 |
3.-LA PERCEPCIÓ DE LA FORMA |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
1.1.-La nostra percepció és selectiva |
|
|
|
|
|
En el nostre entorn hi ha un conjunt enorme d'estímuls visuals que canvien a cada instant. Són massa estímuls per |
|
|
poder captar-los al mateix temps. Per aquesta raó, el nostre cervell automaticament descarta qualsevol estímul |
|
|
innecesari, i selecciona aquell estímul necessari per sobreviure. La nostra percepció és selectiva. |
|
|
A nivell qualitatiu la percepció pot ser pràctica o estètica. |
|
|
|
|
|
LA PERCEPCIÓ PRÀCTICA |
|
|
La nostra percepció pràctica selecciona la informació que ens és util i necessaria per la nostra vida. Aquesta percepció |
|
|
fa que relacionem els objectes que veiem amb l'esquema mental que en tenim d'aquest objecte. |
|
|
La percepció pràctica es fixa en les coses per identificar-les i per unir-les a un nom i a una utilitat. |
|
|
|
|
|
LA PERCEPCIÓ ESTÈTICA |
|
|
La nostra percepció és estètica quan ens fixem en els elements del llenguatge visual (color, forma, grandaria i textura) |
|
|
i en els valor expressius (sensacions, idees, sentiments...) ...o sigui en el com és alló que estem veient. |
|
|
Aquest tipus de percepció ignora els noms de les coses. |
|
|
|
|
1.2.-Els elements del llenguatge visual |
|
|
|
|
|
El que podem veure en qualsevol imatge són formes, textures, colors, posicions ...organitzades d'una manera |
|
|
determinada. Aquests són els elements visuals que configuren les imatges. Juntament amb els elements visuals, |
|
|
també tenim els elements de relació i els elements conceptuals. |
|
|
|
|
|
ELS ELEMENTS VISUALS |
|
|
Els elements visuals determinen l'aspecte dels objectes, els podem veure facilment i són presents al nostre |
|
|
voltant. Quan reproduim un model, fotografia o imatge, aquests elements també és reprodueixen. |
|
|
|
|
|
|
La forma |
Marca el contorn dels objectes i imatges |
|
|
|
La grandària |
Indica el tamany d'un objecte respecte d'un altre, o la proximitat i llunyania d'aquests. |
|
|
|
El color |
Ens ajuda a descriure el món gràcies a la bellesa cromàtica que ens envolta . |
|
|
|
La textura |
Descriu la superfície dels objectes |
|
|
|
|
|
ELS ELEMENTS CONCEPTUALS |
|
|
Els podem veure en el nostre entorn gràcies al nostre pensament geomètric. Aquests conceptes es materialitzen |
|
|
en signes graficoplàstics |
|
|
|
|
|
|
El punt |
El podem observar en el centre d'una forma circular. |
|
|
|
La línia |
Que la podem dibuixar amb traços rectes o corbs |
|
|
|
El pla |
Format per taques i formes planes. |
|
|
|
El volum |
Representat amb formes geomètriques tridimensionals. |
|
|
|
|
|
ELS ELEMENTS DE RELACIÓ |
|
|
Relacionen i organitzen els anteriors elements, o sigui els elements visuals i conceptuals en una composició |
|
|
determinada. |
|
|
|
La posició |
Ens indica si l'objecte es troba a la dreta o a l'esquerra. |
|
|
|
La direcció i sentit |
Ens indica la direcció que agafa l'objecte. |
|
|
|
La proporció |
Ens ajuda a contrastar mides i tamanys. |
|
|
|
El pes visual |
Els objectes en funció de la forma i color omplen més o menys una imatge. |
|
|
|
|
1.3.-La forma com elements del llenguatge visual |
|
|
|
|
|
El llenguatge visual és un sistema de comunicació basat en signes que es perceben amb la vista, com la forma. |
|
|
No en som conscients, peró tot té la seva forma. Una mateixa cosa pot tenir moltes formes. |
|
|
|
|
|
ELS ESTEREOTIPS DE LES FORMES |
 |
|
Si ens demanen dibuixar un cotxe, segurament farem un dibuix similar a aquest. |
|
Tots sabem que els cotxes tenen formes molt diverses. Però el cert és que tots |
|
tenim un esquema gràfix fix i molt simple per dibuixar qualsevol objecte |
|
quotidià. Ignorem la quantitat de formes que realment té aquest concepte i la reduïm a un dibuix tìpic molt facil de fer. |
|
|
Aquesta manera tan sencilla de dibuixar la denominem estereotip. |
|
|
|
|
|
L'element del dibuix que permet representar la forma dels objectes és la línia. |
|
|
|
1.4.-La grandària com elements del llenguatge visual |
|
|
|
|
|
La grandària és un element visual diferent al de la forma. Pot mantenir-se la forma i modificar-se la grandària, en aquest |
|
|
cas parlem d'objectes semblants. |
|
|
La grandària és una sensació relativa, cal comparar un objecte amb un altre per saber si és més gran o no. També cal |
|
|
tenir present que la grandària pot mesurar-se amb unitats com un metre, un centimetre...per tal de determinar quantes |
|
|
vegades la conté. Es aquest numero la seva mesura. |
|
|
Estem familiaritzats amb la mida dels objectes que ens envolten, la rao es l'estandarització de la mida dels objectes. |
|
|
|
|
|
Un valor expressiu molt utilitzat és l'alteració de la mida habitual d'un objecte. |
|
|
1.5.-El color com elements del llenguatge visual |
|
|
|
|
|
Descriure els colors és una manera de descriure el món visible. |
|
|
Hi han infinits colors, però ens passa com amb les formes, que simplifiquem al màxim la idea cromàtica i acabem |
|
|
estereotipant els colors. Pintem el cel blau, el sol groc, el camp verd.... i oblidem la riquesa cromàtica que ens envolta. |
|
|
|
|
|
Per utilitzar correctament els colors, hem de saber barrejar-los. Per pintar hem de tenir un mínim de tres colors. |
|
|
Aquests colors han de ser el groc, el magenta i el cyan. |
|
|
|
|
|
PRIMARIS |
GROC |
MAGENTA |
CYAN |
|
|
|
|
|
|
|
|
SECUNDARIS |
VERMELL |
VIOLETA |
VERD |
De la barreja de dos primaris. |
|
|
|
|
|
|
TERCIARIS |
TARONJA |
CARMI |
VERD CLAR |
De la barreja d'un primari i secundari |
|
|
MORAT |
BLAU FOSC |
BLAU VERDÓS |
|
|
|
1.6.-La textura com elements del llenguatge visual |
|
|
|
|
|
La textura és l'aspecte de les superfícies provocat per la repetició multiple d'algun tret. |
|
|
Tot alló que ens envolta sigui natural o artificial té una qualitat superficial. Si analitzem diferents textures podrem percebre |
|
|
que n'hi ha que són tàctils, gràfiques, regular, irregular... |
|
|
|
|
|
TIPUS DE TEXTURES |
|
|
És tàctil si percebem el relleu amb els dits, gràfica quan percebem el relleu amb la vista, regular quan els trets estàn |
|
|
repartits per iguals i irregular o lliure quan els trets estàn repartits a l'atzar. |
|
|
|
|
|
APLICACIÓ DE TEXTURES |
|
|
Cada cosa té la seva pròpia textura, de la mateixa manera que cada cosa té el seu color. Si modifiquem la textura real |
|
|
per una altre obtenim una representació subjectivada, o sigui una imatge de fantasia. |
|
|
|
|
|
|
|
|
Exercicis Autocorrectius |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|