Completeu el quadre següent, identificant els processos del cicle hidrològic esmentats en el quadre amb els nombres que apareixen en l’article adjunt. D’acord amb la informació de l’article, indiqueu també en el quadre en quins usos del sòl (boscos o conreus) aquests processos tenen molta magnitud (signe +) o poca magnitud (signe -).

EL cicle hidrològic

Heraldo de Aragón, 3-nov-2001(resumit)

Des dels anys seixanta, les precipitacions són cada cop menors en el Pirineu. A més, l’aigua que arriba als rius també està disminuint amb rapidesa. Segons un estudi realitzat per un equip de l’Instituto Pirenaico de Ecología (IPE-CSIC) el canvi de l’ús del sòl és la principal causa d’aquest descens de cabals en els rius del Pirineu. L’abandonament del medi rural ha augmentat la superfície forestal, la qual cosa ha reduit els cabals al voltant d’un 20% respecte a principis del segle XX. Els arbres consumeixen més aigua que els cultius (1), i retenen part de la pluja en les seves capçades (2), que s’evapora amb facilitat. Això té una part positiva: les avingudes (3) tenen una periodicitat menor i són menys violentes, ja que el bosc i els matolls retenen millor l’aigua. També es produeix una millor recàrrega dels aqüífers subterranis (4). A més, els embassaments tenen menys problemes de colmatació, ja que les aigües baixen amb menys violència, provoquen menys erosió i arrosseguen molts menys sediments. Per contra, a la costa sol passar a l’inrevés, ja que la progressiva urbanització de les zones agrícoles és la causa d’un augment de cabals en les lleres i un increment tant de les inundacions com de la seva virulència.
7.D’acord a les informacions de l’article, expliqueu la relació entre el comportament hidrològic, la quantitat de sediment i la qualitat de les aigües de les conques costaneres molt urbanitzades:
Les conques costeres molt urbanitzades, més impermeabilitzades, tenen menys infiltració i hi ha més flux superficial respecte al subterrani
Les conques costeres molt urbanitzades, menys impermeabilitzades, tenen més infiltració i hi ha més flux subterrani respecte al superficial
Les conques costeres molt urbanitzades tenen menys erosió hídrica pel major recobriment vegetal i pel menor escolament superficial
Les conques costeres molt urbanitzades tenen més erosió hídrica pel menor recobriment vegetal i pel major escolament superficial
Les conques costeres molt urbanitzades tenen arrosseguen aigües de pitjor qualitat
Les conques costeres molt urbanitzades tenen arrosseguen aigües de millor qualitat
Les conques costeres molt urbanitzades tenen aigües amb més sediments
Les conques costeres molt urbanitzades tenen aigües amb menys sediments
6.D’acord a les informacions de l’article, expliqueu la relació entre el comportament hidrològic, la quantitat de sediment i la qualitat de les aigües de les conques pirinenques:
Les conques pirinenques, amb menys quantitat de boscos, tenen menys infiltració i hi ha més flux superficial respecte al subterrani
Les conques pirinenques, amb més quantitat de boscos, tenen més infiltració i hi ha més flux subterrani respecte al superficial