Títol del Taller :
Aprenentatge de la lectura i l’escriptura amb l’alumnat amb NEE: el Word i la tauleta
Responsable/s:
Mariona Pòrtulas Ambròs
e-mail:
Centre de treball:
CEIP Joan Miró
Població:
Barcelona
Nivell educatiu:

X

Internivells
Primària
Secundària
Àrea:
Llengua
Tipus de NEE:
Deficients Auditius
Deficients Visuals
X
Deficients Motòrics
X
Deficients Psíquics
Educació Compensatòria
Tipus informació:
X
Curricular
General
Tècnica
Fa referència a:
Equipament
X
Programari
Descripció:

L’experiència que presento és la fusió de dues experiències que he treballat per separat però que, en la pràctica, m’hauria agradat tenir temps de fusionar en una de sola.

A l’escola creiem en la visió constructivista de l’aprenentatge i partim del coneixement del món que tenen els nens i les nenes per anar-los acompanyant en la construcció de coneixements nous. Intentem que tot allò que els nens i nenes treballen tingui un sentit per a ells.

També creiem que els contes populars són una font molt gran de riquesa educativa.

El conte de la Caputxeta Vermella és un conte molt conegut pels nostres alumnes, per tant pot ser una bona eina de treball per l’aprenentatge de la lectura i l’escriptura.

La primera de les experiències que presento la vaig dur a terme amb una nena de 6 anys (la R.) escolaritzada un curs més endarrera del que li tocava per la seva edat cronològica (degut a una síndrome que li comportava un retard global important). Aquesta nena tenia moltes dificultats en afrontar l’aprenentatge de la lectura i l’escriptura: a través de la vivència dels contes i d’anar posant nom als personatges i a les situacions es va anar relaxant i perdent la por a allò que a ella li semblava tan difícil d’assolir.

El treball que vam fer va consistir en:

1.Explicar de nou el conte i assegurar-ne la comprensió.

2.A través de la làmina de “Personatges” del conte (CD Sinera 2000) parlar de cada un d’ells i escriure’n el nom: Caputxeta, llop, mare...

3.Fer un mural amb la imatge ampliada de cadascun dels personatges: escriure’n el nom i després penjar-ho. De tant en tant utilitzar-los com a recurs d’ajut per escriure paraules noves.

...........

La segona experiència l’he duta a terme amb un nen (El J. ) que té la síndrome d’Adams Oliver: entre altres deficiències, a aquest nen li falten les falanges als dits de les mans i, per tant, es troba pràcticament impossibilitat per agafar el llapis. L’ús de la tauleta li resulta, doncs, molt còmode per treballar.

Aquest nen també havia estat escolaritzat amb un any de diferència respecte als seus companys: va entrar a P3 quan tenia l’edat de P4 però la seva evolució madurativa ens va portar a replantejar la situació i, aquest curs l’hem integrat en el grup classe de nens i nenes de la seva edat.

La utilització del Word i les adaptacions per a Educació Infantil ha permès que pogués ser autònom a l’hora de poder escriure repassar allò que havia escrit i retocar-ho quan es cregués oportú i decidir quan s’imprimia el treball o no calia.

La utilització del teclat tampoc li ha resultat tan difícil com això: ens hem dedicat a fer llistes de coses que cal anar a comprar, llistes dels noms dels companys de taula...Calia, però, anar buscant molts “arguments” de coses per escriure davant una pantalla en blanc.

La fusió de les dues experiències consistiria en treballar l’aplicació “Caputxeta” de la tauleta podent passar les fitxes amb format word per tal de que el nen/a que estigués en condicions ho pogués utilitzar aprofitant totes les eines: tauleta, processador de text, llapis...

D’haver-ho fet així, la R. hagués pogut escriure més frases sobre el conte, i el J hagués tingut una motivació més gran a escriure amb l’ordinador.