Grünewald va ser
ja quan va viure un personatge fosc, o almenys discret. Les investigacions
realitzades per establir la seva biografia s'han trobat amb moltes dificultats
per aclarir les dades de la seva persona.
Per començar el nom mateix de Grünewald va ser introduït
al segle XVII pel seu primer biògraf Joachim von Sandrart. Després
va resultar que en realitat es deia Matthias Gothart (o Gothardt), el qual
va afegir al seu nom el de la seva muller Nithart (o Neithardt). No podem
saber si es va fixar mai prou en els seus cognoms, però a un artista
com ell, profundament religiós li escauen amb una perfecció
dramàtica: Gothardt, "que té a Déu"; Neithardt,
"que no té res".
La biografia de Grünewald és indissoluble de la història
de les investigacions per l'establiment de la mateixa. Hem esmentat ja Sandrart
al segle XVII; després Grünewald va caure en l'oblit i les seves
obres van ser atribuïdes a pintors contemporanis seus com Dürer
o Altdorfer o bé van ser considerades menors o poc dignes de merèixer
cap atenció. No va ser fins al 1844 que Burckhardt va tornar a atribuir
l'altar d'Isenheim a Grünewald i partir d'aleshores l'interès
pel pintor va augmentant. En el canvi de segle Huysmans va diversos estudis
de la seva obra, el 1911 apareix una monografia seobre Grünewald càrrec
de Schmid i el 1920 s'exposa l'altar a Munich. I després de la recuperació
ve la polèmica: els expressionistes alemanys van considerar-lo com
un model a seguir i els nazis van catalogar el seu art de degenerat. El
compositor Paul Hindemith, contemporani de Brecht i Weil, va escriure una
òpera amb el títol Mathis der Maler que tractava el tema dels
camperols i la Reforma però amb clares referències als canvis
a l'Alemanya nazi del moment; naturalment es va exiliar de seguida. Zülch
va ser el gran estudiós de Matthis Gothart. I els treballs han continuat:
Panofsky va publicar el 1962 una monografia escrita per Weixlgärtner
i Kessl va realitzar-ne un estudi el 1964.
De Grünewald
(que continuem anomenant així perquè així ha passat
a ser conegut en la Història de l'Art) sabem amb certesa la data
de la seva mort: el 30 (o 31 a tot estirar) d'agost de 1528. Existeix
un document oficial que dóna testimoni del fet alhora que fa una
llista acurada dels objectes que estaven en possessió seva. Segons
algunes fonts va morir de la pesta. I això ja seria una ironia
del destí: qui va pintar imatges per al guariment miraculós
de les malalties tractades a Isenheim, mor a les seves mans.
El seu naixement ha estat fixat entre el 1470 i el 1480, ja que es creu
que cap a l'any 1520 devia tenir uns cinquanta anys. És probable
que hagués nascut a Wüzburg, Baviera. En qualsevol cas el
primer cop que apareix documentat el seu nom és a Seligenstadt
o a Aschaffensburg, al nord-oest de Würzburg. Cap al 1509 va treballar
com a enginyer hidràulic a la catedral de Magúncia i va
ser pintor de cambra de l'arquebisbe de Magúncia Urial von Gemmingen,
i va dirigir la reconstrucció del castell d'Aschaffensburg. De
1514 a 1526 va treballar per Albrecht de Brandenburg, que era a la vegada
príncep i cardenal. Va haver de fugir per qüestions religioses:
es va adherir a la causa luterana (entre els objectes que van trobar a
la seva mort s'hi trobaven diversos pamflets religiosos d'aquest caire)
i sembla que va simpatitzar amb la revolta camperola del 1525. Va anar
cap al nord, a Frankfurt i després a Halle, on va viure els dos
darrers anys de la seva vida treballant en una obra hidràulica:
uns brolladors que havien de funcionar per mitjà d'un complicat
mecanisme de sínies i engranatges.
Es va casar a la maduresa, però segons algunes fonts va ser un
matrimoni desafortunat. Segons explica Sebald es va casar amb una dona
molt més jove que ell; era jueva i vivia al call de Frankfurt,
on sembla que Grünewald va treballar al voltant del 1505; la noia
es va convertir al cristianisme força abans de casar-se amb el
pintor i va adoptar el nom d'Anna. Anna va emmalaltir i es va veure víctima
de deliris mentals i el seu marit va haver d'internar-la en un hospital,
on va viure més enllà de la mort del pintor. A Grünewald
el matrimoni el va afavorir professionalment, perquè li va aportar
certa fortuna i perquè un pintor sense algú que s'encarregués
de la casa no podia mantenir els aprenents i ajudants que necessitava.
Això és el que va explicar Zülch quan va presentar
a Hitler el resultat de les seves investigacions en forma de llibre, imprès
en lletra alemanya antiga (tipus schwabach), sobre la vida i l'obra de
Grünewald, l'any 1938 com a regal d'aniversari al führer. Zülch
considerava que Grünewald expressava en el seu art l'esperit nacional
d'Alemanya; però Hitler va rebutjar el llibre pel fet que Zülch
hi digués que el pintor s'havia casat amb una jueva. Segurament
en tot plegat també hi havia un fons polític: el litigi
amb França per les terres d'Alsàcia: recordem que l'Altar
d'Isenheim (que havia passat a Munich durant la Primera Guerra Mundial)
es troba actualment a Colmar, ciutat francesa. Tornant al matrimoni, Sebald
també reflexiona que potser no va ser feliç perquè
tal vegada el pintor tenia millor ull pels homes que per les dones, cosa
que demostra en el millor traçat de la figura masculina que no
pas la femenina en les seves obres i també en la mirada que Sant
Antoni (alter ego del pintor?) des d'una de les ales de l'altar d'Isenheim
deixa caure cap a sant Sebastià, a l'ala de l'altra banda.
En el text de Sebald també s'insinua que sota la personalitat de
Grünewald hi podria haver hagut dues persones reals. Certament els
investigadors de la biografia del pintor van trobar dos Matthis Gothardt
en l'època, i tots dos artistes: l'un era escultor i l'altre pintor,
però van comprovar que es tractava de dues persones diferents,
l'escultor que havia nascut cap al 1460 i el pintor cap al 1480. I un
altre dels detalls que emboiren encara més Grünewald és
deguda al fet que no feia gravats, cosa habitual en els artistes de l'època,
que els aportava beneficis econòmics i coneixement per part del
públic. I, a més, segons sembla, la col·lecció
d'objectes llistats en l'inventari fet a la seva mort insinua més
l'existència de dues persones que no pas d'una sola. Per acabar-ho
d'adobar, de vegades Grünewald firma les seves obres (quan les firma)
amb MGN i d'altres amb MN.En veritat Grünewald era una persona esquerpa.
Va tenir un fill amb Anna, Endres (encara que algunes fonts afirmen que
era adoptat), que, segons uns, va morir de sobte sense raó aparent
quan tenia uns catorze anys, al 1527, poc després d'haver estat
col·locat com a aprenent amb el constructor d'orgues Arnold Rücker.
El pare no li va sobreviure gaire temps.
Grünewald, tot i la seva personalitat amagadissa, es va relacionar
amb personatges importants del seu temps. Sabem que va conèixer
Holbein el Jove, Dürer i Cranach i que per tant estava al cas de
les seves consecucions pictòriques. També es devia relacionar
amb l'escultor Tielman Rimenschneider, ja que segons els estudiosos de
les seves pintures està retratat en la figura de sant Dionís
a l'altar de Lindenhardt. Rimenschneider també va participar en
les convulsions religioses de l'època i per aquest motiu va ser
torturat pel bisbe de Würzburg (segons sembla li va fer trencar les
mans). Igualment va conèixer l'astròleg Johan Indagine a
la cort d'Aschaffenburg, pel qual devia saber la data exacta de l'eclipsi
de sol que va tenir lloc damunt de l'Europa de l'Est l'octubre del 1502;
segons sembla Grünewald va inspirar-se en l'ombra del fenomen per
pintar els fons tenebrosos de les seves crucifixions. Va creuar-se també
amb d'altres artistes com Jakob Seckler de Windsheim, escultor, i Barthel
i Sebald Beham, gravadors i dibuixants. Va estar al corrent o potser fins
i tot va participar en la revolta de camperols del 1525 encapçalada
per Thomas Münzer i va tenir notícies de la batalla de Frankenhausen,
una carnisseria on cinc mil camperols va ser morts sense que cap soldat
rebés la ferida més petita. Segons Sebald, després
d'això Grünewald va tapar-se la cara amb un drap fosc durant
setmanes. Grünewald sentia la religió en la mateixa pell.
El darrers anys de la seva vida va treballar molt poc i va morir en l'abandó.
|