Treballem la discriminació auditiva amb el CLIC
Enric Azuaga, Marta Casanovas, Marta Masip
enricaz@omniumcultural.org
Centre d’estudi
Estudiants de Logopèdia (URL-Blanquerna)
Logopèdia

En “Exercicis d’estimulació auditiva. Sortida al Zoo de Barcelona” trobem una sèrie d’activitats que giren entorn d’una sortida al zoo pensats per treballar amb nenes i nenes de primer cicle de primària amb deficiència sensorial auditiva severa o pregona, o més petits amb menor pèrdua . Abans de realitzar aquesta sortida es prepara la visita i es treballen conceptes relacionats amb el vocabulari específic (floquet de neu...) i d’espais del zoo (terrari, delfinari...).

Les activitats es presenten en un paquet d’activitats del programa CLIC 3.0, a través del qual s’aprofita el so dels animals i les seves onomatopeies per treballar conceptes de qualitat sonora així com també la discriminació i la identificació auditiva.

La unitat didàctica està pensada a partir d’activitats d’associació molt lúdiques amb imatges dels animals del zoo i de veus dels animals i es conclou en un CD-Rom interactiu[1] on es sintetitzen tots els aspectes treballats a l’aula (vocabulari, onomatopeies, espais del zoo...) i les activitats d’estimulació auditiva proposades per a treballar i estimular les restes auditives del nen o la nena.

Es treballa la discriminació i la identificació a través de sons i sorolls i també a través de llenguatge.

Pel que fa a les activitats relacionades amb SONS I SOROLLS, explicades segons l’ordre de presentació, tenim:

·Objectiu: Discriminar entre sons i sorolls segons si pertanyen a un animal o a un objecte/mitjà de transport.

L’activitat consisteix en aparellar un so amb la imatge d’animal/no animal. Si ho realitza correctament rep el feed-back visual de la imatge que produeix aquell so.

·Objectiu: Identificar una imatge amb el so que realitza.

L’activitat consisteix en associar el so que sent amb la imatge de procedència d’aquell so. Hi ha barrejats sons d’animals amb sorolls de la vida quotidiana. El feed-back que rep si ho fa bé, és la desaparició de la icona del so amb la imatge corresponent.

·Objectiu: Reconèixer diferents qualitats sonores a partir del so presentat.

L’activitat consisteix en clicar sobre la imatge per sentir-ne el so i aparellar-lo amb els dibuixos de fort/fluix; greu/agut; i llarg/curt. Quan l’associació és correcta, desapareix la imatge de referència.

·Objectiu: Identificar el so de l’animal que el produeix.

L’activitat consisteix en clicar sobre la icona del so per tal de sentir-lo i poder-lo associar a la fotografia de l’animal que produeix aquell so. Si la relació és correcta, desapareix la icona del so.

·Objectiu: Reconèixer el so presentat i associar-lo a la situació o context en el qual es produeix.

L’activitat consisteix en aparellar el so amb la imatge del context o entorn sonor que el provoquen. Si l’associació és correcta desapareixen tant la icona del so com la imatge de suport.

Pel que fa a les activitats relacionades amb LLENGUATGE, explicades segons l’ordre de presentació, tenim:

·Objectiu: Identificar les emissions verbals deparaules amb la imatge corresponent.

L’activitat consisteix en clicar sobre la icona de so per sentir el nom de l’animal, la nena l’ha de relacionar amb la fotografia de l’animal.

·Objectiu: Identificar allò que es diu i dir si es correspon o no amb la imatge de suport.

L’activitat consisteixenclicar sobre la fotografia, sentir el nom d’un animal i saber distingir si es correspon o no amb la imatge que es presenta; s’ha de relacionar amb les caselles de SI/NO. L’autoavaluació és la desaparició de la imatge.

·Objectiu: Reconèixer la procedència del so, segons si el fa l’animal o és la imitació de l’onomatopeia per part d’una persona.

L’activitat consisteix en escoltar el so que fa l’animal de la fotografia i saber distingir qui ha fet el so presentat; si l’ha fet l’animal l’haurà de relacionar amb la casella de la nena ratllada; però si l’ha fet una persona, l’haurà de relacionar amb la imatge de la nena. Si fa una bona relació, desapareix la imatge de l’animal.

·Objectiu: Identificar la paraula amb la imatge corresponent per tal de diferenciar paraules semblants entre sí.

L’activitat consisteix en saber discriminar i identificar paraules que tenen igual acabament i relacionar-les amb el dibuix corresponent. Si les associacions han estat ben fetes, han de desaparèixer totes les icones de so.

L’activitat consisteix en saber discriminar i identificar paraules en oposició fonològica. Són animals i objectes que ha de relacionar amb la paraula escoltada. Igual que en les anteriors activitats, si les associacions han estat ben fetes, han de desaparèixer totes les icones de so.

Respecta als perifèrics: com tot paquet d’activitats clic podem accediral programa amb cursor automàtic , canviar la midade les lletres, etc.. (veure opcions globals)que pot ser útil si treballem amb nens i nenes amb altres necessitats afegides.

Pel que fa a l’avaluació dir que com tot paquet clic tenim una valoració global, nombre d’encerts i temps transcorregut. No obstant creiem important que l’activitat sigui tutoritzada per tal de fer un seguiment molt més acurat i observar les estratègies que utilitza el nen/a. Proposem un full de registre per tal d’anar anotant els aspectes més rellevants, tenint en compte que les activitats estan ordenades seguint la programació d’entrenament auditiu de Mecklenburg(1986): detecció, discriminació, identificació, reconeixement i comprensió.

[1] Instruccions per poder accedir al paquet d’activitats: s’ha d’entrar al programa clic 3.0, anar al menú de fitxers, clicar obrir, clicar sobre el paquet d’activitats i rcercar el paquet ESTIMAUD.PAC