"il.lustració

La Revolució Neolítica

Avaluació Inicial
Tècnica d'estudi: la presa d'apunts

1. qüestió prèvia
  2. com prendre apunts
    1. la presa d'apunts a la classe
    2. la revisió i ampliació dels apunts a casa
  3. Gravació sobre La Revolució Neolítica
  4. La revisió dels apunts
  5. La prova de presa d'apunts

Exercicis

Avaluació Inicial

Qüestions:

1. Què és una revolució?
  2. Defineix: excedents de producció, divisió del treball, mitjans de producció, propietat privada, patriarcat, classe dominat, Estat
  3. Fes un esquema en claus amb les etapes de la Historia que coneixes.
  4. Fes un eix cronològic i situa:
    • el Paleolític Inferior
    • el Paleolític Superior
    • el Neolític

"il.lustració"Tècnica d'estudi

La presa d'apunts

1. Qüestió prèvia:
Escriu per a què serveix prendre apunts.

2. Com prendre apunts

1ª fase del procés:
                                                               La Presa d'apunts a la classe

1. Quan el professor/a comença l'explicació a la classe, la primera regla per prendre unes bones notes és escoltar i interpretar, o sigui, comprendre què està dient. Si hi ha algun aspecte de l’explicació que no s’ha entès es consultarà al professor/a en el moment oportú.
  2. S’aprofita determinats moments (quan el professor/a està repetint amb altres paraules el que acaba de dir, fa una pausa, posa exemples o atent els dubtes d’algun company/a), per apuntar a la llibreta les idees més importants que s’han dit. Les idees fonamentals de l’explicació han de ser recollides amb frases breus i esquemàtiques per poder estalviar temps d'escriptura i poder estar de seguida en disposició d'escoltar. És important no copiar literalment les paraules del professor i procurar utilitzar les nostres pròpies paraules.

2ª fase del procés:
                    "illustració"  La revisió i ampliació dels apunts a casa

3. Al cap d'unes hores, a casa, cal organitzar i revisar les notes per comprovar que s'entenen. Aquesta tasca és
    imprescindible fer-la el mateix dia o, com a màxim, l'endemà en què s'han pres les anotacions.
    En revisar els apunts cal completar els passatges inacabats o poc clars, subratllar els mots més importants,
    reordenar títols, afegir notes aclaratòries en els marges i, si hi ha dubtes, apuntar-les per preguntar-les al
    professor/a el proper dia de class

Caty González Torrijos. Aprendre. Què t'hi jugues que no et costa estudiar? (resum)

3. LA REVOLUCIÓ NEOLÍTICA

Posa en pràctica les normes 1 i 2 que has estudiat sobre la presa d’apunts en sentir la següent explicació que farà la professora virtual (o sigui, jo):

Aquesta explicació començarà així: “Anem a estudiar un període de la Història que és considerat per molts historiadors com un dels esdeveniments fonamentals de la Historia de la Humanitat: la Revolució Neolítica. L'analitzarem seguint el següent índex:
1.- Introducció general.
2.- Causes de la neolitització.
3.- Característiques de la Revolució Neolítica.
4.- Conseqüències de la Revolució Neolítica.
5.- L‘evolució de les comunitats neolítiques.”

A partir d’aquí, ja saps: escoltar, comprendre i....apuntar!.

NOTA:  com és la primera prova, pots sentir la gravació un primer cop sense escriure res i després, al sentir-la per segona vegada, començar a prendre apunts. El ritme de la gravació ja té en compte que estaràs prenent apunts, però pensa que no és un dictat.Comencem!.

4 La revisió dels apunts
Posa en pràctica la norma 3 que has estudiat sobre la presa d’apunts. Per tant, a continuació, organitza i revisa les notes que has estat prenent.

"il.lustració"          5 Analitza la qualitat dels teus apunts: Prova de presa d'apunts.

O sigui,  comprova si pots respondre a les següents qüestions sobre la Revolució Neolítica i les seves conseqüències buscant la resposta única i exclusivament en els apunts que has pres:

1. Tecnológicament, en que va consistir la Revolució Neolítica?
  2. A quines estructures va afectar?
  3. Indica com s'anomena la nova etapa que inagura aquesta Revolució.
  4. Quant temps va durar la Revolució Neolitica?.  On va començar?.
  5. Explica les causes de la neolitització.
  6. Quan i com es va iniciar la Revolució Neolitica?
  7. Cita alguns dels nous invents.
  8. La Revolució Neolítica va afectar a la demografia? Explica-ho. HI ha poblats estables en el Neolític?. Raona la resposta.
  9. Quines conseqüències econòmiques va comportar l’aparició d’excedents agraris?. Sempre hi havia? Raona la resposta.
  10. A què es dedicaven la majoria del habitants dels nous poblats?. Hi havia divisió del treball?.Raona la resposta.
  11. Causes de l'aparició del comerç.  Per què van sorgir les ciutats?
  12. a) Quines conseqüències socials va comportar l'aparició de la propietat privada dels mitjans  de  producció?.
    b) Quin tipus de societat s’anirà formant?.
  13. Defineix: Estat, excedents de producció, divisió del treball, classe dominant.
  14. a) Quins canvis polítics aniran sorgint?.
    b) Quin tipus d’Estat s’anirà formant?.
  15. Comenta el tipus de cultura que s’origina a partir de l’època agrària.

En acabar de fer la prova, pots consultar l'explicació donada de la Revolució Neolítica, ara per escrit, i fer la correcció oportuna.

Exercicis

1. Fes un esquema en claus de la Revolució Neolítica.
  2. Explica què trobarien els arqueòlegs en un jaciment de l’època Neolítica.