Grünewald va ser 
      ja quan va viure un personatge fosc, o almenys discret. Les investigacions 
      realitzades per establir la seva biografia s'han trobat amb moltes dificultats 
      per aclarir les dades de la seva persona. 
      Per començar el nom mateix de Grünewald va ser introduït 
      al segle XVII pel seu primer biògraf Joachim von Sandrart. Després 
      va resultar que en realitat es deia Matthias Gothart (o Gothardt), el qual 
      va afegir al seu nom el de la seva muller Nithart (o Neithardt). No podem 
      saber si es va fixar mai prou en els seus cognoms, però a un artista 
      com ell, profundament religiós li escauen amb una perfecció 
      dramàtica: Gothardt, "que té a Déu"; Neithardt, 
      "que no té res". 
      La biografia de Grünewald és indissoluble de la història 
      de les investigacions per l'establiment de la mateixa. Hem esmentat ja Sandrart 
      al segle XVII; després Grünewald va caure en l'oblit i les seves 
      obres van ser atribuïdes a pintors contemporanis seus com Dürer 
      o Altdorfer o bé van ser considerades menors o poc dignes de merèixer 
      cap atenció. No va ser fins al 1844 que Burckhardt va tornar a atribuir 
      l'altar d'Isenheim a Grünewald i partir d'aleshores l'interès 
      pel pintor va augmentant. En el canvi de segle Huysmans va diversos estudis 
      de la seva obra, el 1911 apareix una monografia seobre Grünewald càrrec 
      de Schmid i el 1920 s'exposa l'altar a Munich. I després de la recuperació 
      ve la polèmica: els expressionistes alemanys van considerar-lo com 
      un model a seguir i els nazis van catalogar el seu art de degenerat. El 
      compositor Paul Hindemith, contemporani de Brecht i Weil, va escriure una 
      òpera amb el títol Mathis der Maler que tractava el tema dels 
      camperols i la Reforma però amb clares referències als canvis 
      a l'Alemanya nazi del moment; naturalment es va exiliar de seguida. Zülch 
      va ser el gran estudiós de Matthis Gothart. I els treballs han continuat: 
      Panofsky va publicar el 1962 una monografia escrita per Weixlgärtner 
      i Kessl va realitzar-ne un estudi el 1964.  
      De Grünewald 
        (que continuem anomenant així perquè així ha passat 
        a ser conegut en la Història de l'Art) sabem amb certesa la data 
        de la seva mort: el 30 (o 31 a tot estirar) d'agost de 1528. Existeix 
        un document oficial que dóna testimoni del fet alhora que fa una 
        llista acurada dels objectes que estaven en possessió seva. Segons 
        algunes fonts va morir de la pesta. I això ja seria una ironia 
        del destí: qui va pintar imatges per al guariment miraculós 
        de les malalties tractades a Isenheim, mor a les seves mans. 
        El seu naixement ha estat fixat entre el 1470 i el 1480, ja que es creu 
        que cap a l'any 1520 devia tenir uns cinquanta anys. És probable 
        que hagués nascut a Wüzburg, Baviera. En qualsevol cas el 
        primer cop que apareix documentat el seu nom és a Seligenstadt 
        o a Aschaffensburg, al nord-oest de Würzburg. Cap al 1509 va treballar 
        com a enginyer hidràulic a la catedral de Magúncia i va 
        ser pintor de cambra de l'arquebisbe de Magúncia Urial von Gemmingen, 
        i va dirigir la reconstrucció del castell d'Aschaffensburg. De 
        1514 a 1526 va treballar per Albrecht de Brandenburg, que era a la vegada 
        príncep i cardenal. Va haver de fugir per qüestions religioses: 
        es va adherir a la causa luterana (entre els objectes que van trobar a 
        la seva mort s'hi trobaven diversos pamflets religiosos d'aquest caire) 
        i sembla que va simpatitzar amb la revolta camperola del 1525. Va anar 
        cap al nord, a Frankfurt i després a Halle, on va viure els dos 
        darrers anys de la seva vida treballant en una obra hidràulica: 
        uns brolladors que havien de funcionar per mitjà d'un complicat 
        mecanisme de sínies i engranatges. 
        Es va casar a la maduresa, però segons algunes fonts va ser un 
        matrimoni desafortunat. Segons explica Sebald es va casar amb una dona 
        molt més jove que ell; era jueva i vivia al call de Frankfurt, 
        on sembla que Grünewald va treballar al voltant del 1505; la noia 
        es va convertir al cristianisme força abans de casar-se amb el 
        pintor i va adoptar el nom d'Anna. Anna va emmalaltir i es va veure víctima 
        de deliris mentals i el seu marit va haver d'internar-la en un hospital, 
        on va viure més enllà de la mort del pintor. A Grünewald 
        el matrimoni el va afavorir professionalment, perquè li va aportar 
        certa fortuna i perquè un pintor sense algú que s'encarregués 
        de la casa no podia mantenir els aprenents i ajudants que necessitava. 
        Això és el que va explicar Zülch quan va presentar 
        a Hitler el resultat de les seves investigacions en forma de llibre, imprès 
        en lletra alemanya antiga (tipus schwabach), sobre la vida i l'obra de 
        Grünewald, l'any 1938 com a regal d'aniversari al führer. Zülch 
        considerava que Grünewald expressava en el seu art l'esperit nacional 
        d'Alemanya; però Hitler va rebutjar el llibre pel fet que Zülch 
        hi digués que el pintor s'havia casat amb una jueva. Segurament 
        en tot plegat també hi havia un fons polític: el litigi 
        amb França per les terres d'Alsàcia: recordem que l'Altar 
        d'Isenheim (que havia passat a Munich durant la Primera Guerra Mundial) 
        es troba actualment a Colmar, ciutat francesa. Tornant al matrimoni, Sebald 
        també reflexiona que potser no va ser feliç perquè 
        tal vegada el pintor tenia millor ull pels homes que per les dones, cosa 
        que demostra en el millor traçat de la figura masculina que no 
        pas la femenina en les seves obres i també en la mirada que Sant 
        Antoni (alter ego del pintor?) des d'una de les ales de l'altar d'Isenheim 
        deixa caure cap a sant Sebastià, a l'ala de l'altra banda. 
        En el text de Sebald també s'insinua que sota la personalitat de 
        Grünewald hi podria haver hagut dues persones reals. Certament els 
        investigadors de la biografia del pintor van trobar dos Matthis Gothardt 
        en l'època, i tots dos artistes: l'un era escultor i l'altre pintor, 
        però van comprovar que es tractava de dues persones diferents, 
        l'escultor que havia nascut cap al 1460 i el pintor cap al 1480. I un 
        altre dels detalls que emboiren encara més Grünewald és 
        deguda al fet que no feia gravats, cosa habitual en els artistes de l'època, 
        que els aportava beneficis econòmics i coneixement per part del 
        públic. I, a més, segons sembla, la col·lecció 
        d'objectes llistats en l'inventari fet a la seva mort insinua més 
        l'existència de dues persones que no pas d'una sola. Per acabar-ho 
        d'adobar, de vegades Grünewald firma les seves obres (quan les firma) 
        amb MGN i d'altres amb MN.En veritat Grünewald era una persona esquerpa. 
        Va tenir un fill amb Anna, Endres (encara que algunes fonts afirmen que 
        era adoptat), que, segons uns, va morir de sobte sense raó aparent 
        quan tenia uns catorze anys, al 1527, poc després d'haver estat 
        col·locat com a aprenent amb el constructor d'orgues Arnold Rücker. 
        El pare no li va sobreviure gaire temps. 
        Grünewald, tot i la seva personalitat amagadissa, es va relacionar 
        amb personatges importants del seu temps. Sabem que va conèixer 
        Holbein el Jove, Dürer i Cranach i que per tant estava al cas de 
        les seves consecucions pictòriques. També es devia relacionar 
        amb l'escultor Tielman Rimenschneider, ja que segons els estudiosos de 
        les seves pintures està retratat en la figura de sant Dionís 
        a l'altar de Lindenhardt. Rimenschneider també va participar en 
        les convulsions religioses de l'època i per aquest motiu va ser 
        torturat pel bisbe de Würzburg (segons sembla li va fer trencar les 
        mans). Igualment va conèixer l'astròleg Johan Indagine a 
        la cort d'Aschaffenburg, pel qual devia saber la data exacta de l'eclipsi 
        de sol que va tenir lloc damunt de l'Europa de l'Est l'octubre del 1502; 
        segons sembla Grünewald va inspirar-se en l'ombra del fenomen per 
        pintar els fons tenebrosos de les seves crucifixions. Va creuar-se també 
        amb d'altres artistes com Jakob Seckler de Windsheim, escultor, i Barthel 
        i Sebald Beham, gravadors i dibuixants. Va estar al corrent o potser fins 
        i tot va participar en la revolta de camperols del 1525 encapçalada 
        per Thomas Münzer i va tenir notícies de la batalla de Frankenhausen, 
        una carnisseria on cinc mil camperols va ser morts sense que cap soldat 
        rebés la ferida més petita. Segons Sebald, després 
        d'això Grünewald va tapar-se la cara amb un drap fosc durant 
        setmanes. Grünewald sentia la religió en la mateixa pell. 
        El darrers anys de la seva vida va treballar molt poc i va morir en l'abandó. 
           
     |