Els sòls són el resultat de la interacció litosfera-biosfera-atmosfera-hidrosfera. Són sistemes que evolucionen i depenen, en gran mesura, de les condicions climàtiques. A les zones tropicals es desenvolupen uns tipus de sòls característics a causa de la interacció entre els sistemes que hem comentat abans.

Perfil d'un sòl
HoritzóCaracterístiques
AAcumulació de matèria orgànica, descomposició, infiltració, humificació, lixiviació
BPrecipitació de sals
CRoca madre
4.Quina conseqüència té la tala de bosc a les zones tropicals?:
La tala produeix un procés de lixiviació intensa la qual cosa fa que hi hagi una acumulació important de laterites, bauxites i limonites a l'horitzó "B", amb la corresponent formació de crostes i canvis en l'estructura del sòl.
La tala produeix un procés de descomposició orgànica intensa la qual cosa fa que hi hagi una acumulació important d'humus a l'horitzó "B".
La tala produeix un procés de laterització intensa la qual cosa fa que hi hagi una acumulació important de laterites, bauxites i limonites a l'horitzó "B", amb la corresponent formació de crostes i canvis en l'estructura del sòl.
La tala produeix un procés de laterització intensa la qual cosa fa que hi hagi una acumulació important d'òxids i hidròxids de calci i magnesi a l'horitzó "B", amb la corresponent formació de crostes i canvis en l'estructura del sòl.
3.En algunes zones tropicals es procedeix a la tala del bosc per fer una explotació agrícola. Aquestes explotacions duren pocs anys i després han de ser abandonades i els terrenys s’han d’aprofitar per a la pastura. Per què creieu que no són sòls adequats per al conreu?:
Perquè la forta lixiviació que es produeix fa que els nutrients no siguin a l'abast de les rels de les plantes, la qual cosa provoca una ràpida degradació de la zona.
Perquè la forta precipitació provoca la inundació aquestes zones i impedeix el conreu, ja que les plantes s'ofeguen.
Perquè la forta descomposició de la matèra orgànica dificulta el creixement de les plantes conreades.
Perquè la forta capil·laritat que es produeix fa que els nutrients no siguin a l'abast de les rels de les plantes, la qual cosa provoca una ràpida degradació de la zona.
2.Podríeu explicar algun dels processos que caracteritzen la dinàmica de l'horitzó B d’aquests tipus de sòls?:
El procés més característic és la carbonatació (precipitació de carbonat de calci a partir de materials calcaris).
El procés més característic és la precipitació (acumulació de sulfats i clorurs a partir de guixos i sals).
El procés més característic és la laterització (formació d'òxids i d'hidròxids de calci i magnesi a partir de carbonats).
El procés més característic és la laterització (formació d'òxids i d'hidròxids de ferro i d'alumini a partir dels minerals argilosos).
1.Podríeu explicar algun dels processos que caracteritzen la dinàmica de l'horitzó A d’aquests tipus de sòls?:
L'elevada temperatura i la intensa precipitació fan que l'activitat bacteriana sigui escasa, per la qual cosa l'evolució del component húmic (tipus mull) és molt lenta i l'horitzó "A" molt prim.
L'elevada temperatura i la intensa precipitació fan que l'activitat bacteriana sigui escasa, per la qual cosa l'evolució del component húmic (tipus mull) és molt lenta i l'horitzó "A" molt gruixut.
L'elevada temperatura i la intensa precipitació fan que l'activitat bacteriana sigui molt intensa, per la qual cosa l'evolució del component húmic (tipus mull) és molt ràpida i l'horitzó "A" molt prim.
L'elevada temperatura i la intensa precipitació fan que l'activitat bacteriana sigui molt intensa, per la qual cosa l'evolució del component húmic (tipus mull) és molt ràpida i l'horitzó "A" molt gruixut.