Alumnat susceptible de ser atès pel CREDA o per l'escola

Tenint en compte els tres tipus de criteris que es consideren rellevants (Comportament Lingüístic, edat inicial a partir de la qual es pot contemplar l'atenció, i altres variables de caire diagnòstic) el Departament d'Ensenyament preveu que:

  • El centre atengui amb programes d'estimulació global del llenguatge, o de la comunicació, o fonològics, mitjançant els seus recursos propis, dins l'aula o en petit grup, uns determinats perfils d'alumnat amb dificultats de llenguatge, de la parla o de comunicació.

  • El CREDA n'atengui mitjançant la intervenció logopèdica i l'avaluació psicolingüística uns altres.

El "Marc d'Actuació dels CREDA" de 1999 especificava també uns "Blocs d'intervenció en el llenguatge" que defineixen els objectius i trets bàsics a treballar amb cada tipologia d'alumnat. Els perfils inicials (1999) van ser lleugerament variats pel "Marc d'Actuació dels CREDA 2012", que són els especificats a les taules següents:

 Alumnat susceptible de ser atès pel CREDA   

Comportament lingüístic

Edat d'atenció per part del CREDA

Perfil diagnòstic

B

A partir dels 4 anys 

Dificultats específiques de llenguatge
A partir dels 5 anys  Deprivació social

C

A partir dels 4 anys  Dificultats específiques de llenguatge

A partir dels 5 anys

Deprivació social

Dels 5 als 7 anys (amb objectius concrets per 1 curs)

Dificultats cognitives

D

A partir dels 5 anys

Dificultats específiques de llenguatge
E A partir dels 6 anys Dificultats específiques de llenguatge

Taula relativa a dificultats de llenguatge

Comportament lingüístic

Edat d'atenció per part del CREDA Perfil diagnòstic  
F

A totes les edats 

Dificultats en la planificació i programació dels moviments de la parla.

G

A partir dels 5 anys

Dificultats específiques de parla

A partir dels 5 anys (amb objectius concrets a 2 anys)

Dificultats motrius 

Taula relativa a dificultats de parla

 Alumnat susceptible de ser atès per l'escola   

Comportament lingüístic

Edat d'atenció per part de l'escola Perfil diagnòstic

A

A partir dels 3 anys

Dificultats cognitives, motrius o de relació

Taula relativa a dificultats de comunicació

Comportament lingüístic

Edat d'atenció per part de l'escola

Perfil diagnòstic

B

A partir dels 3 anys

Dificultats cognitives, motrius o de relació
Dels 3 als 5 anys Deprivació social

Més de 3 anys de contacte amb la llengua

Poc contacte amb la llengua

C

Dels 3 als 5 anys anys Dificultats cognitives
A partir dels 3 anys Dificultats motrius o de relació

Més de 3 anys de contacte amb la llengua

Poc contacte amb la llengua

D

A totes les edats

Dificultats cognitives, motrius o de relació
A partir dels 3 anys Deprivació social

Més de 3 anys de contacte amb la llengua

Poc contacte amb la llengua

E

A totes les edats

Dificultats cognitives, motrius o de relació
A partir dels 3 anys Deprivació social

Més de 3 anys de contacte amb la llengua

Poc contacte amb la llengua

Taula relativa a dificultats de llenguatge

Comportament lingüístic

Edat d'atenció per part de l'escola

Perfil diagnòstic

F

A totes les edats Dificultats motrius
A totes les edats Dificultats orgàniques (bucofonatòries)

G

A totes les edats

Dificultats orgàniques (bucofonatòries)

Taula relativa a dificultats de parla

Comportament lingüístic

Edat d'atenció per part de l'escola Perfil diagnòstic

H

A partir dels 3 anys

Dificultats cognitives, motrius o de relació

Taula relativa a dificultats de contingut del llenguatge

Comportament lingüístic

Edat d'atenció per part de l'escola Perfil diagnòstic

I

A partir dels 3 anys

Dificultats cognitives, motrius o de relació

Taula relativa a dificultats de pragmàtica de la comunicació

 

 Notes: 

  •  En tots aquells casos susceptibles de ser atesos per l'escola es contempla la col·laboració del CREDA amb l'EAP per tal d'orientar l'ús de programes específics, o per la valoració i orientació de l'atenció.

  • S'entén que el comportament lingüístic atribuït a qualsevol alumna/e és el corresponent a la seva primera llengua, no a una altra (per exemple el català) que no ha acabat d'aprendre. En el cas d'alumnat nouvingut cal verificar si en la seva llengua familiar és prou competent, ja que en aquest cas no es tractaria d'una dificultat de llenguatge i caldria que l'alumne/a participés en un programa d'immersió per part de l'escola.

Índex