INFORMACIÓ:

La Música dins la xarxa s'escolta mitjançant arxius que s'anomenen : WAV, MIDI i MP3.

Formats de so. Per poder manejar el so digital cal que utilitzem els formats, és a dir, formes de guardar els arxius musicals.
Format WAVE és el format originari de Microsoft per emmagatzemar el so . Té l'extensió wav. La seva mida és massa gran per transitar per la Xarxa.
Format MIDI és un llenguatge de comunicació estàndard que utilitzen els dispositius MIDI i l'ordinador.
Format CDA és el format que utilitzen els Cds.
Format MP3 és el format de compressió del so i té l'extensió mp3. El fet que pesi poc, l'ha fet molt pràctic per a transitar per la xarxa. Redueix el so una dotzena part de la seva mida originària. Cal tenir en compte que una música comprimida ja no pot recobrar la qualitat de so de quan era Wave.
CDDB és una base de dades de so de discs compactes a la Xarxa.

Per escoltar-los ens fa falta els softwares específics . Els arxius *wav els podem escoltar amb el RealPlayer; els *mid els escoltarem amb el MusicTime; i els *mp3 amb el programa Winamp

Per escoltar aquests arxius primer us heu de baixar els softwares que us faci falta ; després heu d'obrir una carpeta a Els Meus Documents i posar-li el nom del tipus d'arxiu per poder desar -ho al vostre disc dur. D'aquesta manera, si desprès els volem mirar amb notes ja ho tindrem a punt. En el cas del Real Player, escoltarem la Música en línia.

El què en diem MP3, és un compressor d'arxius de Música que aconsegueix reduir la seva mida una dotzena part de l'original, aproximadament, amb una qualitat de CD. La diferència és molt gran. És molt clar que la compressió fa perdre la qualitat de la Música que pot tenir un CD i encara més una actuació en directe. Ens cal un programa que ens permeti escoltar la música en aquest format.

El MIDI és un llenguatge que transmet dades informàtiques que es converteixen en so. Els teclats electrònics són instruments que fan sonar les notes, a més a més, podrem controlar el tema musical des de l'ordinador, mitjançant un programa que s'anomena seqüenciador. La sonoritat no és tant bona, i ens adonem de seguida que es tracta d'una sonoritat metàl·lica, la qual cosa ens fa pensar que són instruments electrònics. Un arxiu MIDI sempre és una "imitació" sonora, bastant acceptada això sí , però és una mica diferent de la música que escoltem amb instruments acústics. La informació MIDI es fa mitjançant uns cables amb connectors especials de cinc puntes que connecten un teclat a l'ordinador. I així es generen els arxius MIDI que pesen molt poc i poden transitar per la xarxa més còmodament. També es poden generar arxius MIDI des del programa MusciTime. Quan ja tens la partitura escrita, cal desar-ho al disc dur, amb la opció de *mid, i així podrà transitar per la xarxa.

Recordeu que la Música en directe, sempre és la millor experiència per veure de prop els/les intèrprets i gaudir de la Música.