Títol del Taller :
EL POWER POINT I L’ESTIMULACIÓ BASAL
Responsable/s:
CRISTINA PRIEGO I GEMMA ESTRUCH
e-mail:

Estruch@arrakis.es

Centre de treball:
ESCOLA EE JERONI DE MORAGAS / AMPANS
Població:
SANTPEDOR
Nivell educatiu:
X
Internivells
Primària
Secundària
Àrea:
Tipus de NEE:
Deficients Auditius
Deficients Visuals
Deficients Motòrics
X
Deficients Psíquics
ESTIMULACIÓ BASAL
Educació Compensatòria
Tipus informació:
X
Curricular
General
X
Tècnica
Fa referència a:
Equipament
X
Programari
Descripció:

 

POWER POINT I L’ESTIMULACIÓ BASAL

L’estimulació basal consisteix en un seguit d’intervencions, que incideixen en tots els àmbits de percepció i que afavoreixen un desenvolupament global de la persona plurideficient. D’això es desprèn, que no estem parlant d’un mètode de treball aplicable en un moment donat, sinó que l’estimulació basal, inclou tots els moments del dia i totes les àrees d’aprenentatge. Les propostes d’estimulació s’orienten cap a tres grans nivells de percepció: somàtic, vestibular i vibratori. Com a conseqüència de treballar aquests tres nivells, incidirem també en els altres nivells de percepció: visual, tàctil, auditiu i olfactiu.

L’estimulació somàtica fa referència als estímuls que ens arriben a través de la superfície corporal (fred, calor, pressió, picor, dolor...). Així s’aconsegueixen les sensacions de proximitat física i seguretat afectiva. L’objectiu d’aquesta estimulació és que l’alumne prengui consciència del seu esquema corporal.

Tenint en compte que la vibració es percep a nivell de l’esquelet, l’estimulació vibratòria, consisteix a donar un seguit d’estímuls, per tal que la persona sigui conscient del seu aparell locomotor, com a part integrant del seu cos.

L’estimulació vestibular intenta porporcionar a l’alumne un seguit de punts de referència sobre el moviment del seu cos, mitjançant diversos estímuls: moviments amunt i avall, experimentar la força de la gravetat, rotacions, girs, balanceigs... Aquests moviments aniran associats a experiències visuals, tàctils i propioaceptives. I és en aquest punt de l’estimulació a nivell visual i aditiu que el power point ens ofereix tot el seu potencial posat al servei de la nostra creativitat com a educadors, per tal de cercar, partint de les necessitats de cada alumne, un conjunt d’estímuls que configurin una activitat motivadora i enriquidora.

El power point és un programa integrat dins el paquet Officce que ofereix la casa Microsoft. Es tracta d’una aplicació que possibilita a l’usuari la creació de presentacions multimèdia que poden ser utilitzades de forma interactiva. Al tractar-se d’un entorn obert, permet donar resposta a les necessitats concretes de l’alumnat a qui va dirigit, ajustant-se als seus nivells i interessos.

Mitjançant l’estimulació a través de l’ordinador, el power point ofereix a l’alumne greument afectat un canal comunicatiu que capta la seva atenció i en potencia la resposta. En un sol programa podem encabir-hi un món de sensacions que, degudament complementades amb el treball i recursos de l’eduador, permet fer sentir a l’alumne la seva globalitat i l’ajuda a trobar un lligam amb el món exterior.

L’esquema bàsic de treball amb el power point parteix de la presentació d’estímuls visuals que, acompanyats o no d’estímuls auditius, configuren una representació de la realitat. El programa permet incloure en una presentació imatges, sons, animacions i videos. El contrast entre els estímuls presentats otorga una dinàmica en l’atenció de l’alumne, que el condueix al llarg de la presentació, i l’ajuda a vivenciarels conceptes de diferència, intensitat, moviment...

Els contrastos que podem incloure en una presentació multimèdia elaborada amb el programa power point es basen en les oposicions auditives (so-silenci, fort-fluix, agut-greu...) i en les oposicions visuals (presència-absència, colors, posició, orientació...) Totes elles, lligades amb una finalitat comú, configuraranuna eina de suport al mestre per treballar l’estimulació basal, i una eina a l’alumne per interactuar, en la mesura de les seves possibilitats amb el seu entorn més proper.

ACTIVITAT: L’AIGUA

L’aigua és un exemple d’activitat realitzada amb el power point, dirigida a alumnes plurideficients, durant la seva etapa d’escolarització. El material que es presenta preten ésser una eina d’estimulació i suggestió visual i auditiva, que ha d’anar acompanyada de material físic relacionat amb cada estímul.

A continuació presentem les qualitats de l’aigua treballades en l’activitat amb una referència de material específic per ser utilitzat com a eina complementària.

So: Treball dels contrastos fort-fluix i so-silenci.

Material complementari: 

·pals de pluja

·aixeta

·instruments

·bosses d’aigua amb petxines...

Temperatura: Treball dels contrastos calent-fred.

Material complementari: 

·aigua

·refrescos o begudes

·infusions

·bosses d’aigua

·glaçons

·assecadors... 

Color: Treball dels contrastos entre colors.

Material complementari: 

·aigua tenyida amb colorants

·diferents begudes

·lots i llums de colors.

Moviment: Treball dels contrastos entre moviment i repòs.

Material complementari: 

·Treball de suggestió a través de 

moviments i repòs en balancejos, 

girs, vibracions, hamaca... 

Maig de 2002, escola d’ee Jeroni de Moragas, AMPANS