|          Hola, em dic Caty González i sóc la  vostra professora virtual de Ciències Socials . Us explicarè què farem en aquest curs d'Història. ELS OBJECTIUS d’aquestes classes: estem aquí per treballar tots plegats  amb diversos objectius: aprovar el curs és un d'ells. Però l'objectiu  fonamental és desenvolupar la vostra intel.ligència, les vostres  capacitats: ajudar-vos a ser més intel.ligents. Avui en dia es parla molt  d'intel.ligència, i es valora molt a les persones que diuen que són  intel.ligents. Però, Que és la intel·ligència?. Els alumnes que treuen bones  notes són els més intel.ligents?, les persones intel·ligents són les que tenen  molts diners?. Què en diríeu?. Per començar, recordem una cosa que ha  de quedar clara des del primer moment: tots vosaltres sou intel.ligents. La  intel.ligència de l'ésser humà és molt complexa i no és fàcil donar una  explicació resumida. Però ho intentaré; hi ha diverses definicions  d'intel.ligència: és un conjunt de capacitats que té l'ésser humà que li  permeten resoldre els problemes que es presenten a la vida; és un conjunt de  capacitats que t'ajuden a ser més feliç;  és un conjunt de capacitats que permeten aprendre coses noves i adquirir nous coneixements. Totes aquestes  definicions estan relacionades, la base de la intel·ligència, en efecte,  consisteix a poder aprendre coses (capacitat d'aprenentatge). I per a què volem  aprendre coses?: per resoldre els problemes que tenim (que ens angoixen) i  poder estar bé ( o sigui, ser feliç) .
 Aquest  conjunt de capacitats no les tenim tots desenvolupades per igual: hi ha qui sap  entendre fàcilment les coses, hi ha qui té molta voluntat, qui s'expressa molt  bé, hi ha qui és molt ordenat, hi ha qui sap relacionar-se fàcilment amb els  altres......... Tot això suposa utilitzar les capacitats que tenim.
 Us he dit abans que tots vosaltres  teniu les capacitats mentals que diem intel.ligència:  teniu aquestes capacitats en potència, el que  volem és que les pugueu desenvolupar aprenent coses noves: quantes més  capacitats utilitzes, o sigui, a més intel.ligència, aprens més coses, quantes  més coses saps pots resoldre més problemes, no tens tantes preocupacions i pots  ser més feliç. El problema no és tenir problemes, és no saber resoldre’s, no  saber enfrontar-te a ells.
 Però, tornant als objectius i ara i  aquí, no tothom voldrà o podrà aprendre el mateix, no perquè n’hi manquin  capacitats, sinó perquè no tothom té els mateixos objectius: hem comentat que  un d’ells és el d’aprovar el curs. Hi ha entre els lectors algú  que no vulgui aprovar?. Encara que soni raro, n´hi ha  (veig mans aixecades). Doncs bé,  jo no pretenc que tots  apreneu el mateix i cadascun, segons els seus objectius, determinarà què  voldrà aprendre.
 I,  segurament, això dependrà de què voleu fer en acabar l'ESO: treballar (per la  qual cosa no és necessari tenir aprovada l'ESO) o continuar estudiant. El que  importarà és que a mesura que passin els dies, us adoneu que esteu aprenent coses,  que no esteu perdent el temps, que sou persones i no mobles. I tot dependrà  solament de vosaltres, de l'interès que tingueu. Perquè per aprendre, solament  cal voler fer-ho. El que es diu tenir ganes  (que no és el mateix desitjar que voler. Us en recordeu que vol  dir voler ?).
 
   | 
  
    |   NIVELLS D’APRENENTATGE: Com que no tothom té els mateixos objectius, es  faran diferents nivells  d'aprenentatge: nivell general destinat a aquelles persones que volen continuar  estudiant; i que permet tenir una base sòlida per assegurar que no solament  s'aprova l'ESO sinó que també es tenen amplis coneixements per després elegir  el que es vulgui: estudiar algun mòdul, fer Batxillerat per poder anar a la Universitat o posar-se  a treballar. El nivell de reforç està destinat a aquelles persones que volen  continuar estudiant però que tenen alguna mancança o dificultat d'aprenentatge,  o també està destinat a aquelles persones que volen deixar els estudis reglats  (oficials) en acabar l'ESO però que els interessa treure el graduat. Aquests  grups de nivells no són tancats i, de fet, les persones del nivell de reforç  que volen continuar estudiant han d'intentar passar de nivell al llarg del curs  per poder adquirir els coneixements que li asseguren l’aprovat de l'ESO i tenir  una bona base. Això significa que el programa s’adaptarà a les necessitats de  cada alumne i, per tant, que hi haurà diferents tipus d’exercicis i d’examen.  Però jo (i, especialment vosaltres) exigiré  el mateix per a tothom: fer  el màxim esforç. Durant els primers dies ja veureu vosaltres mateixos qui  pertany a cada nivell.  
   | 
  
    |   CONDICIONS PER APROVAR: Per aprovar aquest curs  virtual o sigui, en acabar el curs, l'alumne,  també virtual, s’haurà de demostrar: 
        
           que ha adquirit una certa comprensió  de la Hª del Món dels segles XIX-XX, i això significa: aprendre a raonar els fets històrics. El  per què els homes i les dones han fet determinades accions: suposo que alguna  vegada us heu preguntat com és que Hitler va guanyar les eleccions o per què es  va llançar la bomba atòmica a Hiroshima quan el Japó estava a punt de demanar  la rendició, per què podeu estudiar gratuïtament i, en cavi els vostres  avis/àvies estaven treballant des dels dotze anys. Els historiadors/es  investiguen aquest tipus de fets i els han donat una sèrie d'explicacions. En  aquestes classes d'Història ens proposarem conèixer aquestes interpretacions.
          que ha aprés com s’ha d’estudiar  adequadament (tècniques d’estudi). L'estudi és un treball intel.lectual. Com  tot treball, requereix unes tècniques, una manera de fer les coses, d'estudiar,  que us permetran treure profit de l'esforç que feu. És a dir, insistirem  en  com s'ha d'estudiar adequadament, com estudiar d'una manera que costi menys esforç i treure millors notes. Però l'esforç s'haurà de fer ,  i l'haureu de fer vosaltres.  
 | 
  
    |   INSTRUMENTS D’APRENENTATGE:  les fonts  fonamentals d'informació seran les explicacions teòriques bàsiques que trobareu  en el material (per al nivell de reforç), el llibre de text o digital  corresponent al temari que treballem (per al nivell general, i per al de reforç  com ampliació), les explicacions del professor/a, i els enllaços que us  proporcionaré per a cada tema, diccionaris, atles de geografia física i de  geografia política, els textos i exercicis pràctics que us proposaré, i  pel.lícules o documentals que us recomanaré (de visió complementària).  També trobareu una gravació de l'explicació que jo dono en les meves classes sobre el tema que estem treballant, tal com la sentiríeu si estiguéssiu a l'aula. Aniria bé disposar d’una Llibreta de Història per fer les pràctiques si penseu  seguir aquestes classes virtuals.          Cada tema estarà organitzat de la mateixa manera:Primerament us presentarè un guió que indicarà els pasos que s’hauran  de fer per seguir el seu estudi.
 
        En primer lloc hi haurà una Avaluació Inicial per saber quins  coneixements previs del tema teniu, la qual cosa ens permetrà introduir  conceptes o coneixements bàsics. Si no sabeu les respostes no té massa importància,  cosa que si la tindria si passa el mateix en acabar-lo.Les idees bàsiques o la teoria fonamental la podeu aconseguir a través  del vostre llibre de text, escoltant la gravació explicativa o llegint els apunts inclosos en el material del tema.  Es proposen una sèrie d’exercicis  pràctics que serveixen per aplicar la teoria apresa o completar-la.En acabar el tema hi ha un model d’examen que a vegades tindrà la  correcció completa . Si no és així, vosaltres mateixos, consultant el llibre, podeu fer l’autocorrecció.S’indicaran algunes pel.lícules per completar aspectes dels  coneixements adquirits. En alguns casos hi haurà un qüestionari sobre elles.Finalment s’explicitaran els objectius conceptuals fonamentals que  es pretenen aconseguir amb l’aprenentatge d’aquest tema en concret.           | 
  
    |               La  meva funció com a professora virtual serà la de donar-vos la informació  i el material necessari per a què pel vostre compte adquiriu els coneixements  que vulgueu, i, de manera molt secundària, de suport i ajuda en l'aprenentatge  individualitzat si m’escriviu al meu correu electrònic consultant algun dubte  i  jo considero oportú respondre-us, per  tant, sense comprometre’m a fer-ho.               Recordeu que per aprendre es necessiten tres condicions indispensables:  
        Ser intel.ligents, o sigui, tenir capacitats intelectuals.Saber  estudiar, o sigui, tenir bones tècniques d'estudi.Voler aprendre, o sigui, tenir la voluntat d'estudiar.            Ja hem quedat que tots vosaltres sou intel.ligents, les tècniques d'estudi us les ensenyaré jo, la tercera depèn únicament de vosaltres. 
 Tornar a l'índex de Quart d'ESO
 |