La vietnamita

Amb aquest aparell es feien els fulls subversius ("octavetes", i altres papers) al temps del Franco. És una màquina fàcil de fer anar però una mica embrutadissa.

En podeu construir una vosaltres mateixos, o bé fer-la fer a l'aula taller de l'escola.

L'aparell consisteix en dues peces. Una és un tauló de 30 x 50 cm i de 16 mm de gruix, xapat de fòrmica blanca o bé de qualsevol material fàcil de netejar; això serà la base. L'altra peça (que anirà al damunt) és un marc de la mateixa mida fet amb llistons de 3 cm d'ample; en aquest marc s'hi ha de cosir amb grapes(com si es tractés d'una tela per un quadre) una tela de gassa espessa i resistent. Finalment les dues peces s'han unir pel costat de 30 cm amb una frontissa de piano. Al marc, al costat oposat de la forntissa, s'hi pot fixar un pom per aixecar-lo com si fos una tapa.

Funcionament: Necessitem clixés i tinta de ciclostil. Un cop haguem gravat el clixé (a màquina d'escriure o punxó o bolígraf sec), alcem la tapa i enganxem el clixé a la tela amb esparadrap (va bé desfer-se de la part superior del clixé). Després posem un paper a la base a l'indret on coincidirà amb el clixé i baixem la tapa. Aleshores s'ha de posar tinta (cal vigilar no abocar-n'hi massa) a la gassa pel dors del marc i escampar-la ben escampada amb un rodet o bé amb una ampolla.

Aixequem la tapa i ja tenim el primer full imprès. Hi posem un altre full i repetim el procediment, tenint en compte que ara potser no caldrà posar-hi tinta fins al cap d'uns quants fulls. Podem imprimir-ne tants com vulguem. El clixé es pot guardar per ocasions posteriors.

La neteja és el més empipador. Cal fer servir draps vells i disolvent, i aquest és un material que no poden manipular els nens.

Podeu consultar el llibre Técnicas de impresión en la escuela, de Carme Sala i Lluïsa Jover, Editorial Avance, Barcelona 1975