Tècniques d’estudi (la seva aplicació és imprescindible per a un bon aprenentatge)
Normes de presentació
Tot exercici escrit presentat a un professor ha de tenir, com a mínim:
- Nom i cognom....curs.....data.....
- Títol de l’exercici que presenteu
- deixar marges adequats
- no estar escrit a llapis
- tenir la lletra clara.
Normes de comprensió d’enunciats d’un qüestionari
Abans de respondre un qüestionari, i un cop s’han comprès totes les paraules d'una qüestió (si hi ha alguna paraula no comprensible en l'enunciat s'ha de buscar el significat al diccionari), cal expressar per escrit l'enunciat amb les pròpies paraules.
Normes davant un qüestionari
Quan s'ha de respondre a un qüestionari tant si es tracta d'un examen como de qualsevol altre exercici haurem de:
- Analitzar bé l'enunciat de les qüestions.
- Llegir primerament totes les preguntes seguides a fi de no respondre en una el que et pregunten en la qüestió següent.
- Començar per aquella que més es domina a no ser que el professor avisi prèviament que les preguntes s'han de respondre en l'ordre que apareixen.
Definir conceptes: dir què és i les seves característiques (vegeu l'exercici de reforç)
Normes per la comprensió d’un text:
a) lectura ràpida, per saber "de què tracta" i detectar les paraules que no entens.
b) a continuació, has d'esbrinar el significat d’aquestes paraules i escriure’l al costat (amb un llapis). Si voleu saber com utilitzar el diccionari vegeu l'exercici de reforç.
c) lectura comprensiva tractant de comprendre les idees o fets de què parla.
Normes per fer un esquema en claus: Un esquema en claus és una manera de resumir una informació i ordenar-la en funció d’una idea general. La informació que pertany a una idea general s’escriu dins d’una línea que es diu clau. Per tant, cal:
1. escollir la idea o eix central (títol de l’esquema).
2. ordenar i agrupar les idees que tinguin una mateixa relació amb la idea central . Aquesta relació s'expressa a través d'una clau principal, que indicarà correspondència, causa, conseqüència, etc.. Insistim que Les idees que estan dins la clau han de tenir la mateixa relación amb la idea-eix a que corresponen (per exemple, totes han de ser causes, o totes conseqüències).
3. Després, cal anar elaborant la resta de l'esquema: cada una de les idees fonamentals, esdevé en una nova idea-eix secundari, i s'expressa per mitjà d'una nova clau.A tal d'exemple, observeu l'esquema sobre les grans etapes de la Hª de la humanitat que es troba en l'exercici sobre les estructures del Tema 1, en aquest cas, totes les idees incloses en cada clau són característiques de cada etapa. També podeu anar a l'exercici de reforç i treballar-lo fins el punt 4.2.
Altres tècniques d’estudi s’aniran presentant conforme s’hagin d’utilitzar. Totes aquestes tècniques que presento (molt resumides), i moltes altres més, es troben en el llibre de tècniques d'estudi "Aprendre. Què t'hi jugues que no et costa estudiar?", que vaig escriure degut a què he comprovat en les meves classes que molts alumnes suspenen no perquè no estudien sinó perquè no saben com s'ha d'estudiar.
Tornar a l'Avaluació Inicial
|