ÀGUILA

Símbol de l'elevació, de l'esperit, identificada amb el Sol. La lletra A del sistema jeroglífic egipci es representa amb la figura de l'àguila; és l'origen de la vida, el dia naixent. És llum, aire i foc alhora; l'òliba és el seu contrari: nit, tenebres, mort.

També simbolitza el pare, la majestat del Déu Pare -Zeus, Júpiter-, que té per atributs el llamp i el tro -antic ocell de la tempesta, fulminador- i s'associa amb el poder i la guerra.

És l'ocell que vola més alt,; és en els aires com el lleó en la terra i la balena en el mar, la reina de les aus i per això a vegades té cap de lleó, o el lleó, ales d'àguila.

La lluita de l'àguila i el lleó és un tema mític freqüent. S'eleva per dominar i destruir les forces interiors; sovint es representa en ple vol duent entre les urpes un anyell o alguna altar víctima -així l'escut de l'orde del Toisó d'Or-; o combat contra el gran serpent mític, símbol de les forces inferiors, malignes; la serp emplomallada de les mitologies ameríndies és la unió de ambdues, un ofidi sublimat. Segurament aquesta és la raó que es clavi un pota d'aligot al llindar de la porta de les cases, com un amulet  per foragitar llamps i tempestes, i també mals esperits, com un protecció totèmica.

Amb les seves grans ales l'àguila mena les ànimes dels difunts a la immortalitat, a la claror infinita, horitzó enllà; més antigament era l'ocell-ànima, que s'envola; després esdevé l'ocell que duu l'àguila; ara són els àngels -alats també- que duen les ànimes al Cel; en el Llibre dels Morts egipci hi és ben explícit: "M'he alçat com un poderós i jove esparver sortit de l'ou...".

En el xamanisme, és "l'ocell del Cel" a través del qual es realitza l'ascensió als nous Cels. És l'ocell psicopomp, que porta les ànimes al Cel. És missatger celestial.

Un dels quatre animals del tetramorf, apocalíptic, figura de l'evangelista Sant Joan, el de més elevació espiritual: és la Paraula de Déu, l'esperit de profecia, emblema de l'ascensió a través de la mística.

Segons el Bestiari de Beauvais, l'àguila es rejoveneix volant tres vegades de cara al sol i llançant-se dins d'una font.

A l'antiga Roma era l'ocell totèmic de la gens Aquilia, i l'emblema de les legions imperials; l'àguila imperial, també ho és, doncs, d'altres imperis, com de l'Espanya dels Reis Catòlics, i del franquisme; d'Alemanya, dels Estats Units d'Amèrica... A vegades, és l'àguila bicèfala de l'heràldica -a l'escut del regne de Nàpols i les Dues Sicílies- relacionada amb el déu Janus: el dualisme creació-destrucció, ascens-descens, donar vida-matar. També el ceptre rematat per un àguila és atribut reial, com ja ho era de Júpiter.

A pagès es creia que l'esperit de la tempesta pren cos en una àguila que s'envola amunt i deixa un núvol per rastre, que es va ennegrint fins a desencadenar-se la maltempsada, relació mítica entre l'àguila i el llamp, figura i atribut de la divinitat celestial.

Una constel·lació duu el nom d'Aligot.

REFRANYER

"Quan l'àguila és arribada s'ha acabat la gelada"

Ocell creat pel Diable volent competir amb el Nostre Senyor, creador de l'àguila.

Només vola de nits, simbolitza la Nit i la Mort; és ocell de bruixes. La seva respiració, semblant a l'humana, de nit al bosc fa basarda; porta mal averany.

Es creu que l'òliba es beu l'oli de les llànties de les esglésies i els cementiris, perquè els sants i les animetes es quedin a les fosques i per anar contra la religió. De nits va als olivars i amb el seu cant fa que les olives tinguin força oli.