A la figura adjunta podeu observar dues zones que han estat reforestades amb dos mètodes diferents. A la zona “1” s’han fet terrasses (bancals) i solcs (caballons) al sòl abans de plantar els plançons dels arbres. A la zona “2” s’ha mantingut el sòl original i també la vegetació arbustiva i s’han fet forats per plantar els plançons.

Descripció dels sòls
SòlDescripció
ASòl amb una textura franco-argilosa. Horitzó “A” molt compactat, sense estructura, amb poca matèria orgànica (40 cm). Horitzó B compactat (60 cm).
BSòl amb una textura franco-argilosa. Horitzó “A” amb estructura en blocs, amb matèria orgànica abundant (40 cm). Horitzó B amb la mateixa estructura (60 cm).
8.Valoreu l'afirmació "El mètode de terrasses destrueix la vegetació arbustiva i , per tant, augmenta el risc d’erosió":
No és correcte, el risc d'erosió no depèn de la presència de vegetació arbustiva.
Sí és correcte, el risc d'erosió és menor si no s’elimina la vegetació arbustiva.
No és correcte, el risc d'erosió augmenta si les arrels són molt profundes.
Sí és correcte, el risc d'erosió augmenta perquè la vegetació autòctona augmenta l’escolament superficial i ajudarà a retenir els components del sòl.
7.Valoreu l'afirmació "El mètode amb forats permet mantenir l’estructura del sòl i per tant conservar la seva fertilitat":
No, la fertilitat no es conserva perquè aquest mètode afecta greument l'estructura del sòl.
Sí, la fertilitat es conserva perquè aquest mètode conserva l'estructura del sòl.
No, la fertilitat no es conserva perquè aquest mètode augmenta l'escolament superficial del sòl.
Sí, la fertilitat es conserva perquè la vegetació autòctona disminueix la infiltració.
6.Valoreu l'afirmació "La zona “2” permet un millor rendiment forestal ja que les espècies que s’hi planten no tenen tanta competència per l’aigua i els nutrients (es tracta d’una zona amb limitacions d’aigua)":
Sí, el rendiment forestal és major perquè aquest mètode conserva part de la vegetació arbustiva que pot aportar nutrients al sòl.
Sí, el rendiment forestal és major perquè si no s’elimina la vegetació arbustiva els plançons estan millor protegits.
No, el rendiment forestal és menor perquè si no s’elimina la vegetació arbustiva els plançons tindran més competència per l’aigua i els nutrients.
No, el rendiment forestal és menor perquè la vegetació autòctona augmentarà l’escolament superficial i es perdran components del sòl.
5.Valoreu l'afirmació: "El mètode de forats (zona 2) té un impacte ambiental més gran":
No, l’impacte ambiental és menor perquè aquest mètode conserva part de la vegetació arbustiva i no modifica tant el sòl.
Sí, l'impacte ambiental és major perquè si no s’elimina la vegetació arbustiva els plançons tindran més competència per l’aigua i els nutrients.
No, l'impacte ambiental és menor perquè l’estructura del sòl millora el seu airejament i altres propietats important per a la vegetació.
Sí, l'impacte ambiental és major perquè la vegetació autòctona disminuirà l’escolament superficial i portarà els nutrients als aqüífers.
No, l'impacte ambiental és menor perquè la vegetació autòctona disminuirà l’escolament superficial i ajudarà a retenir els components del sòl.
4.Per què el sòl B correspon a la zona 2?:
El mètode de forats per plantar els plançons implica la utilització de maquinària
Si es manté el sòl original i també la vegetació arbustiva, augmenta la quantitat de matèria orgànica
Si no s'utilitza maquinària, no es compacta el sòl i no es destrueix l’estructura
El mètode de forats destrueix l'estructura del sòl
3.Considerant les propietats del sòl de les dues zones després de fer la reforestació, quin us sembla que pertany a la zona 2?:
2.Per què el sòl A correspon a la zona 1?:
El mètode de terrasses i solcs implica la utilització de maquinària
L'ús de maquinària airetja el sòl afavorint la infiltració
L'ús de maquinària compacta el sòl destruint l’estructura
L'ús de maquinària permet conservar una part de la vegetació autòctona, augmentant la matèria orgànica
L'ús de maquinària elimina la vegetació autòctona, disminuint la matèria orgànica