Tres pobles d’una comarca han d’eliminar els residus sòlids urbans en una única instal·lació. S’ha fet un estudi en profunditat de la zona, i es consideren tres possibilitats: un abocador controlat, una incineradora i una planta de compostatge.

Sistemes de tractament de residus
Abocador controlat
Incineradora
Compostatge
15.Indica cinc inconvenients característics d'una planta de compostatge?:
Produeix materials de rebuig que necessiten un altre tractament.
Terreny de gran superfície que ha de complir unes determinades condicions geològiques, meteorològiques, paisatgístiques i de situació.
Requereix una quantitat força constant de residus.
No pot ser l’únic sistema existent, en cas d’avaria cal tenir una solució alternativa.
Emissió de gasos contaminants a l’atmosfera i contribució a l’efecte hivernacle.
Cal separar l’orgànic d’origen i té un sistema de recollida més aviat complex.
14.Quins avantatges té una planta de compostatge des del punt de vista de la contaminació?:
Es pot ubicar relativament a prop dels nuclis de població.
Tot el procés de tractament està vigilat i controlat, sense intervenció d’elements externs.
13.Quins avantatges té una planta de compostatge des del punt de vista dels residus?:
La necessitat de fer la tria de residus afavoreix el reciclatge d’altres matèries.
Produeix una reducció gran de pes i volum dels residus.
12.Quins avantatges té una planta de compostatge des del punt de vista econòmic?:
La inversió inicial és reduïda.
Es pot abaratir el cost del tractament per la comercialització del compost i el metà.
11.Indica set inconvenients característics d'una incineradora?:
Cal separar l’orgànic d’origen i té un sistema de recollida més aviat complex.
10.Quins avantatges té una incineradora des del punt de vista de la contaminació?:
És el sistema que s’assembla més als cicles naturals.
La instal·lació necessita poca superfície.
Es pot ubicar relativament a prop dels nuclis de població.
9.Quins avantatges té una incineradora des del punt de vista dels residus?:
Produeix una reducció gran de pes i volum dels residus.
8.Quins avantatges té una incineradora des del punt de vista econòmic?:
La inversió inicial és reduïda.
7.Indica set inconvenients característics d'un abocador controlat?:
Cal separar l’orgànic d’origen i té un sistema de recollida més aviat complex.
6.Quins avantatges té un abocador controlat des del punt de vista de la contaminació?:
És el sistema que s’assembla més als cicles naturals.
La instal·lació necessita poca superfície.
Es pot ubicar relativament a prop dels nuclis de població.
5.Quins avantatges té un abocador controlat des del punt de vista dels residus?:
Produeix una reducció gran de pes i volum dels residus.
4.Quins avantatges té un abocador controlat des del punt de vista econòmic?:
La inversió inicial és reduïda.
3.En què consisteix una planta de compostatge?:
És una instal·lació on els residus es classifiquen i reciclen en funció de seu tipus i estat de conservació.
És una instal·lació on els residus es cremen a altíssimes temperatures de manera que la major part esdevé gasos i materials inerts. Sempre queden algunes escòries, el pes i el volum de les quals és molt inferior al total inicial.
És una instal·lació on es tracta la matèria orgànica, prèviament separada de la resta dels residus, que s’hauran de tractar d’una altra manera. A la planta de compostatge la matèria orgànica es tritura i s’exposa a l’acció de l’aire a fi d’afavorir els processos fermentació, descomposició i es transforma en compost.
És una instal·lació d’eliminació de residus normalment urbans consistents en triar i posar a punt un espai (molt sovint antigues pedreres) que un cop adequats per evitar els impactes ambientals negatius, s’hi estenen els residus, es compacten mecànicament i abans que el gruix sobrepassi un cert valor (uns 60 cm) es recobreixen amb una capa de terra, i així successivament.
2.En què consisteix una incineradora?:
1.En què consisteix un abocador controlat?: