|  
      
      
      
      
      
      
      
      
      
      
      
      
      
      
      
      
      
      
      
      
      
     | 
     
       La solitud de Déu 
        El primer que constatem en mirar les imatges dels Pantocràtors 
        de l'època bizantina és que la figura de Déu 
        està sola. Es tracta d'un Déu omnipotent que es troba situat 
        per damunt dels homes i de la terra. Per aquest mateix motiu ens mira 
        des d'un lloc elevat com és la cúpula. 
        En algunes esglésies pot anar acompanyat d'àngels, 
        però sempre situats fora de la seva òrbita divina, materialitzada 
        per exemple amb una mandorla. Hi ha algun moment en què un personatge 
        humà apareix en escena: en aquest 
        cas es tracta d'algú que pot arribar a estar prop de Déu, 
        com podria ser un emperador, però en un estat de submissió 
        total, prostrat davant seu. En aquesta mateixa representació, la 
        Verge Maria i l'arcàngel Gabriel acompanyen al Senyor dins de sengles 
        orles rodones penjades a mig aire. Amb el prerromànic i el romànic, 
        la figura de déu comença a estar acompanyada per personatges 
        coneguts. El Beat de Girona ens dibuixa un déu 
        dins d'una mandorla doble, la qual al seu torn es troba dins un rombe. 
        Als quatre costats d'aquest rombe i tancats per una altra mandorla sinuosa 
        trobem els quatre evangelistes representats pels seus símbols: 
        l'àliga per Sant Joan, el lleó per Sant Marc, el bou per 
        Sant Lluc i l'home o l'àngel per Sant Mateu. Estan allunyats encara 
        del Senyor però ja sabem qui són. Aquestes quatre figures, 
        anomenades el Tetramorf, a partir d'ara acompanyaran sovint la imatge 
        de Déu. Déu ja no està sol per damunt del tots els 
        altres éssers. A partir d'ara no solament els quatre evangelistes 
        apareixeran en les pintures dels absis o en els timpans de les portades 
        de les esglésies, sinó que una varietat de figures n'aniran 
        augmentant la complexitat de la composició. De vegades es tracta 
        de personatges de l'Antic Testament, 
        dels Apòstols, d'"ancians" 
        dels quals no coneixem el nom, d'àngels... El model rígid 
        canònic de l'època bizantina s'ha acabat i es dóna 
        pas a una gran varietat d'imatgeria humana i també zoomòrfica. 
        Quan arribem al gòtic, els timpans de 
        les catedrals són plens a vessar de personatges, no solament sagrats 
        o religiosos sinó també profans. De vegades estan tan plens 
        que les estàtues s'han de plegar les 
        unes damunt de les altres i han d'agafar postures d'allò més 
        inversemblants. Déu ja no està sol, i tampoc no està 
        tant per damunt dels homes, està enmig d'ells, és superior 
        al món però és dins del món. 
      Descripció 
        versus narració 
        Un altre aspecte en el qual es veu una evolució en la manera de 
        tractar el tema de la imatge de Déu és la narrativitat. 
        Les imatges de Bizanci semblen merament descriptives 
        i el model es va repetint amb una exactitud sorprenent fins a arribar 
        al punt que la representació pictòrica de Déu passa 
        a convertir-se en un senyal, un pictograma que s'estampa a totes les cúpules 
        i altres indrets de les esglésies de l'època. El llibre 
        a la mà esquerra i la dreta fent un signe; la túnica cobrint 
        la part esquerra del pit, la mirada buida i inexpressiva (o, en tot cas 
        amb l'expressió amarga que li dóna la forma del bigoti), 
        els cabells dibuixats a ratlles i l'aurèola amb la creu darrere... 
        tot contribueix a crear no una imatge de Déu sinó un símbol. 
        Les úniques variacions observables les trobem en la forma de col·locar 
        els dits en la mà que beneeix. La imatge del Beat, 
        pel sol fet que ens hi apareixen els quatre símbols dels evangelistes, 
        ja ens dóna la sensació d'un cert moviment. Fa l'efecte 
        com si giressin al voltant de Déu i la mateixa aurèola ondulada 
        que envolta el rombe trenca amb la figura estàtica central. Ales 
        pintures i escultures del romànic de Catalunya, Déu està 
        cada cop més acompanyat d'altres personatges: els quatre 
        evangelistes, els apòstols, però no podem anar més 
        enllà perquè no semblen representar cap mena d'acció, 
        només hi estan com a figurants. Tan sols el fet d'estar jerarquitzats 
        en funció de la mida i de la distància respecte a Déu 
        fa l'efecte que en vulgui dir alguna cosa més que el fet de simplement 
        estar en presència des Senyor. Aquesta jerarquització aritmètica 
        i geomètrica s'acusa molt més en les imatges esculpides 
        del romànic francès. Les representacions 
        escultòriques tenen volum i amb això poder expressar més 
        que la simple presència. Les figures del tetramorf de Moissac 
        roden al voltant de la Maiestas Domini, sembla que s'empaitin; la posició 
        dels ancians denota certa actitud: contemplen 
        la divinitat però amb voluntat de voler fer alguna cosa; tenen 
        alguna cosa a les mans diferent a un simple llibre, una eina, una arma, 
        per ser utilitzades. El mateix Déu va cofat amb un barret, 
        cosa que sembla indicar que ve o va a algun lloc, no només està. 
        Als timpans de Vezélay, Autun 
        i Saint Denis ja no s'hi exhibeix una mera 
        representació de Déu: es tracta del Judici Final, una escena 
        ben documentada en les Sagrades Escriptures i en la literatura posterior; 
        es tracta de posar en materials plàstics la fi dels temps i la 
        separació dels homes entre els que volaran al paradís i 
        els que cauran al foc de l'infern. Jesucrist mateix fa una acció 
        clara, obre els braços mostrant la 
        palma de les mans en el que en un principi sembla un gest d'acolliment, 
        però que no és més que un acompanyament de la coneguda 
        frase "A la meva dreta..." El dimonis s'emporten i torturen 
        les seves víctimes, que caminen amb pena cap a l'avern; els escollits 
        amb cara agraïda miren enlaire buscant el camí del cel. A 
        Velézay, al timpà del nàrtex, 
        Jesús s'ha hagut de seure de costat com per venir a demostrar-nos 
        que també és humà i en una posició frontal 
        no hi cabia. A Autun s'ha 
        hagut de posar dret, potser per atendre millor les tasques de jutjar la 
        humanitat, potser perquè tampoc no hi cabia assegut de front; l'expressió 
        de Jesús ens diu: "Així és com serà" 
        i sembla com si encongís les espatlles volent expressar un "Jo 
        no hi puc fer res... Aquí ho teniu". Ara bé, si a Moissac, 
        Autun, Saint Denis 
        i Vezélay hi havia discurs narratiu, 
        el que hi ha a Bourges ja és un espectacle 
        gairebé cinematogràfic: el colossal timpà ens mostra 
        un bigarrament de personatges ja pràcticament estàtues, 
        desempallegats del mur, que se les campen per tot l'espai semicircular. 
        Jesús se'ns mostra amb el pit despullat 
        (és un home de carn i ossos), seu amb comoditat i estén 
        els braços cap enfora: hi cap perfectament. Els dimonis, 
        els àngels, els penitents, els benaventurats, 
        literalment estan actuant en una colossal representació coral del 
        que ha de ser el Judici Final. Els seus rostres i els seus cossos expressen 
        el dolor o la felicitat, amb la boca sembla que estiguin dient coses! 
        Tot el timpà està en moviment sota la direcció del 
        Senyor. 
      L'expressió 
        de Déu 
        Els Pantocràtors de l'església 
        Bizantina mostren un rostre del qual no podem decidir si és inexpressiu 
        o bé solament seriós i distant. Alguns, com els de Santa 
        Sofia, a Istanbul, tan sols semblen inexpressius, però d'altres 
        tenen un rictus sever o amargat i n'hi ha que ens fan una cara 
        sorruda com si ens volguessin amonestar pel que estem fent davant 
        Seu. Déu es manté a una distància inabastable dels 
        homes. I és que més que un retrat d'un rostre humà, 
        és un símbol impersonal de la divinitat totpoderosa. Tots 
        ens miren de front amb un ulls perfectament marcats pel semicercle de 
        les celles, semicercle que es repeteix al bigoti, a la boca i a la barbeta. 
        Els Crists de la Catalunya romànica semblen haver perdut en qualitat 
        de dibuix però també han perdut una mica l'aspecte fred 
        els Pantocràtors i això ho veiem clarament en el dibuix 
        de la boca, que perd el rictus amargat; en algun cas el llavi superior 
        adquireix un deix infantil o femení 
        i per tant més dolç. Ara bé, el fet que la Maiestas 
        Domini se'ns aparegui de cos sencer és el que determina que el 
        veiem més com a persona, i els peus en són l'element clau. 
        Déu és Jesús que s'ha fet home i ha caminat entre 
        els homes, que ha caminat descalç, que ha rentat els peus de gent 
        humil i que Ell mateix ha estat clavat a la creu per mans i peus. 
        Jesucrist ens demostra que sota els plecs de les vestidures hi ha un ésser 
        humà, que comença amb aurèola de santedat i acaba 
        en uns peus nus i nafrats, peus que no suren en l'espai, sinó que 
        cal repenjar en algun suport. La postura de les cames de Jesucrist copia 
        també les d'una persona qualsevol al seure: obre els genolls per 
        estar més còmode. Per això ens sobta la figura de 
        Vezélay, que tomba totes dues cames cap a un costat com fent un 
        esforç per adequar-se a l'espai. Està clar, però, 
        que l'home pecador no pot demanar una expressió més acollidora 
        a una Maiestas Domini. Tampoc la tècnica 
        de donar impressió de volum en una figura plana no estava a l'abast 
        dels temps i per això mateix les possibilitats d'expressió 
        quedaven més limitades. La Majestat del Senyor a Moissac continua 
        posseint la mateixa escassetat d'expressió, però pel sol 
        fet d'estar esculpida, de posseir tres dimensions en lloc de dues, ja 
        la fa més humana, més palpable, i la boca ha perdut el rictus 
        amarg. Quan realment canvia l'expressió és quan s'abandona 
        la idea d'omplir les parts assenyalades de l'església amb la Maiestas 
        Domini i el clergat es decideix per les escenes del Judici 
        Final per farcir els timpans de les portalades eclesiàstiques. 
        Naturalment Jesús no es pot limitar a fer acte de presència 
        i a beneir o fer un gest i mostrar el llibre. Jesús està 
        jutjant, està dividint els homes entre els qui gaudiran del paradís 
        i els que es turmentaran tota l'eternitat a l'infern. L'escena apocalíptica 
        (en el sentit literal del mot, perquè tot sovint posen en plàstica 
        les descripcions de l'Apocalipsi de Sant Joan) ens ha de mostrar un Déu 
        just però no pas bondadós: l'escena del timpà és 
        una composició simètrica i per 
        tant la meitat se'n van al cel i l'altra a les tenebres: hom té 
        un cinquanta per cent de possibilitats de gaudir del paradís (és 
        molt poc!). Però l'expressió de Jesús, tot i que 
        no dolça, demostra sofriment per haver de condemnar a qui s'ho 
        mereix: per això, el fet d'obrir els braços, més 
        que no pas partir la humanitat en funció dels seus pecats, sembla 
        més aviat dir: "Vet aquí el sofriment del món, 
        i jo en sóc part." En cas d'Autun 
        fa l'efecte que digui "No és a les meves mans fer-hi res". 
        En les cares d'aquestes figures ja hi comencem a entreveure el Jesús 
        de moltes imatges que ens acompanyaran fins avui: el bigotut de Saint 
        Denis o les figures anguloses com esculpides en ciment 
        d'Autun. 
      La tècnica 
        Un dels elements claus per poder donar una expressió humana a una 
        figura pintada o esculpida és la capacitat tècnica del moment 
        històric i la destresa de l'artista. És ben clar que en 
        el cas de l'art bizantí hi ha una voluntat decidida de realitzar 
        els Pantocràtors de la manera com els 
        van realitzar, perquè els artistes posseïen les capacitats 
        necessàries per dur a terme qualsevol repte, per donar forma a 
        qualsevol expressió, com ho demostren els complicats i refinats 
        mosaics de l'època, les ombres de les figures els plecs de les 
        vestidures, la composició de l'escena sencera..., tot d'aspectes 
        que veiem potser millor en altres representacions, com les de la Crucifixió 
        o el Davallament als Inferns. Aquesta tècnica tan refinada que 
        es va anar perfeccionant a base de repeticions al llarg dels segles a 
        Bizanci sembla que no va tenir rèplica a l'Europa del prerromànic 
        i el romànic, almenys pel que veiem de les que s'han conservat, 
        perquè és veritat que moltes s'han perdut o n'han desaparegut 
        parts essencials; però el cert és que ens costa de veure 
        cap destresa en la Maiestas de Sant Nazari 
        de Clusa o bé res més que unes molt bones còpies 
        en els frontals d'altar. Naturalment, 
        després de segles de ruralització de la societat civil, 
        de continues guerres i invasions, crear un excedent econòmic que 
        permetés certa dedicació a l'art va tenir les seves dificultats, 
        i quan va començar sembla que ho va fer des de les beceroles. L'estatuària 
        requeria més tècnica i els artesans se'n van sortir com 
        van poder (al cap i a la fi no se'ls demanava pas obres d'art sinó 
        il·lustracions per a les esglésies) i les figures surten 
        rodanxones, molt poc estilitzades, 
        de vegades només esbossades, d'altres vegades ingènues 
        i infantils. Però el ple romànic i el gòtic francès 
        ens omplen les esglésies de formes ja naturalistes, carents de 
        tot hieratisme. Els tallers artesants s'aniran convertint en gremis que 
        aniran acumulant el secret de la construcció d'edificis i la tecnologia 
        necessària (tant en coneixement com en eines) per arribar a aixecar 
        esglésies de la complexitat de la catedral gòtica. Els artesans 
        viatgen i tenen ànsia per conèixer nous sistemes de fer, 
        la relativa cessació d'enfrontament bèl·lics i un 
        cert augment de l'excedent econòmic permeten dedicar més 
        temps i més diners a la perfecció de tota obra. Les esglésies 
        es decoren amb figures que ja són humanes (encara que potser no 
        hem arribat al retrat), que fan gestos 
        amb les mans, que manegen objectes, que realitzen alguna acció 
        i no només estan de cara a l'espectador, amb figures d'animals 
        (insectes o rèptils) i amb monstres 
        (éssers infernals). Moissac i Saint 
        Denis i Chartres són exemples clars 
        d'aquest naturalisme. Però en algun lloc l'esperit artístic 
        va més enllà i no es vol limitar a reproduir amb fidelitat 
        el cos humà, sinó que li vol donar expressió i sentiment, 
        i deforma el cos humà: l'allarga, l'estilitza, el destaca del mur 
        del fons, li fa fer ganyotes: es tracta de Vezélay. 
        O bé es veu prou capaç d'abandonar el "classicisme" 
        de les figures de Chartres i esculpir més expressió que 
        figura, de deixar les formes com només esbossades, amb el cantell 
        viu: es tracta d'Autun. L'artesà ja estampa 
        el seu segell personal en l'estil de cada estàtua. Potser no firma 
        amb el seu nom (el gremi encara) però ja s'hi encamina. La mera 
        còpia i repetició ha quedat enrere. Sembla que l'art ha 
        seguit el mateix camí que l'aprenentatge escolar: repetir i copiar 
        fins a adquirir les destreses necessàries per treballar de manera 
        autònoma sota decisions personals i lliures. 
      
     |