Els processos geològics externs són fenòmens dinàmics que, de manera natural, es desenvolupen sobre el nostre territori. Quan les activitats humanes es poden veure afectades per aquests processos, es generen situacions de risc. El tall geològic adjunt n’és un exemple.
 
 
 
 
 
 
Descripció dels sòls
SòlDescripció
ASòl amb una textura franco-argilosa. Horitzó “A” molt compactat, sense estructura, amb poca matèria orgànica (40 cm). Horitzó B compactat (60 cm).
BSòl amb una textura franco-argilosa. Horitzó “A” amb estructura en blocs, amb matèria orgànica abundant (40 cm). Horitzó B amb la mateixa estructura (60 cm).
8.Si es construeix la carretera en el sector C, quines mesures correctores caldrà adoptar per minimitzar el risc de despreniments?:
Si els blocs són petits, es poden instal·lar malles metàl·liques
Fer talussos amb menys pendent
Fer cunetes
Quan els blocs són de grans dimensions, se solen fer ancoratges
Fer canalitzacions exteriors per a desviar l’aigua
Construir bancals
Revegetar la zona amb espècies autòctones adients
7.Si es vol construir en el sector C (assenyalat en el tall) una carretera, quin risc induït s’ha de preveure en relació amb les calcàries?:
La carretera es podria veure afectada per esllavissaments translacionals, ja que la disposició de les capes d’argil·lites presenta un cabussament favorable i la sortida l’aigua de la surgència podria ser el factor desencadenant
La carretera es podria veure afectada per esllavissaments rotacionals, ja que la disposició de les capes d’argil·lites presenta un cabussament favorable i la sortida l’aigua de la surgència podria ser el factor desencadenant
La carretera es podria veure afectada per esfondraments, ja que les capes d’argil·lites es podrien dissoldre per l'acció de l’aigua procedent de la surgència
La carretera es podria veure afectada per despreniments, ja que les calcàries formen un talús molt verticalitzat i afectat per un procés de carstificació
La carretera es podria veure afectada per colades de fang, ja que la disposició de les capes d’argil·lites presenta un cabussament favorable i la sortida l’aigua de la surgència podria ser el factor desencadenant
6.Si es construeix la carretera en el sector C, quines mesures correctores caldrà adoptar per minimitzar el risc d'esllavissaments i colades de fang?:
Fer drenatges interiors per evitar que l’aigua s’acumuli
Instal·lar xarxes metal·liques
Instal·lar ancoratges
Fer murs o contraforts de formigó
Fer canalitzacions exteriors per a desviar l’aigua
Construir cunetes
Revegetar la zona amb espècies autòctones adients
5.Si es vol construir en el sector C (assenyalat en el tall) una carretera, quin risc induït s’ha de preveure en relació amb les argil·lites?:
La carretera es podria veure afectada per esllavissaments translacionals, ja que la disposició de les capes d’argil·lites presenta un cabussament favorable i la sortida l’aigua de la surgència podria ser el factor desencadenant
La carretera es podria veure afectada per esllavissaments rotacionals, ja que la disposició de les capes d’argil·lites presenta un cabussament favorable i la sortida l’aigua de la surgència podria ser el factor desencadenant
La carretera es podria veure afectada per esfondraments, ja que les capes d’argil·lites es podrien dissoldre per l'acció de l’aigua procedent de la surgència
La carretera es podria veure afectada per colades de fang, ja que la disposició de les capes d’argil·lites presenta un cabussament favorable i la sortida l’aigua de la surgència podria ser el factor desencadenant
4.Valoreu la viabilitat de la construcció del xalet al punt B?:
Positiva
Negativa
No hi ha suficient informació
3.Quins riscos comporta la construcció d'un xalet a la zona B?:
Hi ha risc d'esfondrament perquè el xalet es construeix damunt de graves
Hi ha risc d'inundació perquè el xalet es construeix damunt de graves, en la plana al·luvial del riu
Hi ha risc de despreniments, ja que el xalet es troba a prop de la cinglera de calcàries
Hi ha risc d'esllavissaments rotacionals, ja que les calcpàries del talús cabussen vers la plana al·luvial
Hi ha risc d'esllavissaments translacionals, ja que les calcpàries del talús cabussen vers la plana al·luvial
2.Valoreu la viabilitat de la construcció del xalet al punt A?:
Positiva
Negativa
No hi ha suficient informació
1.Quins riscos comporta la construcció d'un xalet a la zona A?:
Hi ha risc d'esllavissades perquè la calcària està carstificada
Hi ha risc de reptació perquè les calcàries estan carstificades
Hi ha risc d'esfondrament perquè les calcàries estan carstificades
Hi ha risc de sòl expansiu perquè les calcàries estan carstificades