Procediments per avaluar la capacitat auditiva |
|||||
Les proves d’audició que es practiquen a l’alumnat sord |
|||||
Les
proves més usuals per valorar la capacitat auditiva, aquelles de les
quals n’hi ha a l'escola una còpia al dossier de l’alumne/a, les
realitzen periòdicament els/les audioprotetistes a les seus dels CREDA.
Aquelles altres que requereixen ser practicades per professionals de la
sanitat es realitzen als hospitals. Independentment d’això fóra
necessari també universalitzar la pràctica de l’screening (sedàs)
auditiu en les nurseries després de la naixença, per tal de, en cas de
pèrdua auditiva, poder fer les passes necessàries per minorar la seva repercussió
en el desenvolupament del llenguatge
oral i de la parla, sense perdre un temps que es considera crucial. Totes
les avaluacions audiològiques, ja siguin subjectives (en què cal la
col·laboració del subjecte) o bé objectives (en les que no cal),
pretenen identificar o ajudar a valorar els llindars d’audició,
és a dir la mínima intensitat a la que la persona explorada comença a
detectar un determinat estímul sonor. |
|||||
|
|||||
Proves més habituals |
|||||
|
|||||
Audiometria tonal convencional |
|||||
Es tracta d’una prova subjectiva, és a dir que requereix de la col·laboració activa o passiva de la persona examinada, i sovint també de la perícia de l’examinador/a. L’orella és estimulada amb sons d’una sola freqüència (tons purs). Cal realitzar-la, com totes les audiometries, dins una cambra insonoritzada per tal d’evitar que el soroll de l’ambient pugui falsejar els resultats. |
|||||
|
|||||
El
camp d’audibilitat humana comprèn des dels 16 o 20 Hz fins als 16.000 o
20.000 Hz. Però el camp de freqüències que s’explora en una
audiometria tonal va només des dels 125 Hz (la més greu) fins als 8000
Hz (la més aguda). És a dir només s’examina la part central del camp
d’audició per considerar que és la zona més necessària per a la
comprensió de la parla. Les freqüències que s’exploren són les següents:
125, 250, 500, 1.000, 2.000, 4.000 i 8.000 Hz, i sovint també algunes
d’intermèdies com són les de 750, 1.500, 3.000 i 6.000 Hz. L’audiòmetre
pot generar intensitats en salts de 5 en 5 dB. Per això en l’audiograma
de l’alumne/a els llindars sempre estan expressats en nombres que són múltiples
de 5. La prova es pot realitzar també en camp lliure (sense cascos auriculars; els tons sonen dins la cambra insonoritzada), primer sense audiòfons i després amb ells. Serveix per mesurar el rendiment auditiu de les pròtesis o bé el de l'implant coclear. |
|||||
|
|||||
|
|||||
Audiometria per Reflex d’Orientació Condicionat |
|||||
Amb alumnat més petit, al qual no es pot demanar encara la col·laboració activa de la prova anterior, cal estimular altres maneres de participació per tal d’obtenir dades audiomètriques fiables. Una prova que s’utilitza sovint amb nens/es des dels 5 o 6 mesos fins més enllà dels 2 anys és la basada en el ROC (Reflex d’Orientació Condicionat), coneguda com “Suzuki”, o com Audiometria amb Reforç Visual (ARV). |
|||||
|
|||||
|
|||||
Audiometria Condicionada de Reflex Operant Visual |
|||||
A partir de l’any i mig o dos d’edat l'infant pot perdre interès pel reforç visual, i pot ser més útil i motivadora la seva participació activa realitzant una acció voluntària coincidint amb la percepció del so. Per això pot utilitzar-se aquesta caixa, coneguda com Peep-Show. El seu interior conté una maqueta de tren elèctric, amb les seves muntanyes, el seu túnel, els seus animalons,... Com
en el cas del Suzuki té una pantalla de vidre i un llum interior que
quan està encès permet contemplar la maqueta i el tren de joguina en
moviment. La diferència amb el Suzuki és que el mecanisme que acciona el
conjunt no només el controla l’examinador/a sinó també el propi nen/a. |
|||||
|
|||||
|
|||||
Audiometria lúdica |
|||||
És un pas anterior a l’audiometria tonal convencional. Amb nens/es més grans de 2 anys i fins als 4, ja sigui en camp lliure o bé amb els cascos auriculars, se’ls demana que en sentir el so deixin caure, per exemple, un petit objecte o una pilota dins un recipient, o que afegeixin un cub a una torre, o qualsevol altra acció que l’examinador/a cregui motivant atès el tarannà de la criatura. El procediment per a l'obtenció de llindars és el mateix que el de l’audiometria tonal convencional. |
|||||
|
|||||
Timpanometria |
|||||
La
timpanometria és una prova objectiva que mesura la mobilitat del timpà
durant la variació artificial de la pressió de l’aire en el conducte
auditiu extern. Serveix per valorar l’estat de l’orella mitjana, i com
a conseqüència veure si aquesta és o no responsable total o parcial de
la pèrdua d’audició. No requereix la participació activa del nen/a més
enllà d’estar quiet/a durant un parell de minuts. Es realitza amb un
instrument similar al de la imatge, al qual es connecta una petita
sonda que serveix per transmetre so i per exercir una pressió
o depressió d’aire dins l'oïda. |
|||||
|
|||||
|
|||||
|
Per això un timpanograma que indiqui una mobilitat normal del timpà tindrà aproximadament una forma de V invertida (figura 1), és a dir màxima compliància a la pressió “0” (la de la sala), que va decreixent a mesura que es va aplicant una pressió positiva i, simètricament, que també va decreixent a mesura que es va aplicant una pressió negativa. En canvi un timpanograma com el de la figura 2 indica que el timpà està blocat, no té gairebé mobilitat independentment de la pressió existent, possiblement perquè la cavitat de l’orella mitjana està embussada per continguts produïts per una infecció. El cas de la figura 3 pot indicar una esclerosi del timpà o una fixació de la cadena d’ossets, i el de la figura 4, amb un desplaçament cap a les pressions negatives, pot indicar una disfunció tubàrica. |
||||
|
|||||
Aprofitant les proves d’impedanciometria també s’acostuma a mesurar els reflexos estapedials, és a dir el reflex del muscle de l’estrep (os de la cadena d’ossets) d’una i altra orella. Els resultats es noten en un gràfic com el representat: |
|||||
|
|||||
|
|||||
Valoració lúdica per observació de les reaccions als sons |
|||||
|
|||||
Quan es
tracta de lactants es poden realitzar valoracions de l’audició a partir
de les conductes reflexes que encara són observables a aquesta edat. Així
per exemple es poden realitzar estímuls sonors determinats i observar si
es dóna una interrupció o canvi en el ritme respiratori, la producció
del reflex de Moro (agitació dels braços), el reflex de succió o el
reflex còcleo-palpebral (contracció de les parpelles, etc.). Aquests
reflexos s’interpreten com a reaccions positives al so. |
|||||
|
|||||
Audiometria verbal |
|||||
No és el mateix sentir que entendre el què es diu: L’audiometria tonal dóna raó del llindar d’audició en relació a diverses freqüències (tons purs), però no informa sobre la capacitat de la persona per comprendre les paraules que sent. Entendre depèn de la corba auditiva, però també de factors neuropsíquics, de la capacitat de suplència mental, del grau d’idoneïtat de l’audiòfon o implant coclear que es porta, etc,... Per això dues persones amb similars corbes tonals poden tenir capacitats diferents de comprensió de la paraula. L’audiometria verbal (també dita vocal) mesura el grau d’intel·ligibilitat de les paraules. Es realitza principalment fent escoltar a la persona que s’examina llistes de 10 paraules bisíl·labes o monosíl·labes, prèviament confegides. Un cop passada una llista es canvia d’intensitat sonora i de llista. |
|||||
|
|||||
Si
la corba resultant és paral·lela a aquesta "S" però desplaçada
cap a la dreta significa que amb una intensitat més forta es pot arribar
a la comprensió total; Es tracta simplement d’un problema de
“volum” d’audició", típic de les sordeses de transmissió. En canvi
si la corba està inclinada cap a la dreta, ajaguda, i no sobrepassa un
tant per cent determinat de comprensió significa que fins i tot aplicant un volum considerable només
s’aconsegueix un percentatge d'intel·ligibilitat limitat, tal i com és
freqüent en les sordeses neurosensorials amb més pèrdua en les freqüències agudes. |
|||||
|
|||||
|
|||||
|
|||||
Aquesta prova es pot realitzar amb cascos auriculars, però com que sovint el que interessa és mesurar la comprensió de la paraula amb les ajudes auditives implementades (audiòfons o implants coclears), acostuma a realitzar-se en camp lliure (el so surt per uns altaveus) en una cabina insonoritzada, com es pot veure en la fotografia de la dreta. |
|||||
|
|||||
Altres proves audiomètriques usuals |
|||||
Totes
les proves referides fins ara pot realitzar-les l’audioprotetista del
CREDA que correspon a la comarca o comarques de la demarcació de
l’alumne/a sord/a, perquè compten amb els espais i aparellatge
adequats. Les que venen a continuació es realitzen en centres sanitaris
per professionals de la medicina. |
|||||
|
|||||
Otoemissions Acústiques |
|||||
Algunes
cèl·lules ciliades externes de la còclea, a més de transformar les
vibracions sonores que reben de l’exterior en impulsos elèctrics i
enviar-los al cervell a través del nervi auditiu, tenen la propietat de
produir so. Aquests sons es poden generar espontàniament, però també es
poden provocar a partir a un estímul acústic. Aquests sons que neixen a
l’orella interna es coneixen com otoemissions acústiques. Només
es generen en orelles en les què la còclea funciona correctament. En
canvi no apareixen en orelles en les que està malmesa l’orella interna.
Per aquest motiu, tot i que la prova es pot realitzar en qualsevol moment,
és molt indicada en screening (cribratge) neonatal, en la mateixa nurseria,
per tal de descartar sordeses, o bé en cas de sospita ajuda a decidir
l'aplicació o no de proves més específiques. Es
tracta d’una tècnica molt senzilla i gens invasiva, ja que consisteix
en la introducció en el conducte auditiu extern un “xumet” de goma
(sonda) que té dos conductes: un per on s’emet el so en forma de
“clics”, i l’altre que acaba en un micròfon que recull les
otoemissions, que són analitzades per l’ordinador. Només
és necessari que l'infant estigui quiet durant un minut. Es pot practicar
la prova fins i tot mentre dorm. L’acrònim amb que s’identifica
aquesta prova és OEA. |
|||||
|
|||||
Potencials Evocats Auditius del Tronc Cerebral |
|||||
Es
tracta d’una prova objectiva que s’aplica principalment a nens/es que no es poden condicionar per col·laborar en les proves subjectives
usuals. No és una tècnica invasiva, però com que es requereix molta
relaxació cal induir el son amb fàrmacs en els infants petits. Consisteix a
estimular l’orella auditivament amb “clics” de 0,1 mil·lisegons i,
mitjançant elèctrodes de superfície col·locats en el cap, registrar
l’activitat bioelèctrica que es produeix com a conseqüència del
viatge dels impulsos elèctrics fins al cervell. Això significa
“explorar” les diverses estacions d’aquest recorregut, que són:
l’òrgan de Corti, els nuclis coclears, el complex olivar superior, el
lemnisc lateral, el tubèrcul quadrigemin posterior, el cos geniculat
intern, i la zona tàlamo-cortical. Com
és sabut, després de l’excitació d’una neurona (en la sinapsi) hi
ha un període de latència durant el qual no pot ser estimulada. En
cadascuna de les sinapsis de la via auditiva es produeix 1 mil·lisegon de
retard en la transmissió de l’impuls nerviós. Aquestes latències són
recollides en forma d’ondes complexes per l’aparell que realitza la
prova. En el resultat gràfic d’una prova de potencials evocats es pot
veure que cada onda és batejada amb un nombre romà (I, II, III, IV,
V,...). Aquesta numeració correspon correlativament a la resposta de les
estacions esmentades en el paràgraf anterior. Cal
tenir en compte que aquesta prova no determina els llindars auditius en un
sentit estricte, sinó que posa o no de manifest la integritat i
funcionalitat de la via auditiva. L'onda V és útil per valorar el
nivell d’audició entre els 2.000 i els 4.000 Hz, però la prova en el
seu conjunt no és útil per valorar les freqüències greus. La seva
interpretació és complexa, i més tenint en compte que les latències
explorades poden ser alterades per factors com l’edat, el sexe, fàrmacs,... L’acrònim
amb què és ressenyada en els informes és PEATC (Potencials
Evocats Auditius de Tronc Cerebral). També es pot veure consignat en anglès:
BERA (Brainstem Electric Response Audiometry), o també ABR (Auditory
Brainstem Response). |
|||||
|
|||||
Electrococleografia |
|||||
L’electrococleografia és també una tècnica que permet obtenir potencials evocats auditius a partir de la còclea i del nervi auditiu. Com en el cas anterior s’estimula l’orella amb “clics”, però és més invasiu ja que cal fer passar uns elèctrodes d’agulla per dins del conducte auditiu fins arribar a inserir-los molt a prop de la còclea. Aquesta prova s’utilitza en el cas que sigui necessari diagnosticar algunes patologies vestibulars o auditives. El seu acrònim és EcochG. |
|||||
|
|||||
Potencials Evocats Auditius d’Estat Estable |
|||||
Aquesta
és una tècnica de diagnòstic que només es realitza encara en
determinats llocs, però que està cridada a expandir-se perquè ofereix
molts més avantatges en comparació als potencials evocats tradicionals.
S’anomena estable (en el temps) perquè, a diferència dels estímuls de
“clic” dels PEATC, la resposta per part del sistema auditiu es manté
de manera continuada sense extingir-se mentre duri l’estímul sonor que
la provoca. També, a diferència dels PEATC, amb els quals no és possible valorar les freqüències greus, l’estímul acústic està format per una col·lecció de tons purs, de 250 a 8.000 Hz, segons les mateixes freqüències generades pels audiòmetres tonals, els quals s’emeten simultàniament. Així es pot avaluar alhora diverses regions de la còclea, i ambdues orelles a la vegada. Aquest so complex i repetitiu s’envia modulat en intensitat, és a dir amb fluctuacions de volum. S’ha demostrat que aquesta tècnica permet establir amb bastant aproximació els llindars auditius de nens i adults en els casos de pèrdua auditiva, i com que també és una prova objectiva és una valuosa guia pels audioprotetistes per adaptar audiòfons de manera primerenca a nens/es sords/es. El processament estadístic realitzat per l’aparell també evita el risc d’error humà en la interpretació de les dades que pot succeir en els PEATC. El
seu acrònim és PEAee. També es coneixen com PEAC (Potencials Evocats
Auditius Continus). L’acrònim en anglès és ASSR (Auditory
Steady-State Response). |
|||||
|
|||||
|
|||||
|
|||||
|