzar els exercicis. Per exemple, sobre les possibles respostes de comprensió d’una endevinalla, és interessant no presentar-les sempre amb el mateix ordre, ja que aviat podria ser de domini de tota la classe quina és la resposta correcta, la qual cosa desvirtua la finalitat de l’exercici.

-L’ordinador controla el temps, que ens ajudarà a veure el ritme de treball que porta l’alumne.

-Amb l’ajuda de l’informe individual de la sessió de cada alumne (aspecte que permet el programa CLIC), el mestre podrà veure on té l’alumne més errors i podrà fer un treball posteriorment per solucionar-los.

-Amb el processador de textos i la correcció ortogràfica, el nen i la nena es converteixen en autocrítics quan veuen que l’ordinador els marca una paraula com a incorrecta.

-Tambéhom podrà treure en paper aquells exercicis que el professor cregui interessants per fer com atreballs d’avaluació.

-Es pot fer que l’alumnat treballi sol, de manera autònoma i respectant els diversos ritmes d’ensenyament-aprenentatge, o es pot fer una tasca en parelles o grups de tres, tot afavorint la interacció alumne-alumne, que resulta, sovint, molt enriquidora. També es permet, en ocasions, la interacció alumne-mestre, davant un dubte i on el docent ha de convertir-se en mediador entre l’alumne i la pantalla.

-Aquesta gran quantitat d’activitats de comprensió lectora permet que el professorat el pugui adaptar al nivell del seu alumnat (el que un grup d’una escola ho farà al cicle inicial un altre grup pot fer-ho a cicle mitjà). També, gràcies a les prestacions del programa Clic, els paquets es poden descompactar i es poden crear paquets “a la mida” segons les necessitats.

-Tota la part relativa a diferents tipologies textuals (dites, endevinalles, poesies, receptes de cuina, etc...) es pot treballar a priori a l’aula per tal que després resulti més enriquidor a l’aula d’informàtica.

-Les activitats, tant en el processador de textos com en el programa Clic, permeten a l’alumne pensar en allò que està realitzant, pren consciència sobre la seva pròpia activitat, que el porta a guiar i a regular la seva actuació de manera apropiada. 

  Activitats concretes amb el CLIC

Només d’activitats Clicde comprensió lectora hem preparat 872 activitats, distribuïdes així:

-en català:

·ACTIVITATS DE LECTURA COMPRENSIVA amb 248 activitats (Cicle Inicial)

·ESMORZAR: ENERGIA PER TREBALLAR amb 105 activitats

·PATINSamb 37 activitats

·SKATEamb 18 activitats

·HIGIENE BUCAL amb 45 activitats

·LA FESTA MAJOR amb 64 activitats

·FUTBOL amb 17 activitats (Cicle Inicial)

·ANIMALMANIAamb 25 activitats (Cicle Inicial)

-en castellà(313 activitats): 

·ACTIVIDADES DE COMPRENSIÓN LECTORA amb 176 activitats

·ANIMALMANIAamb 22activitats

·FUTBOLamb 24 activitats

·DESAYUNAR: ENERGIA PARA TRABAJAR amb 91 activitats

4. Valoració. Conclusions.

Creiem que la realització d’aquestes activitats a l’aula d’informàtica han representat un avenç en el nivell de comprensió lectora del nostre alumnat i també en el nivell de producció escrita.

La utilització de les noves tecnologies com a recurs metodològic ha estat acollida de molt bon grat per l’alumnat, al qual li resulta una experiència molt gratificant, enriquidora i motivadora assistir, durant un temps setmanal, a l’aula d’informàtica.

Pensem que cal obrir-se a les enormes possibilitats que ofereix el món de les noves tecnologies perquè representa una manera de fer escola no desvinculada de la realitat que viu el nen i la nena. Ningú no pot dubtar que en un futur no gaire llunyà, potser present ja,caldrà sentir-se molt familiaritzat amb aquestes eines per no sentir-se “algú” desarrelat del seu entorn, de la seva comunitat i de la societat.