Indicacions per registrar i enviar una gravació de veu

Impressió gràfica de la vocal "a" amb el fonògraf Lioret al Laboratori de Fonètica de "l'Escola Municipal de Sords-Muts" de Barcelona. Vilajoana (Vallvidrera) anys 20.

La “Guia d’Avaluació Lingüística i Comunicativa, GALC” (o protocol que han de complimentar els EAP per tramitar la demanda d’atenció logopèdica) preveu que es realitzi una transcripció escrita a partir d’una gravació de veu de cada alumne/a.

A l’hora de valorar aquest protocol, al CREDA li és molt útil poder escoltar directament aquesta gravació. Per això es demana a l’EAP que també la lliuri juntament amb el protocol, ja que és més il·lustrativa que la pròpia transcripció escrita. En aquest sentit es proposen un seguit de recomanacions per tal de facilitar la valoració de la informació que conté:

Enviar un sol arxiu per alumne/a.

Més d’1 arxiu dificulta la gestió posterior de l'escolta i l'arxivament. Si es vol gravar de forma discontínua per aprofitar els moments més significatius del discurs de l'alumne/a, cal anar prement el botó de PAUSA per tal de generar un sol arxiu. Si es premés diverses vegades el botó de STOP es crearia igual nombre d'arxius diferents.

La durada no ha de ser exagerada.

Un arxiu de mitja hora no és operatiu a l’hora d’escoltar-lo. Es considera òptima una durada de 3 ò 4 minuts de gravació “consistent”, és a dir sense buits de so, sense llargues exposicions per part de l’adult, i amb produccions per part de l'alumne/a característiques del seu llenguatge.

La veu de l’alumne/a ha de ser audible.

Per tal que la veu es gravi amb prou volum el micròfon del dispositiu ha d’estar a prop de l’alumne/a (i no de l’adult). Però no ha d'estar tan a prop de la seva boca com perquè l'aire que en surt al parlar es gravi en forma d'esbufecs que tapin les paraules. A la sala on es fa la gravació no ha d'arribar soroll de l'exterior (per exemple els crits del pati a l’hora d’esbarjo) perquè emmascaren la veu.

La producció oral ha de ser el més rica i oberta possible.

Es tracta de copsar les capacitats d'expressió oral de l'alumne/a. Per això, si s'estableix un diàleg amb ell/a en base a preguntes tancades que es responen amb un "sí", un "no" o amb un parell de paraules, el resultat no dóna l'autèntica mesura d'aquelles capacitats (en alumnes amb un comportament lingüístic més desenvolupat que el B). La intervenció de l'adult, amb preguntes obertes, hauria d'afavorir que el nen/a s'esplaiés el màxim possible.

El tipus d’arxiu ha de ser fàcilment reproduïble.

L'extensió més universal és la mp3. Qualsevol ordinador, tablet, telèfon mòbil, etc. pot fer-ho. Hi ha mòbils que graven so en format .opus, que també és fàcil d'obrir amb programes com VLC Media Player. Els registres amb 'extensió .wav també són fàcils d'obrir però pesen més a l'hora d'enviar-los.

El nom de l’arxiu ha de poder identificar l’alumne/a.

Encara que es lliuri l’arxiu per correu electrònic, WeTransfer, Drive, etc. la privacitat de les dades personals exigida per la legislació actual desaconsella anomenar-lo amb el nom i cognoms. Però es poden indicar les inicials o qualsevol altre codi convingut amb el CREDA. No es poden enviar arxius amb noms tals com “voice001.mp3”, “nuevo2.mp3”, que els programes de gravació atribueixen per defecte, perquè llavors no es sap a qui pertanyen.

Els arxius sonors no han de "pesar" massa.

Un arxiu .mp3 d'uns 4 minuts (temps més que suficient, com el que ve a durar una cançó), tot i desat amb paràmetres de bona qualitat (128 kbps, 32 bits i estéreo) ocupa unes 4 Mb, que és una mida acceptable. De fet amb 16 o 8 bits i mono seria més que suficient. No cal que cada arxiu individual pesi més. Si s'envien diverses gravacions alhora cal tenir en compte que el servidor de la XTEC accepta fins a 25 Mb d'arxius adjunts per cada tramesa. Si la suma total de Mb supera aquesta xifra caldrà repartir-los en diverses trameses per tal de no excedir aquesta quota, o millor enviar-los per WeTransfer.

Si voleu editar els arxius de so...

Si s’ha realitzat una gravació llarga que es vol retallar per tal de conservar només els bocins més il·lustratius, o desar-la amb una qualitat menor per tal d’estalviar Mb a l'hora d'enviar-la per correu electrònic, es pot utilitzar el programa gratuït Audacity, que serveix per realitzar totes aquestes operacions i moltes d'altres. Un altre programa molt indicat i gratuït és el WavePad . (Per anar a la pàgina web i descarregar-los cliqueu damunt del seu nom).

Índex