EDUCACIÓ AFECTIVA I VIVÈNCIA EMOCIONAL
Educación afectiva y vivencia emocional



SABER DIR NO, Asha Phillips, editorial Empúries (Barcelona, 2001)

Al llarg dels diferents capítols, Asha Phillips analitza situacions quotidianes dels diferents moments evolutius en què els pares i les mares han de prendre posicions clares enfront de les exigències i les demandes constants dels seus fills i filles. Parla dels bebès fins als dos anys, dels nens i nenes de dos a cinc anys, dels primers cursos d'escola i dels nois i noies adolescents. En cada edat va destacant les situacions més habituals en les quals generalment hi ha conflictes i incerteses sobre el que cal fer: l'alimentació, el dormir, les separacions, les activitats amb les amigues i els amics, la relació amb els altres membres de la família o amb el grup social (avis, àvies, amics, amigues, cangurs...), la rivalitat entre germans, la descoberta de la sexualitat, la necessitat que l'adolescent té de fruir d'intimitat... Tot això ho va il·lustrant amb exemples concrets i, a la vegada, ens fa veure com, quan estem accedint sistemàticament al que desitgen els nostres fills i filles, potser en realitat estem gratificant la nostra pròpia part infantil (“Quan esperar esdevé difícil per a nosaltres, molt difícilment serem capaços de transmetre al nen una imatge diferent de l'espera” (p. 105)). També nosaltres hem d'aprendre a suportar la nostra pròpia incomoditat quan ens neguem a satisfer els desigs dels nostres fills i filles. En definitiva, aquesta psicoterapeuta infantil aporta suggeriments i reflexions per revisar certes idees que han imperat en l’educació (llibertat, no imposició de models, no autoritat, …), i per revaloritzar la necessitat d’educar recuperant l’autoritat moral, el respecte, el valor de l’esforç i l’autonomia. Aquest és un llibre interessant per a mestres i útil per aconsellar a tots els pares i mares, especialment a aquells i aquelles que tenen més dificultats per posar límits als seus fills i filles.

Teresa Huguet i Comelles, Revista Guix d’Infantil n. 3, set-oct 2001

DECIR NO, Asha Phillips, editorial Plaza y Janés (Barcelona 2001)

Las tendencias en la educación de los hijos han variado mucho en las últimas décadas, pasando de una disciplina férrea y autoritaria a una libertad absoluta a favor del niño. En "Decir no", se busca una solución intermedia y se aporta una perspectiva nueva a la educación. A raíz de sus propias experiencias como madre y de los muchos casos atendidos en su consulta, la psicoterapeuta Asha Phillips ha llegado a la seguiente conclusión: poner límites a los hijos les obligará a adaptarse, desde muy temprana edad, a circunstancias no esperadas y, en consecuencia, a buscar alternativas. Gracias a la negativa, nuestros hijos se volverán más flexibles y creativos, aprenderán a negociar y desarrollarán mejor sus capacidades emocionales. Además, y aunque normalmene resulta más difícil decir no que decir sí, es una parte vital de las relaciones afectivas y los hijos tienen que aprender a convivir con ello. Esta guía práctica y constructiva abarca la educación de los hijos en todas las etapas, desde la edad de bebé hasta la adolescencia. Es más fácil decir SÍ, pero para nuestros hijos es imprescindible que alguna vez digamos NO.

Editorial