Títol del Taller :
Cibercançoner
Responsable/s:
Enric Serras/ Anna Hernandez /Carme Bertran/Lluís Girós
e-mail:
Centre de treball:
Ceip Escola del Mar
Població:
Vilassar de Mar
Nivell educatiu:
x
Internivells
Primària
Secundària
Àrea:
Tipus de NEE:
Deficients Auditius
Deficients Visuals
Deficients Motòrics
Deficients Psíquics
Educació Compensatòria
Tipus informació:
Curricular
x
General
Tècnica
Fa referència a:
Equipament
x
Programari
Descripció:


 
EL CIBERCANÇONER

El cibercançoner és part d’un projecte que pretén:

·personalitzar el material musical que utilitzarem cada una de les aules de parvulari.

·globalitzar el treball de l’àrea d’educació musical.

·integrari interrelacionar la música amb les altres àrees de parvulari, especialment el llenguatge verbal i el llenguatge plàstic.

·reforçar l’aprenentatge de la lectura i l’escriptura.

LA SELECCIÓ DE LES CANÇONS

La selecció de cançons no es fa a partir de criteris preestablerts sinó a partir dels diferents centres d’interès. És per això que, tot i que hi ha moltes cançons comunes, cada classe treballa cançons diferents.

Les cançons les poden proposar els mateixos nens/es, la tutora, l’especialista de música o qualsevol persona que treballi a l’aula. Aquestes cançons però,abans de passar al cançoner d’aula, caldrà que sigui acceptada pel grup-classe que podrà rebutjar-la si no ha agradat prou. Aquest és un primer pas important que tendeix a aconseguir que els nens/es sentin seu aquest cançoner i per tant estiguin suficientment motivats per a tot el treball posterior.

Les cançons acceptades, un cop les sabem cantar, passaran al cançoner d’aula, a l’ordinador (Clic i a la WEB) i, si en trobem una versió prou digne, l’enregistrem i la posem al racó de música en forma de cinta individualitzada de manera que els nens/es pugin escollir-la i escoltar-la. 

LES IMATGES

Les imatges poden provenir de tres fonts diferents: imatges de revistes i llibres, imatges d’autor fetes expressament o bé amb autorització i, finalment, imatges fetes pels mateixos nens i nenes.

Cada tipus d’imatges té els seus avantatges i els seus inconvenients:

- Les imatges de revistes i llibres són fàcils d’aconseguir; no es poden publicar però poden senvir per exemple per a fer col·lage.

- El procés d’aconseguir imatges d’autor és més lent però té els avantatges de que a més de poder-les publicar (amb permís, és clar) donen qualitat i coherència al treball.

- Les imatges fetes per nens i nenes són publicables i fàcils d’aconseguir i a més generen un corrent positiu d’interès de l’alumnat i de les famílies però, evidentment, cal que siguin fetes pels mateixos nens i nenes que en són els usuaris actuals.

L’escannetjat de les imatges, de moment, el fem l’equip de mestres de la comissió però estem pensant d’incorporar-hi alumnes de cicle superior.

LES PARTITURES

Les partitures les escriuen conjuntament l’especialista de música i alguns alumnes de cicle superior amb el programa Musictime i les guardem en format mus per a les partitures i en format mid per a la Web i els Clics. 

EL CLIC

Amb les cançons del cançoner d’aula hem elaborat un paquet d’activitats amb el programa Clic que complementael conjunt d’activitats i treballa específicament els següents objectius:

·Recordar i/o reconèixer la melodia de les cançons apreses.

·Associar la melodia amb el dibuix de cada cançó.

·Associar la imatge de la cançó amb el seu títol escrit amb lletra de pal.

Aquest paquet d’activitats està instal·lat a l’ordinador d’aula i es va modificant a mida que el grup-classe va aprenent noves cançons.

LA WEB

El fet de posar les fitxes a la Web de l’escola persegueix el doble objectiu de donar a conèixer el nostre treball a d’altres escoles i /o persones que puguin interessar-se per aquesta temàtica i, d’altra banda, intentar connectar família i escola, encara que només siguin les famílies connectades a la xarxa. En aquest moment la Web és només una mostra pel fet que ens veiem limitatsa posar-hi les partitures amb dibuixos per als quals tenim permís dels autors. Podeu consultar-la a:

http://www.xtec.es/centres/a8040060/cibercanconer/ciber.htm

DIDÀCTICA I METODOLOGIA

La motivació que porta la cançó en si mateixa ens permet elaborar tota una altra sèrie de treballs i tècniques.

Ens vam adonar que les cançons que, un cop ben apreses, es presentaven a la classe en un format de fitxa fet per nosaltres (on hi havia la lletra, el dibuix que la diferenciava i la partitura corresponent) esdevenien difícilment personalitzables i admetien poques modificacions.

És per això que de cada cançó vam preparar un format que permetés treballar-hi el llenguatge verbal i un altre que permetés actuar-hi plàsticament.

Pel que fa a l’àrea de llenguatge verbal, utilitzem el text de la cançó per reforçar l’aprenentatge de la lectura i de l’escriptura. Possibles activitats serien: 

·buscarla lletra inicial del seu nom en el text de la cançó i saber les vegades que surt repetida.

·una altra seria la possibilitat de donar el text d’una cançó ben sabuda deixantuns espaisbuitsi que els alumnes sabessintrobar les paraules que hi falten.

·demanar que encerclin determinades vocals, consonants, paraules...

Si, pel contrari, volem actuar-hi plàsticament, aprofitarem el text d’ una cançó per a demanar als nostres alumnes què elssuggereix i a partir d'aquípoder elaborar diferents treballs.

Podem, per exemple, presentar el dibuix en blanc i negre per tal de poder utilitzar diferents tipus de pintura: colors, aquarel·la, tèmpera, ... 

També podem presentar unsuport amb la lletra i la partitura però sense dibuix; això ens permet fer ús de totes les possibilitats que ens dona la plàstica, com és el col·lage, eldibuix , la plastilina, ... és a dir, un enorme ventall de possibilitats d’acabar un treball que la principal motivació ha estat, inicialment, la música d’una cançó.


 

OBJECTIUS DE CONTINGUT
Referits a:

PROCEDIMENTS

Referits a :

ACTITUDS

Reconèixer el contingut d’una cançó i saber-ne fer una interpretació plàstica.

Escoltar, diferenciar i reconèixer cançons.

Saber cantar i tenir interioritzat un repertori de cançons.

Representar plàsticament el que et suggereix el text d’una cançó.

Adonar-se que la música pot formar part de la dinàmica habitual de la classe.

Escoltar i reconèixer cançons.

Relacionar la imatge amb la cançó corresponent.

Davant del llistat de cançons, reconèixer el títol de la cançó que vols escoltar.

Mostrar curiositat envers les activitats proposades.

Valorar el material emprat i saber fer-ne un bon ús.

Adquirir l’hàbit de mantenir l’atenció i concentració que cada activitat requereix.

Gaudir de les pròpies produccions plàstiques i dels altres.

Carme Bertran i Isern

Lluís Girós i Pena

Anna Hernàdez i Solé

Enric Serras i Colomer