Títol del Taller :
Entrena’t per llegir
Responsable/s:
Elisabet Badia i Carme Camprubí
e-mail:
Centre de treball:
Subdirecció General de Tecnologies de la Informació
Població:
Barcelona
Nivell educatiu:
X
Internivells
X
Primària
X
Secundària
Àrea:
Tipus de NEE:
Deficients Auditius
Deficients Visuals
Deficients Motòrics
Deficients Psíquics
Educació Compensatòria
Tipus informació:
x
Curricular
General
Tècnica
Fa referència a:
Equipament
x
Programari
Descripció:

El lector eficaç és aquell que adequa el seu ritme i estratègies lectores als seus objectius de lectura, utilitzant una velocitat més lenta si ha de fer una lectura profunda amb més detallouna velocitat més ràpida si ha de fer una lectura selectiva de cercad'informació en un textque requereix unacomprensió menor. 

En el procés de lectura el lector posa en joc procediments de: 

a)Activar els coneixements previs

b)Formular hipòtesis sobre el text

c)Descodificació, on el rendiment depèn de tres grans habilitats:

L’agilitat visual, rapidesa visual en la captació de símbols.

L’amplitud del camp visual,que minimitza el nombre de fixacions i augmenta la velocitat lectora i la comprensió del text.

La Memòria, una bona retenció del que s’ha llegit facilita la comprensió lectora.

d)Comprendre el text identificant la idea principal i reorganitzant els continguts. 

Si es vol millorar la velocitat lectora cal eixamplar el camp visual, reduir el nombre de fixacions, desenvolupar la discriminació i l’agilitat visual, percebre els aspectes més significatius de les paraules i les frases. Existeixen tota una sèrie d’exercicis destinats a aconseguir-ho, però cal fer-los d’una manera continuada (poca estona, però sovint) per tal de notar-ne els beneficis.

Com diuen Cassany, Luna i Sanz: "els bons lectors llegeixen o perceben l’escrit d’una determinada manera. El lector competent:

-Llegeix habitualment en silenci, però també pot oralitzar si és necessari.

-No cau en els defectes típics de la lectura: oralització, subvocalització, regressió, etc.

-Llegeix amb rapidesa i eficientment. Fa fixacions àmplies, ràpides i selectives.

Es fixa en unitats superiors del text: frases, mots, etc. No ressegueix l’escrit lletra a lletra. "

El material que es presenta, “Entrena’t per llegir”, té com a finalitat ajudar els alumnes en l’apartat de descodificació del procés lector, amb activitats en línia, en format multimèdia i interactives dins del portal educatiu edu365.com, seqüenciades i temporitzades en diferents blocs.