Una empresa ha elaborat un projecte per construir una urbanització en una àrea d’oci, que no quedi gaire allunyada del riu. Per analitzar els riscos geològics es disposa d’un mapa d’inundabilitat de la zona, al qual s’han afegit els trets geomorfològics més importants. S’han seleccionat tres possibles emplaçaments de la urbanització, indicats amb les lletres A, B i C al mapa. Es tracta de veure quin emplaçament és el més idoni.
9.Una urbanització intensa en aquesta àrea alteraria el risc d’avingudes degudes a certs efectes en el cicle hidrològic i de sediments. Esmenteu alguns d’aquests efectes:
Les urbanitzacions poden disminuir l’erosionabilitat del sòl per la superfície de terreny que es queda sense protecció de la vegetació pels moviments de terres (desmunts i terraplens).
Les urbanitzacions poden augmentar l’erosionabilitat del sòl per la superfície de terreny que es queda sense protecció de la vegetació pels moviments de terres (desmunts i terraplens).
Les urbanitzacions poden modificar els perfils dels vessants.
Les urbanitzacions disminueixen la infiltració.
Les urbanitzacions augmenten la infiltració.
Les urbanitzacions fan disminuir els sediments que s’arrosseguen amb pluges intenses.
Les urbanitzacions fan augmentar els sediments que s’arrosseguen amb pluges intenses.
Les urbanitzacions augmenten l’efecte avinguda perquè provoquen un augment del volum d’aigua que s’escola superficialment.
Les urbanitzacions disminueixen l’efecte avinguda perquè provoquen una disminució del volum d’aigua que s’escola superficialment.
8.Esmenteu alguns processos geològics externs de vessants que es puguin convertir en una situació de risc:
els despreniments
les esllavissades
els cons de dejecció actius
deguts a materials inestables, com les argiles expansibles.
els fluxos.
les avingudes
els derivats de dissolució de materials (karstificació)
7.Esmenteu alguns processos geològics externs fluvials que es puguin convertir en una situació de risc:
els despreniments
les esllavissades
els cons de dejecció actius
deguts a materials inestables, com les argiles expansibles.
els fluxos.
les avingudes
els derivats de dissolució de materials (karstificació)
6.Indiqueu quin dels tres és l'emplaçament òptim:
C
5.Justifiqueu, per a l'emplaçament C, el grau d’idoneïtat per dur a terme el projecte:
Està aprop del riu però queda protegit de les avingudes.
Està situat pràcticament en el llit d’inundació, i per tant té més risc d’avingudes.
Està situat en un indret en que hi ha esfondraments, possiblement per processos de dissolució.
Està protegit de les avingudes per la carretera.
4.Justifiqueu, per a l'emplaçament B, el grau d’idoneïtat per dur a terme el projecte:
Està protegit de les avingudes per la carretera.
3.Justifiqueu, per a l'emplaçament A, el grau d’idoneïtat per dur a terme el projecte:
Està protegit de les avingudes per la carretera.
2.Quina altura assoleix l'aigua en període de retorn de 10 a 100 anys?
menys de 700 m
més de 800 m
1.Quina distància vertical cal deixar entre els 800 m i 900 m al dibuixar el perfil topogràfic?: