La fotografia a l’aula. Possibilitats de la incorporació del treball amb imatge en els continguts de les àrees.
Albert Perafita i Carreras. Subdirecció General de Tecnologies de la Informació.
aperafit@pie.xtec.es
Servei de Mitjans Audiovisuals
Girona
Qualsevol

Context

Al segon trimestre del curs 2001-2002 ha arribat als centres d’educació infantil i primària i centres d’educació especial una càmera de fotografiar digital.

Objectiu del taller

Aquest taller tindrà dues parts diferenciades.

• En primer lloc, es farà una breu descripció física i tècnica de la càmera SONY MAVICA MVC-FD75, així com diferents aspectes a tenir en compte en el seu ús: els seus components, les seves funcions, les característiques tècniques més rellevants, les seves possibilitats i límits.
  • En segon lloc, es faran propostes d’utilització d’aquest equipament a l’aula amb alumnes: la fotografia digital a l’aula i la seva relació amb el treball dels continguts

El treball de la imatge és un suport magnífic per a l’assoliment de continguts d’altres àrees. Es presentaran i es comentaran diferents exemples d’incorporació de la imatge en el treball dels continguts de les diferents àrees, atenent a:

• Les àrees curriculars implicades
      • llengua
      • matemàtiques
      • plàstica
      • coneixement del medi natural o social
      • (...)
    • Qui fa la fotografia
      • El/la mateix/a alumne/a
      • Un/a altre/a alumne/a
      • El/la professor/a
    • Quin tipus de fotografia és
      • Fotografia de persones. Retrats, autoretrats, grups
      • Fotografia d’animals
      • Fotografia d’objectes
      • Fotografia de paisatges
    • Com s’integra la imatge en el treball
      • En un document electrònic
      • En suport paper
    • Funcions de la imatge dins un document elaborat per alumnes
      • Un simple suport visual
      • El punt de partida d’una activitat neutra
      • El punt de partida d’una activitat compromesa
    • Els elements bàsics a tenir en compte en una imatge
      • Elecció del motiu
      • Planificació
      • Angulació
      • Enquadrament
      • Llum
    • La implicació emocional de l’alumne en la imatge
    • El programari utilitzat pel tractament de la imatge i la seva incorporació en un document.
    • La interrelació de tots aquests aspectes

Els exemples que es presentaran s’estan portant a diferents centres educatius, responen a estratègies que diferents docents de diversos centres han aplicat a les diferents àrees, han donat un bon resultat educatiu i poden donar idees de les possibilitats didàctiques i expressives que aquest equipament pot aportar a la nostra tasca i a la dels nostres alumnes.

Documentació

Es facilitarà als assistents:
  • Una adreça WEB on podran consultar tots els materials presentats i ampliar-los.
  • Informació sobre activitats de formació de la Subdirecció General de Tecnologies de la informació relacionades amb el treball de la imatge.