Els cellers Vins PAU produeixen tres tipus diferents de vins (Vinus terrae, Pedra i Sol i Tossal de la Corona) segons les característiques de les finques i els sòls d’on provenen els raïms, tal com s’indica en el diagrama adjunt.

Característiques dels sòls
SòlIIIIII
Horitzó A0-10 cm
pedregós
textura francoarenosa
0-20 cm
moderadament pedregós
0-20 cm
lleugerament pedregós
Horitzó B10-100 cm
cimentat per carbonat càlcic
20-100 cm
moderadament pedregós
20-120 cm
no pedregós
Vinus terrae

Vi de color cirera fosc i reflexos caoba. Procedeix de les nostres vinyes més productives i més antigues sobre sòls profunds i frescals. Actualment l’elaborem segons els mètodes més moderns, que n’asseguren la màxima qualitat. Tot el procés de producció del vi és completament mecanitzat, des de la mateixa verema, la qual cosa permet que el raïm entri de seguida als cellers, gràcies a la qual cosa no es malmet.
Pedra i sol

Dotat d’aromes de canyella i fruites del bosc, és un vi ecològic procedent de les nostres finques conreades segons mètodes ancestrals. Els bancals de pedra tradicionals, construïts pels nostres avis, han aconseguit conservar l’aigua i els sòls dels vessants, i proporcionar un medi ideal per al desenvolupament dels ceps. En aquestes condicions, la verema ha de ser manual i posem una cura especial en tot el procés de producció del vi, des de la collita fins a l’envasatge en ampolles artesanes.
Tossal de la Corona

Aquest vi excepcional té una aroma exuberant de fruites, amb un postgust de clau i llorer. Procedeix de les nostres vinyes més austeres, que creixen en sòls soms i pedregosos. Per a obtenir-lo, sacrifiquem les veremes abundants i busquem plantes sense una càrrega excessiva. És un vi d’alta graduació alcohòlica, excel·lent per a acompanyar carns rostides, ànec, pernil cuit i formatges de vaca.
9.La maquinària per a veremar requereix que el sòl no estigui entollat per a poder transitar-hi. Sabent que el sòl s’entolla quan el contingut d’aigua arriba a la capacitat d’emmagatzematge, creieu que hi ha risc que el sòl s’entolli durant la verema?:
No, perquè 78 mm és menor que el contingut màxim d’aigua que el sòl pot emmagatzemar (240 mm)
No, perquè 78 mm és menor que el 20% del contingut màxim d’aigua que el sòl pot emmagatzemar (240 mm)
Sí, perquè 78 mm és major que el 20% del contingut màxim d’aigua que el sòl pot emmagatzemar (240 mm)
Sí, perquè 78 mm és menor que el contingut màxim d’aigua que el sòl pot emmagatzemar (240 mm)
8.A primers del mes de setembre, el contingut d’aigua al sòl és de 50 mm. Durant el mes de setembre la pluja total és de 190 mm, i l’evapotranspiració de la vinya, de 162 mm. Quin és el contingut d’aigua al sòl a final de mes?:
El balanç hídric pel mes de setembre és 50 mm – 162 mm + 190 mm = 78 mm
El balanç hídric pel mes de setembre és 50 mm + 162 mm - 190 mm = 22 mm
El balanç hídric pel mes de setembre és 50 mm + 162 mm + 190 mm = 402 mm
El balanç hídric pel mes de setembre és 50 mm – 162 mm - 190 mm = -22 mm
7.La capacitat d’emmagatzematge d’aigua del sòl es quantifica en mm (l m–1) d’aigua a partir de la fracció porosa del sòl, que s’expressa en percentatge de volum del sòl (%). Si el sòl de la finca III té una capacitat d’emmagatzematge d’aigua del 20% en volum, per a una profunditat de 120 cm, quina és la capacitat d’emmagatzematge d’aigua d’aquest sòl en mm?:
La reserva màxima d’aigua és 1200 mm * 20 = 24000 mm
La reserva màxima d’aigua és 1200 mm * 0.2 = 240 mm
La reserva màxima d’aigua és 1200 mm * 80 = 96000 mm
La reserva màxima d’aigua és 1200 mm * 0.8 = 960 mm
6.Aquests cellers s’estan plantejant mecanitzar les seves finques per a reduir els costos, la qual cosa obligaria a eliminar les terrasses i els bancals de pedra de la finca II. Indiqueu dues conseqüències que podria tenir aquest projecte per als sòls i l’aigua:
Augment del volum i velocitat de l’escolament.
Disminució del volum i velocitat de l’escolament.
Augment de l’aigua infiltrada en el sòl.
Disminució de l’aigua infiltrada en el sòl.
Augment de l’erosió hídrica.
Disminució de l’erosió hídrica.
Augment del volum de sòl.
Disminució del volum de sòl o fins i tot desaparició del sòl.
5.Quines característiques de la vinya (i el vi que s’hi produeix) se relacionen amb la capacitat d’emmagatzematge d’aigua del sòl?:
La manca de disponibilitat d’aigua per a les plantes fa que la producció de la vinya sigui baixa.
La manca de disponibilitat d’aigua per a les plantes fa que la producció de la vinya sigui alta.
La manca de disponibilitat d’aigua per a les plantes fa que els vins tinguin un baix contingut alcohòlic.
La manca de disponibilitat d’aigua per a les plantes fa que els vins tinguin un alt contingut alcohòlic.
4.Quin és el sòl amb menys capacitat d’emmagatzematge d’aigua? Per què?:
És el sòl I perquè està cimentat per carbonat de calci
És el sòl I perquè només té 10 cm de profunditat, conté pedres i té una textura francoarenosa (grossa)
És el sòl II perquè té 20 cm de profunditat i és moderadament pedregós
És el sòl II perquè té una textura francollimosa
És el sòl III perquè té 20 cm de profunditat
És el sòl III perquè no és pedregós
3.De quin sòl procedeix el vi Tossal de la Corona?:
Sòl III
2.De quin sòl procedeix el vi Pedra i sol?:
Sòl III
1.De quin sòl procedeix el vi Vinus terrae?: