A la població de Sinera s’ha produït la salinització de l’aigua del riu, que es feia servir per a ús domèstic i industrial. El límit de clorurs permès per a l’aigua destinada a potabilització és de 200 mg L–1.
Alguns tècnics afirmen que la causa han estat les explotacions mineres que extrauen sals potàssiques a la part alta de la vall i deixen el material de rebuig en runams a l’exterior. Els responsables de les mines argumenten que la contaminació té un focus natural a causa dels afloraments de sals que hi ha a la zona. Argumenten que els runams de les mines tenen un col·lector per recollir l’aigua i evitar que vagi a parar al riu. Per determinar quin és el focus contaminant s’ha realitzat un estudi geològic de la zona, s’han fet anàlisis a diferents punts del riu i un sondeig a l’aflorament de sals.

Salinitat mitjana al riu a les tres poblacions (mg L–1)
Can DolçCan SalatSinera
Clorurs16,427,3579
Sodi9,114,4291,4
Potassi1,12,177,4

Sondeig
Profunditat (m)Materials
0 - 100Fines capes d'halita (sal sòdica) i argil·lita
100 - 300Silvina (sal potàssica)
300 - 350Carnal·lita (sal potàssica i magnèsica)
8.Descriviu les mesures que caldria prendre per disminuir l’impacte ambiental que s’ha produït al riu, tant si està ocasionat per un focus natural com si ho està per un d’antropogènic:
Construcció d'una depuradora per potabilitzar l'aigua del riu.
Construcció d’un col·lector amb una dimensió suficient per poder recollir les aigües d’escolament superficial que dissolen les sals dels runams.
Dipositar els rumans en un altre indret, més lluny del riu.
La salinització natural originada per la formació salina només es podria evitar impermeabilitzant el llit del riu o bé desviant el seu curs.
7.Quins efectes pot tenir una elevada salinitat del riu?:
Canvia els ecosistemes fluvials al ser moltes espècies sensibles a les variacions en la salinitat.
Empitjora les seves propietats organolèptiques. El límit permès per a l’aigua de consum és de 200 mg /l, aquestes altes concentracions no poden eliminar-se en el procés de potabilització, per la qual cosa l’aigua de subministrament seria de baixa qualitat.
Evita la corrosió de les canalitzacions industrials i urbanes.
Afavoreix la corrosió a les canalitzacions i per tant no són adequades per alguns processos industrials.
L'aigua és adequada pel reg per l’elevada pressió osmòtica que provoquen en la solució del sòl.
L'aigua no és adequada pel reg per l’elevada pressió osmòtica que provoquen en la solució del sòl.
6.A partir de les dades de la taula i del mapa geològic s’ha pogut determinar que els runams són el focus de contaminació del riu. Quina prova s’ha trobat?:
L'elevada concentració de clorurs a Sinera
L'elevada concentració de sodi a Sinera
L'elevada concentració de potassi a Sinera
L'absència de magnesi a Sinera
5.Com saben que les capes de sal són paral·leles a la capa de gresos?:
Perquè tenen el mateix símbol de cabussament
Perquè simbols de cabussament diferents
Perquè tenen un contacte discordant
Perquè tenen un contacte concordant
4.Per què són necessàries les dades del sondeig per dibuixar el tall geològic?:
Perquè indiquen el cabussament de les sals
Perquè indiquen la potència de les capes de sal
Perquè indiquen l'ordre de disposició de les sals
Perquè indiquen la possible existència de filtracions
3.Quina disposició tenen les argil·lites més orientals?:
Són horitzontals
Són verticals
Cabussen 10º cap a l'est
Cabussen 10º cap a l'oest
2.Quina disposició tenen els conglomerats?
Són horitzontals
Són verticals